/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Engelsk eller dansk?
Fra : PeterTheisen
Vist : 409 gange
20 point
Dato : 10-01-09 20:53

Bør alle sprog skrottes til fordel for engelsk som det eneste tilbageværende, eller skal det danske sprog bevares?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-01-09 20:57

Lav dine lektier selv, klovn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-09 20:59

Hvorfor spørger du ikke på engelsk, hvis det er det eneste sprog for dig ?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-01-09 21:05

Hvad synes Du selv?

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 10-01-09 21:08

Bette dreng, smut du over på arto.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 10-01-09 21:23

Selv om de fleste danskere syntes de er rigtig gode til engelsk, bl.a. fordi de tror engelsk er nemt, så er de sjældent så gode til det at de kan udtrykke ALT hvad de gerne ville, nuancerne går tabt, det bliver til pidgin-engelsk, danglish eller hvad man nu skal kalde det.

Og så er vi danskere, sammen med hollænderne, nogen af de ikke engelsktalende lande, der har det bedst med engelsk, bl.a. fordi vi, udover at være for lille et sprogområde til at have egen ballet, også er for små til at eftersynkronisere alt udenlandsk TV, film mv.

Men det gør langt de fleste lande, og får dermed ikke nær så meget engelsk banket ind i hovedet hver dag. Landene med romanske sprog er generelt heller ikke så engelsk-orienterede som de nordeuropæiske.

Undervisning på engelsk, som universieterne mv er begyndt på, giver sikkert masser af sprogtræning, men på hvilket niveau, kan underviserne perfekt engelsk, jeg tvivler.

Så jeg ser engelsk som det internationale turistsprog, som er vældig godt til at tale om uvæsentlige ting, men skal man i dybden, har man brug for sit eger sprog.

Men du, eller andre, kan jo prøve det morsomme link til engelsk, jeg har lagt. For engelsk er ligesom skak, tilsyneladende nemt, men i virkeligheden uendelig kompliceret.

http://bertel.lundhansen.dk/?page=sprog/english_is_tough&m=M

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-01-09 21:25

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-01-09 21:31

Selv tak, husk at kigge på linket, digtet rimer faktisk, altså lydligt

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-01-09 21:34

Jeg har læst det. Sjovt og eksemplificerende.