/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Pletter i siliconefuge
Fra : toyota34
Vist : 1698 gange
50 point
Dato : 11-01-09 13:01

På vores badeværelse er der begyndt at komme små mørke/sorte pletter i siliconefugerne ved samlingerne mellem gulvet og væggende i brusekabinen. Formoder det er en eller anden form for svamp?
Kan man behandle det meget et eller andet så det forsvinder og hvad skal man efterfølgende behandle med for at holde det væk?
Jeg har ladet mig fortælle at det kun kan løses ved at fjerne fugen og ilægge en ny?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-01-09 13:14

Der er måske ikke funkicider og antimugmiddel i den silicone der er brugt, i så fald er du nødt til at kradse fugerne ud og lægge en ny. Har du prøvet at fjerne pletterne med klorin.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-01-09 15:59

Citat
Har du prøvet at fjerne pletterne med klorin.

Eller Rodalon

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-09 16:57

Der er et tilsvarende spørgsmål igang.

Hvis det er det sædvanlige, så ja - så må du fjerne fugen og ilægge en ny, da skimmelsvampen gror inde i silikonen. Uanset man bruger den rigtige fuge skal den desværre skiftes med nogle få års mellemrum (helt ned til hvert andet). Det var nemmere i gamle dage hvor der ikke var lovkrav om det stads...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-01-09 17:54

Rodalon er noget miljøaktivister bruger. Er det små mængder du skal bruge så brug klorin

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-01-09 20:20

Rodalon eller klorin hjælper ikke.

Jeg har det samme problem. Du skal gøre noget ved fugten, for selv om du skifter fugerne vil svampen komme tilbage. Det hjælper dog ikke med en ventilator hvis ikke luften også cirkulerer omkring fugerne, det er nok nede ved gulvet det er værst.

- Gulvvarme vil hjælpe, men det er nok ikke den nemmeste løsning

- Tør gulvet/fugerne efter bad. Det hjælper, men jeg får det ikke selv gjort :)

- Luftcirkulation, som tørrer området omkring fugerne - eller i hvert fald fjerner den fugtige luft.

- Skift fugerne, det er ikke så svært, det har jeg selv gjort. Husk at du skal bruge en silikone som indeholder midler mod svamp. Her er en beskrivelse af hvordan man gør:

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=49

- Du kan også få noget fugerens hos isenkræmmeren. det fjerner det øverste lag fuge hvor det meste af svampen sidder. Men igen - den kommer tilbage hvis du ikke gør noget ved fugtproblemet

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 05-02-09 16:27

Tak for svaret jomfruane.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-02-09 18:49

bekoms