/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fejl og mangler
Fra : TheRealDeal
Vist : 2094 gange
200 point
Dato : 11-01-09 09:36

Kære alle

Hvad er grunden til man fra nogen raceklubber er hysteriske angående en manglende tand?
Hvis en manglende primula er en p1 så er hunden bandlyst fra avl, men er det en p3 eller p4 så kan avl i mange tilfælde godt lade sig gøre, en tandfejl er vel en tandfejl
Jeg kan forstå at maglende hjornetand er et problem, men en lille p1, kan sætte verden på den anden ende er mig uforståelig, jeg vil mene en kindtand p3 eller p4 er mere vigtig for hunden, da det er dem som er med til at tygge føden.
Hvis man ser på skeletter fra hunde der er fundet langt tilbage i tiden, så har tandfejl altid eksisteret, så hvorfor tror man at man kan avle sig ude af det?
Blandt vildhunde er det som bekendt den stærkeste der overlever og tilkæmper sig retten til at lade sine gener gå videre også selv om der skulle mangle en tand eller to.

The Real Deal

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-09 09:59

Tæller de også hårene ??

Hvis nogen virkelig er opsat på at få 1. præmie hvert år ofrer de vel også det som koster at få lavet bisserne.

Fint skal det være.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 11-01-09 10:13

Citat
"Blandt vildhunde er det som bekendt den stærkeste der overlever og tilkæmper sig retten til at lade sine gener gå videre også selv om der skulle mangle en tand eller to."

Du har da HELT misforstået "Survival of the fittest", det har INTET med "stærkese" og "tilkæmper" at gøre, men skal forstås i lyset af evnen til tilpasning.

Citat
"Survival of the fittest er et beskrivende synonym for naturlig selektion. Det blev skabt af Herbert Spencer. Charles Darwin overtog udtrykket i den tiende udgave af sin bog Arternes oprindelse, fordi han mente, at det var en god illustration af processen, som fører til dannelse af nye arter.

Frasen har imidlertid skabt en del forvirring, specielt fordi den fejlagtigt og svært misvisende er blevet oversat med «den stærkestes ret» (se socialdarwinisme). En anden fejlagtig oversættelse tager udgangspunkt i, at begrebet fitness i dag (men ikke af Darwin) bruges som fagord for «antal afkom», noget som gør survival of the fittest til en cirkelslutning («de bedst overlevendes overlevelse»). Den korrekte oversættelsen er «de bedst tilpassedes overlevelse»."

Bl.a. herfra: http://da.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest

Med andre ord: "de bedst tilpassedes" kan meget vel være et spørgsmål om samarbejde og hjerneaktivitet

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 11-01-09 10:21

Tandfejl er skam noget alle bør tage alvorligt, og det er ikke spor unaturligt at medfødte tandfejl medfører, at der ikke må avles på en hund.

Tandfejl er arvelige, og derfor er det selvfølgelig urimeligt at avle på på en hund der mangler en tand.

Fejl på tænder der opstår op gennem hundens levetid betyder ikke nødvendigvis at der nedlægges forbud mod avl, da det jo ikke er en fejl hunden er født med, og derfor kan en hund godt godkendes til avl selv om den mangler en tand.

Jeg har selv udstillet en hund der har fået fjernet 2 tænder, på grund af skader der er sket i hundens "voksenliv" og hvor tandlægen fandt det nødvendigt at fjerne de to tænder.

Mange skader på hunden kan udbedres med den rigtige behandling, og her i landet er der i Måløv da også en tandklinik der kun tager sig af dyr´s tænder.

Jeg har selv brugt meget tid på hundes tænder, og på vores hjemmeside www.hvidschaefer1.dk, er der en side med mange gode råd og tandpleje og vedligeholdelse af tænder, som jeg da gerne vil opfordre til at gå ind og læse.

Her kan du også se billeder at en hund der er i behandling på tandklinikken fordi hunden havde både tænder var ødelagt, parantose, tandkødsbetændelse, tandsten, Klak og stort set alt andet, men alligevel lykkedes det at redde hundens tandsæt hos tandlægen, så kun 2 tænder måtte fjernes.

Hvis ens egen dyrlæge ikke kan lave tænderne, kan dyrlægen henvise til landets eneste tandklinik, men du kan også selv opsøge tandklinikken.

Håber dette lidt lange indlæg, samt indlæget på hjemmesiden, besvarer dit spørgsmål.

