/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Shox fra Kina, taget??
Fra : BilalKinali
Vist : 1117 gange
20 point
Dato : 09-01-09 18:03

Hej

Jeg havde den 31/12/08 bestilt 4 par shox fra Kina. Jeg var klar over at told ville kræve afgift osv. Men hvad sker der lige med det her jeg fik med brev? :

Indførsel af mulige varemærkeforfalskede varer

Din forsendelse er udtaget til nærmere undersølge hos Skattecenter København, da der muligvis kan være tale om varemærkeforfalskede varer, hvilket ikke er tilladt at indføre i EU.

"
SKATs behandling af sagen

Såfremt vi ikke mener, at der er tale om varemærkeforfalskede varer, vil din forsendelse blive returneret til Internationalt Postcenter til toldbehandling.

Hvis vi mener, at der kan være tale om varemærkeforfalskede varer, vil vi rette henvendelse til den rettighedshaver, der har rettigheden til det pågældene varemærke eller design mv., for nærmere at undersøge, om der tale om varemærkeforfalskede varer.

Du vil blive underrettet via brev, dels når vi retter henvendelse til rettighedshaveren, og dels, når rettighedshaveren har svaret.

Vi bestræber os på at påbegynde sagsbehandlingen inden for en måned.

Rettighedshavers behandling af sagen

Såfremt rettighedshaveren bekræfter, at der er tale om varemærkeforfalskede varer, og samtidig meddeler, at man ønsker at gå videre med sagen, vil vedkommende få udleveret dit navn og adresse, da du står som modtager på forsendelsen.

Rettighedshaveren vil derefter rette henvendelse til dig om, hvordan sagen kan løses. Dette vil typisk i mindre sager ske ved, at der indgås er forlig om, at de varemærkeforfalskede varer bliver destrueret. Der kan dog også blive tale om, at rettighedshaveren vil have erstatning, fordi vedkommendes rettigheder er blevet krænket.

Hvis du og rettighedshaveren ikke kan blive enige om et forlig, fx fordi du mener, at der ikke er tale om varemærkeforfalskede varer, så skal rettighedshaveren indbringe sagen for domstolene, hvis vedkommende fortsat ønsker at forfølge sagen.

Såfremt rettighedshaveren ikke mener, at der er tale om varemærkeforfalskede varer, eller ikke ønsker at forfølge sagen, vil din forsendelse blive returneret til Internationalt Postcenter, til toldbehanling.

Du skal være opmærksom på, at rettighedshaveren også har mulighed for at anmode SKAT om at destruere de varemærkeforfalskede varer efter en særlig procedure, der kan anvendes i de sager, hvor der ikke er indgået et forlig eller anlagt en retssag.

Proceduren kan dog kun anvendes, såfremt du ikke direkte har modsat dig, at varerne destrueres.

Såfremt du ikke vil have varerne destrueret efter denne procedure, så bør du derfor gøre rettighedshaveren tydeligt opmærksom på, at du modsætter dig at varerne destrueres.

Indsenelse af faktura til International Postcenter

Med hensyn til International Postcenter anmodning om indsendelse af faktura mv., så bedes du se bort fra denne, indtil det er afklaret, hvorvidt der er tale om varemærkeforfalskede varer.

Såfremt der ikke er tale om varemærkeforfalskede varer, og din forsendelse derfor bliver returneret til Internationalt Postcenter, så skal du være opmærksom på, at få indsendt faktura mv., således at din forsendelse kan blive toldbehandlet.

Spørgsmål

Hvis du har spørgsmål ...... bla bla

www.stoppiraterne.dk kan du læse nærmere om varemærkeforfalskede varer, herunder hvad de mulige konsekvenser kan være af at købe sådanne varer.

Med venlig hilsen

Task Force Varemærkeforfalskning.
Skattecenter København
"

De giver mig altså et link hvor jeg kan læse om de diverse regler osv, men det jeg finder er at man godt må købe kopivarer, bare man ikke sælger dem. Og de vil ikke tage dem for at få dem undersøgt, hvis de er under 3500 kr.

Så kan I måske forklarer hvorfor det her er sket, for det tror jeg ikke i kan.

Ps: Jeg bestilte 4 par, men der står 6 par på papiret, hvilket er uprofessionelt af SKAT imo.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-01-09 18:10

Hvis du selv havde været i Kina, og selv bragt tingene til Danmark som tourist - ville der ikke være nogen problemer.

Citat
De giver mig altså et link hvor jeg kan læse om de diverse regler osv, men det jeg finder er at man godt må købe kopivarer, bare man ikke sælger dem. Og de vil ikke tage dem for at få dem undersøgt, hvis de er under 3500 kr.

