/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Jeg har vundet mange millioner
Fra : jomfruane
Vist : 984 gange
300 point
Dato : 10-01-09 09:10

De sidste par uge har jeg fået opkald om at jeg har vundet et krydstogt, fåt snailmail om en gevinst i nigeria på over 800 000 euro og i dag fik jeg sørme en million $ i en email fra canadisk lotteri (yahoomail) og sørme om der ikke er en i London der vil købe den båd jeg hjælper en ældre herre med at sælge på gul og gratis - ubeset og til overpris (det er sønnen der skal have den... nårhhh).

Er der andre der bliver overfaldet lige så massivt og kan man egentlig gøre noget?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 09:11

Det er ikke mig der har ringet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-01-09 09:12

Absolut intet, det eneste de vil have er kontoen til din bank.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-01-09 09:13

Det kan ende med, at koste 100000kr eller mere for en gevinst på okr.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:13

De tilbyder faktisk også at sende en check - det kan jeg ikke gennemskue fidusen ved

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-01-09 09:14

heller ikke miiiiiiiiiiiiig

sådan noget svindel og fup og og og og ..... og en reminder om at lade være med at åbne ukendt mail - ikke besvare ukendte numre på mobilen og sørge for ikke at få reklamer i postkassen - og så lade være med at skrive sine personlige oplysninger alle mulige steder på nettet osv

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:15

Ja, jeg er udemærket godt klar over hvad det drejer sig om. Det er fint nok at advare, men de fleste danskere er vel oplyst nu. Spørgsmpket er mere om ikke problemet er så masivt at det må kræve en eller anden form for modtræk fra myndighederne?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-01-09 09:16

spamfiltre er opfundet og blokering af visse adresser er en god ide

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-01-09 09:16

Den er ret gammel, du får selvfølgelig muligheden for, at være med, hvis du ellers løbende betaler, det de vil have. Der har været en del om det i TV sidste år. Der er kun een vinder, og det er dem.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:16

Jeg er da til at finde på krak og de gule sider ligesom de fleste andre danskere. Skal man virkelig være så paranoid?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-01-09 09:17

jeg får de samme 4 - 5 spammails om året på et webmail og intet andet så den der sidder ca 40 cm fra skærmen er den der skal gribe ind

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-01-09 09:17

Citat
Skal man virkelig være så paranoid?
ja

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:18

Useriøst...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-01-09 09:18

Der er rigtig mange af den slags i forskellig indpakning.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:21

Stop!

Jeg ved hvad det drejer sig om.

Jeg ved at der er meget af det, men spørger til om I bliver overfaldet lige så massivt som jeg.

Jeg spørger også om der er nogen steder man kan gøre noget ved det, for det er afsindigt hvis der intet bliver gjort ved det.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-01-09 09:24

Hvis man ikke oplyser sin emailadresse på nettet, får man ikke den slags, de har været der i mange, og bliver der sikkert i mange år endnu, hvis folk ikke reagere på dem, går de i sig selv, så er det jo ikke interessant mere.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-01-09 09:36

Tidligere fik man at vide, at man skulle ringe til politiet og melde det. De har en IT-afdeling, som følger op på sådan noget - dengang ville de ihvertfald gerne have det at vide....

Hanne

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:37

Ja, det var måske værd at prøve

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-09 09:40

Du kan også snuppe et spamfilter

http://www.spamfighter.com/Lang_DA/Product_Info.asp

Leder lige videre, for der er et sted hvor man kan melde både danske og udenlandske spammere

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 10-01-09 09:41
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:42

Det er lidt teknisk, men i min familie har vi IMAP til email og efter vi fik den er spamfilteret ikke så effektivt mere, jeg er egentlig også mest irriteret over de sender det til min adresse fra Spanien og ringer mig op sent om aftenen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-09 09:44

Ring til din teleudbyder, og spørg om hvordan de kan hjælpe dig med at få stoppet opringningerne, måske de siger du skal ringe til politiet, men start med din udbyder

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 09:44

Super godt link Nordsted1 - desværre kun til elektronisk spam, men absolut et skridt på vejen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 09:46

Fidusen med at sende en Check er at de straks fortæller at de har sendt for mange penge og du lige skal overføre differencen - men checken er dækningsløs......................det er fidusen.

Ps. jeg blev ringet op af en eller anden for et par dage siden, med noget lignende.
På med røret..........

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-09 09:50

Lige så snart Du hører de første ord i telefonen siger Du bare fuck og smider røret på.

Myndighederne snupper nogen nu og da, men problemet er gammelt, og så længe nogen hopper på den....fornylig en dansk kvinde der mistede 600.000......griner forbryderne deres røv i laser og bruger nogen af pengene til forsat finaciering af samme forbrydelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-09 09:55

Du kan ikke gøre ret meget andet ved elektroninsk spam.... spamfilter, og meld dem til adr. i linket

Telefonsamtaler-- ring til din udbyder, og knald røret på når du bliver ringet op evt. sig lynhurtigt - police, så tror jeg det stopper

Da vi sagde police til den ene gang vi blev ringet op, hørte vi aldig mere

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-01-09 11:36

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-01-09 12:24

Jeg får en del af de der "hold kæft nu er jeg millionær " mails...
Men de kommer alle til min Yahoo mailbox og i spam (junkmail)
Jeg oprettede en profil i yahoo for netop at bruge til at modtage passord -tilbud m m .
Jeg har en mailaddresse ved min internet leverandør og der kommer bare mails fra familie og venner.
Hvis min yahoo mailbox bliver for "eftergroet af ukrudt" så opretter jeg en ny og glemmer den gamle.

Mvh sverola

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 10-01-09 22:59

Citat
jeg er egentlig også mest irriteret over de sender det til min adresse fra Spanien og ringer mig op sent om aftenen.

Den eneste måde du kan slippe for det på, det er at blive slettet både i Kraks og De Gule Sider.

Og så må i godt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-09 21:37

Er du rendt ud og bruge af millionerne??

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 12-01-09 09:06

Jeg videresender de "tillykke, du erblevet millionær"-mails til politiet på denne mail-adresse:

econ.crime@post.tele.dk

og ja der kommer en del.
Blev også ringet op den anden dag, men lagde meget hurtigt på igen.

Mvh f.larsen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 12-01-09 09:28

Yup Weekenden er gået med pelsindkøb og et smut til de varme lande for at afprøve speedbåd...

Jeg vil prøve at videresende emails til politiet, man kan vel også stadig nægte at modtage post (selvom den var afsenderløs og dermed åbnet). Og jeg smækker selvfølgelig røret på. Fik det samme opkald startende med Ho ho ho for et år siden - det gjorde andre jeg kender også. Nu slukker jeg for IP telefonen om aftenen.

Jeg følte mig bare så overfaldet i sidste uge...
Er sluppet siden.

Godt nytår.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 07-04-09 10:14

Tak for svaret Nordsted1.