Du må have et fortsat godt nytår, og held og lykke med tandplejen på din hund

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 11-01-09 10:24

Tandfejl er skam noget alle bør tage alvorligt, og det er ikke spor unaturligt at medfødte tandfejl medfører, at der ikke må avles på en hund.

Tandfejl er arvelige, og derfor er det selvfølgelig urimeligt at avle på på en hund der mangler en tand.

Fejl på tænder der opstår op gennem hundens levetid betyder ikke nødvendigvis at der nedlægges forbud mod avl, da det jo ikke er en fejl hunden er født med, og derfor kan en hund godt godkendes til avl selv om den mangler en tand.

Jeg har selv udstillet en hund der har fået fjernet 2 tænder, på grund af skader der er sket i hundens "voksenliv" og hvor tandlægen fandt det nødvendigt at fjerne de to tænder.

Mange skader på hunden kan udbedres med den rigtige behandling, og her i landet er der i Måløv da også en tandklinik der kun tager sig af dyr´s tænder.

Jeg har selv brugt meget tid på hundes tænder, og på vores hjemmeside www.hvidschaefer1.dk er der en side med mange gode råd og tandpleje og vedligeholdelse af tænder, som jeg da gerne vil opfordre til at gå ind og læse.

Her kan du også se billeder at en hund der er i behandling på tandklinikken fordi hunden havde både tænder var ødelagt, parantose, tandkødsbetændelse, tandsten, Klak og stort set alt andet, men alligevel lykkedes det at redde hundens tandsæt hos tandlægen, så kun 2 tænder måtte fjernes.

Hvis ens egen dyrlæge ikke kan lave tænderne, kan dyrlægen henvise til landets eneste tandklinik, men du kan også selv opsøge tandklinikken.

Håber dette lidt lange indlæg, samt indlæget på hjemmesiden, besvarer dit spørgsmål.

Du må have et fortsat godt nytår, og held og lykke med tandplejen på din hund

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 11-01-09 10:27

Hej: Der var lige et , i linket til hjemmesiden som ikke skulle være der. Desværre kunne jeg ikke slette mit indlæg, så derfor står det to gange ovenfor, men det er linket på mit sidste indlæg til www.hvidschaefer1.dk der virker, det andet virker ikke.

Undskydl ulejligheden og god weekend til jer alle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 10:30

Citat
Hvad er grunden til man fra nogen raceklubber er hysteriske angående en manglende tand?

Det er raceklubberne nok de eneste der kan give dig svaret på....

Alt her på jorden er indrettet sådan at nogle få bestemmer over resten - og så er det egentlig underordnet hvilke forhold du bevæger dig under.

Bare se på "krumningen" af bananer eller agurker

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-09 10:47

Det handler om hundens racestandard, som jeg er den, der definerer den.

Det er ret enkelt - det handler ikke om, hvor "fin" hunden er, men hvor racetypisk den er.
Og dette i forbindelse med at beholde racen i dens udtryk både mentalt, sundhedsmæssigt, brugsmæssigt og eksteriørmæssigt.

Vaxen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-01-09 11:24

TRD. Jeg gav dig et godt råd i en anden tråd - hvorfor følger du det ikke?

Er det for at promovere dig selv?
Er det for du virkelig ved noget ?
Dine spørgsmål ender altid op i noget nyt eller en anden tråd

Er det fordi din GURO lige skal ringes op ?
Stol ikke på ham - jeg har kendt ham længere end du har

Som både skagensnero og vaxen skriver til dig - så er dit spørgsmål helt forkert stillet.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 11-01-09 11:53

Kære alle

Tak for svarene

Selvfølgelig skal tandfejl tages alvorligt, men fakta er at hunde med et perfekt tandsæt, vil kunne avle tandfejl, selv om der generationer tilbage ikke har været problemer, så derfor er det efter min mening rent hysteri at man går op i en manglende tand og det enda skal have sin indvirkning på hundens brug i avl.
De hunde som for eksempel har dårlig pels, kohaset, faldende kryds og fransker på forbenene, bliver der ikke nedlagt avls forbud imod, der er der mange specialklubber der anbefaler at bruge en hund der er helt i top på en hund med små fejl, så man ad den vej forsøger at rette op på fejl og mangler.

Kære bb1
Du taler om personfnidder og om at svine andre til, dit sidste indlæg lugter langt væk af samme, så har du ikke noget konstruktivt at bidrage med, vil jeg venligt bede dig om at holde dine negative vibrationer for dig selv.

The Real Deal

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-09 11:59

Alle de "fejlrettelser" på hundene, giver det ikke indavl ???