Så kan I måske forklarer hvorfor det her er sket, for det tror jeg ikke i kan.

Ps: Jeg bestilte 4 par, men der står 6 par på papiret, hvilket er uprofessionelt af SKAT imo.

Har du f.eks. selvstændig forretning, kunne Skat jo tro - at du havde tænkt dig, at sælge kopivare i Danmark.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 09-01-09 18:17

det klart. men er studerende og har bare købt 4 shox.. hva fanden blander de sig ind i om de er falske eller ej. Bare jeg betaler told så får de deres lort. er sur fordi jeg synes ikke de har styr på hvad de laver, da reglerne tyder på at jeg har ret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-09 18:20

Citat
Så kan I måske forklarer hvorfor det her er sket, for det tror jeg ikke i kan.

SKAT har jo givet dig en forklaring...

De har mistanke om det er varemærkeforfalskning....

Hvad er det du ikke forstår Den slags er FORBUDT at indføre..

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 09-01-09 18:24

Forbrugeren må gerne

Lovændringen indebærer også hårdere strafferammer, så at bagmændene kan få straf op til halvandet år i stedet for et år, og for grove overtrædelser giver det fra 1. Januar 2009 helt op til seks års fængsel.

Den ændrede lovgivning kommer dog ikke til at ramme den almindelige forbruger. Det vil fortsat være lovligt at købe kopivarer dog med visse betingelser:

”Man må stadig tage kopivarer med gennem tolden op til en værdi på 3.250 kr., men kun hvis det er til eget brug. For eksempel vil det ikke blive anset for at være til eget brug, hvis man har 10 ens ure med,” forklarer Lars Kryger fra ToldSkat.

Det er ikke alle, der er lige tilfredse med den løsning.

Hvad vil så sige til det??

Vil bare have forklaring, fordi kan ikke løse det selv..

skal på arbejde nu, så forvent ikke svar inden kl24

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-01-09 18:30

Jeg mener selv, at du har indsat svaret:
Citat
”Man må stadig tage kopivarer med gennem tolden op til en værdi på 3.250 kr., men kun hvis det er til eget brug. For eksempel vil det ikke blive anset for at være til eget brug, hvis man har 10 ens ure med,” forklarer Lars Kryger fra ToldSkat.

Du har bestilt varerne på nettet - derfor.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-09 18:32

Du skriver det jo selv...

Du kan IKKE få noget sendt med posten af den slags...

Det havde KUN været lovligt hvis du selv var rejst over og havde hentet dem og PERSONLIGT havde båret dem gennem tolden....

Men 4 par havde nok været i overkanten under ALLE omstændigheder....

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 09-01-09 23:51

må man da ikke købe dem på nettet? hvor står det?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-09 02:28

Du må da købe alt på nettet, bare det er lovlige varer.

Toldcentret i Kastrup lufthavn konfiskerer dagligt mange varer, sko, "Guzzi" tasker, "Rolex" ure for ikke at tale om tonsvis af medicin, og det er ikke bare stikprøver de tager, de har sgu en meget fintfølende næse for hvilke afsenderlande der skal holdes ekstra øje med.

Vær glad for at Du ikke bor i Italien, her falder der en kæmpebøde samt konfiskering hvis nogen kommer hjem fra Kina eller andetsteds fra med en forfalsket Guzzi taske.

I heldigste fald har Du blot tabt pengene for købet hvis de nøjes med at destruere skoene.

Disse tiltag beskytter også DIN arbejdsplads da de i fjernøsten kopierer næsten alt og dumper priserne.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-09 04:08

Citat
er sur fordi jeg synes ikke de har styr på hvad de laver, da reglerne tyder på at jeg har ret.

Hvis du har ret - er der jo ikke noget problem men jeg tror Told og Skat har helt styr på det, og det er dig der ikke har styr på hvad du foretager dig i forhold til handel på internettet.

Jeg vil ikke gentage hvad andre allerede har skrevet, du skal nok høre fra dem og måske rettighedshaverne når sagen er færdigbehandlet. Om nogen vil give dig medhold her på kandu hjælper dig ikke i den sag.

Man må bare håbe at skoene er i samme størrelse, ellers har du da først et forklaringsproblem der vil noget hvis det er kopivare.

Citat
Vil bare have forklaring, fordi kan ikke løse det selv..

Told og Skat løser det for dig

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-02-09 19:12

Har du modtaget dine sko eller en regning/bøde?

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 06-02-09 19:34

nej ikke endnu.

regner med at de bare vil have jeg går med på at de destruerer skoene :P

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 20-02-09 16:36

de vil destruere skoene som forventet, men havde ikke forventet omkostningerne på 2000kr. :) så det lært!