/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern disk - filformat ?
Fra : o.v.n.
Vist : 762 gange
100 point
Dato : 10-01-09 00:01

Hej jeg har lige tilsluttet min nye WesternDigital eksterne harddisk, den er tilsyneladende klar til brug, bør jeg formatere den før jeg begynder at kopiere filer over ? Diskhåndtering viser: Elements (F:) FAT32. 149,5 GB i orden, er der nogen indvendinger mod at forsætte med FAT32 ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-09 00:21

Ingen problemer med fat 32, men NTFS kan bedre håndtere store diske.

Og du behøver ikke formatere den, men jeg ville gøre det for ikke senere at få problemer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-09 00:23

Næh, det er ikke, bortset fra at det siges at NTFS er mere stabilt. Jeg har ikke selv oplevet problemer med FAT 32 og det vil altid være muligt at konvertere den til NTFS.

Og så vidt jeg husker kan du ikke gemme filer der større en ca 4 GB i Fat32.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-09 00:29

Bent, det er ikke helt rigtigt, min ene harddisk er Fat32 og på den gemmer jeg billeder på plakater som fylder meget mere end 4 gb.

Jeg har 2 diske, den ene kører fat32 og den anden NTFS, og jeg kan slet ikke mærke forskel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-09 00:30

Nu ved jeg ikke hvor meget en sikkerheds kopi af min Windows XP Home fylder, jeg har tænkt mig at bruge den indbyggede sikkerheds kopiering, det tror i at jeg godt kan med FAT32 som filsystem ?
Men den er jo også nem at omformatere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-09 00:51

Jeg har i flere år kørt XP pro på Fat32 og 160 gb og det gav ingen problemer, det var da jeg købte ny harddisk at den er sat til NTFS, men den er også på 400 gb.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 10-01-09 00:53

Hvis du fortryder Fat32 behøver du ikke at omformatere - der kan du bare lave en konvertering til NTFS og det skulle du kunne uden at miste data.

Se iøvrigt http://www.kandu.dk/Tip2616.aspx også dengang drøftedes fat32 kontra ntfs

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-09 01:10

Tak for svaret bentjuul. det var før min tid, men tippet gælder sikkert stadig og sammen med din fine guide på din side, så udløser det fuld hus af stjerner god weekend til alle

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-01-09 01:11

Jeg ville formatere den i samme format som dine andre hardiske.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-09 01:21

Nå ja i vil måske gerne se min fine lille backup disk ? http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=848702&SamleMenuID=11&gruppe=1007&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=WesternDigital det er den, ikke meget større end mobilos, og der var mere i kassen, ny fladskærm, nyt tastatur, ny router og en 4 GB Kingston usb hukommelse (den er vist under Kunder købte også) så jeg har ret travlt lige nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-09 01:26

Scotergris, jeg har FAT32 på min interne gemme disk og NTFS på diskene med Windows, så der er begge muligheder, jeg ved godt at Ubuntu kan læse NTFS men jeg vælger at beholde FAT32 på den nye, så den kan bruges overalt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-09 01:32

Citat
Nå ja i vil måske gerne se min fine lille backup disk ? http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=848702&SamleMenuID=11&gruppe=1007&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=WesternDigital det er den, ikke meget større end mobilos,

Det var en fin lille sag og billig, lige til at have i inderlommen - jeg må eje en sådan lille sag

Og tak o.v.n. for dine altid pæne ord.