Jeg er sgu selv attraktiv selv om jeg har en protese

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-09 12:00

Fordi en fejl kan nedarves gennem generationer, som det dog ikke kan ses på, er det vel ikke en grund til at opgive projektet om, at få sorteret ud i det gen, der giver fejlen. Og det gør man bestemt ikke ved at tillade avl på det.

Du glemmer vist også, at nogen tand/bidfejl kan give gener til hunden - hvorfor dog ikke forsøge at undgå det?

Hvad der er skønt ved vores tid er, at inden for meget få år, vil man kunne genteste for disse arvelige skavanker og så bliver det noget lettere at selektere. Indtil da synes jeg da, man i det mindste bør gøre sit bedste for at optimere muligheden for at man IKKE nedarver arvelige fejl og mangler.

I mine øjne logik for pedalhøns.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-09 12:02

Luffe, nej det gør det ikke.

Man sørger jo for at avle ud - det er ikke svært, når man har en stamtavle på hunden.

Nogen racer lider under at have et meget småt avlsmateriale og må desværre gå på kompromis med disse fejl - desværre også på sundheden. Det kræver nogle knaldhamrende dygtige opdrættere, at tage højde for alle de forhold, der kan skade en race. Men de findes.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 11-01-09 12:35

Citat
Alt her på jorden er indrettet sådan at nogle få bestemmer over resten - og så er det egentlig underordnet hvilke forhold du bevæger dig under.

Det må vist være Nordkorea eller lignende, som refi bor i !!
http://da.wikipedia.org/wiki/Nordkorea

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 11-01-09 13:06

Lige nøjagtig med fejl på tænder er det sådan at alle klubber, stort set har samme regler for tandfejl, som også anbefales af dyrlægerne, så det er bestemt ikke sådan at nogle få bestemmer over de mange omkring hunde og fejl.

Iøvrigt er det jo også for hundens skyld at man forebygger fejl både med de forskellige bid og det at hunden har alle sine tænder, da netgop tandsmerter jo gør ondt på hunden, så derfor er det da vigtigt at der ikke avles på hunde, hvor man ved der er stor risiko for at hvalpene får problemer med manglende tænder eller forkert bid.

Så mit bedste råd er at passe på sine hunds tænder, og sørg også for at hundens efterkommere får den største mulighed for at få et godt korrekt, og fuldtalligt tandsæt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 13:09

Citat
Det må vist være Nordkorea eller lignende, som refi bor i !!

Du mener ikke der er nogen der bestemmer over "lille dig" og din gøren

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 11-01-09 13:12

Her er lige et link til siden om tandpleje, tandfejl, legetøj, tandbid, forebyggelse af tandskader og meget mere om tænder, håber mange hunde og ejere får glæde af linket.

http://www.hvidschaefer1.dk/18267260

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-01-09 13:23

Refi, det er så smart, at hvis man ikke synes man vil beskæftige sig med en race og den standard der er sat, så lader man bare være.

Ingen er tvunget til at købe en racehund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-09 14:54

Silke viste sig altså at have TO tandfejl: En manglende tand i undermunden, og en tand for meget lige ovenover...

Men hun har faktisk aldrig fået chekket det i udstillingsringen..... Jo, da hun var helt ung, men dengang var hendes tænder endnu ikke skiftet allesammen..
Så jeg tror faktisk, at det mundkikkeri i udstillingsringen tit drejer sig om temperament, -mere end det drejer sig om tandfejl..

---Men selvfølgelig er det jo nok anderledes for hunde af racer, hvor tandfejl kan skyldes specielle raceforhold..

For en retriever er det ret ligegyldigt, om der er en tand for meget eller for lidt.. Dog vil en opdrætter nok ikke parre en tæve med tandfejl med en hanhund med lignende tandfejl...

Skagensnero, tak for linket til tandsiden. Jeg går meget ind for tandbørstning af hundens tænder. Silke får godtnok kun børstet tænder hver anden dag, men det bliver gjort temmelig grundigt, for hun elsker det. Jeg laver selv tandpasta af knust kridt og vand. Det har en lige tilpas slibeeffekt.
Vi får altid RIGTIG meget ros for hendes tænder når hun er til helse-check. Og nu er hun efterhånden snart 7 år.. Hendes tænder er da ikke kridhvide mere... Men der er ikke skyggen af plak nogen steder. Og hendes tandkød er så fint og sundt og lyserødt, så det kan få enhver dyrlæge til at smile..

Annuller spørgsmålet
Fra : TheRealDeal

Dato : 18-01-09 09:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål