/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kondensatorer
Fra : keano
Vist : 2387 gange
50 point
Dato : 26-03-03 12:46

Hvad bruges en kondensatorer til?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-03-03 14:03

Den kan dælme bruges til mange ting.
Snakker vi om et køleskab eller i elsammenhæng. Hvad er slags kondensator snakker vi om?
Hvis det er el, vi snakker om, kan jeg kort fortælle, at den kan oplades og aflades ( op til flere millioner gange i sekundet), den kan overføre frekvens eller spærre for denne.
Spørgsmålet er umuligt at besvare kort.

MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-03 20:21

Diditalure, støvsugere, tvskærme, regnemaskiner, lysdæmpere, biler, køleanlæg (her er den bare et par rør), og tusin andre ting. Uden den var vi stadig i stenalderen - næsten.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Sveda

Modtaget 50 point
Dato : 16-04-03 10:06

En elektrisk kondensator en komponent der kan oplade elektrisk energi , den bruges foreksempel til at udglatte udjævne
spændinger, således at spændingen holder sig på et stabilt leje, Holde spændingen stabilt i over komponenter i elektroniske kredsløb, men som de andre indlæg nævner bruges de i tusinde ting.

Hilsen
Sveda

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-03 15:52

Keano er vist gået for længe siden.

Kommentar
Fra : carsten_o

Dato : 26-04-03 00:14

Elforsyningsværkerne er meget glade for dem, da de bruges til at "rette" op på cos *, ved brug af lysstofrør der indeholder spoler. 3 faset motor kan også bruge dem da de kræver en fase forskydning, derved kan man nøjes med en kondensator og en fase fremfor 3 faser

Co

Kommentar
Fra : lennartf

Dato : 23-05-03 00:49

en kondensator bruges til at ændre på sin faseforskydningsvinkel,
som er den hvoraf nesa måler dit strømforbrug og derefter bonner dig

Hvis der skulle være nogle NESA arbejdere i dette forum, benytter undertegnede sig selvfølgelig IKKE af dette trix, det er blot en teori..

Godkendelse af svar
Fra : keano

Dato : 26-05-03 12:03

Tak for svaret Sveda.