/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
oversigt skiver
Fra : lham
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 11-01-09 08:26

findes der en samlet oversigt over alle skivetyper CD-DVR r-r mv mv mad navn , forkortelse , anvendelse osv. Behov fordi jeg synes det svært at huske hvad de forskellige skiver står for når man er "i byen" for at købe et "skiveapperat"

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-09 09:32

Du gør det svært for dig selv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 10:05
Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-01-09 11:00

refi
udmærket link men det er jo væsentligt om DVD skiver- og der er er jo mange andre skiver end DVD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-09 11:15

Citat
der er er jo mange andre skiver end DVD

Hvilke tænker du på ?????

Skiverne er alle de samme - det er bare belægningen der er forskellig....

For det er vel Blueray o. lign. du tænker på ?????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-01-09 16:05

CD-R, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW, DVD-R DL, DVD+R DL

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-01-09 16:13

Og køber du et "skiveapperat" som du selv skriver, kan den det hele også Blu ray og mange flere som jeg ikke har sat mig ind i

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-01-09 18:21

refi mfl
noget af problemet er jo at jeg ikke aner feks hvad bluray er for noget og Refis link omhandler kun DVD. Der findes vel også CD skiver eller er de udgået? Hvad er feks en DVD+R DL . Måske er det bare sådan at man køber en skive af en vis størrelse og så kan den bruges til alt muligt afhængigt af hvad drevet/elektronikken i den enkelte maskine indeholder, jeg er bange for det næppe er tilfældet.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-09 18:37

SKIVERNE er ALLE ens... (i diameter)
(Glem de små DV-skiver - de er til kameraer)

Belægningen er forskellig...
Dermed kan de også anvendes til forskellige ting...

CDer har fra 7-900 Mb plads (mange brænderprogrammer kan kun udnytte de 700Mb)
DVDer har 4.7 Gb plads
Blu-ray har omkring 50 Gb plads (husker det ikke nøjagtigt)

DL skiver er dobbeltbelagt og har derfor den dobbelte plads (og nej - de skal IKKE vendes )

+ og - r kan KUN brændes 1 gang
+ og - rw fungerer som en harddisk og kan slettes og brændes påny

+ og - er 100% samme kvalitet (det er kun firmaerne af hardware der ikke kan blive enige..

HD skiver kan du godt glemme - de forsvinder når blu-ray bliver lidt billigere.

I den sidste ende er alt et spørgsmål om HVAD din brænder og afspiller kan bruge.

De NYESTE kan bruge næsten ALT - det er dog ikke alle der kan bruge blu-ray

Så det vigtigeste ved køb er hvad din evt. stueDVDafspiller kan klare- komputere kan klare dem alle (stadig er det ikke alle der klarer blu-ray) men der bliver også snart en selvfølge

Besvarede det dine tvivlsspørgsmål ?????

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 12-01-09 07:58

Tak for svaret refi.
Nu blev jeg meget klogere på det område -det er jo åbenbart slet ikke så indviklet når det fremstilles forståeligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-09 08:47

Selv tak...

Det har du fuldstændig ret i....

Egentlig er det ret simpelt