/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
erfaringer med klokkeranke?
Fra : kamik
Vist : 1445 gange
150 point
Dato : 26-03-03 09:32

hej NG
jeg sidder her med en pose klokkerankefrø (cobaea scandens)
på pakken står der at den kan sås inde fra mar-apr, og udplantes til maj, det var min plan at så i dag, men nu er jeg kommet i tvivl om, hvor stor planten bliver inden den skal plantes ud. Jeg har jo ikke uanede mængder plads og hvis den vokser op til 9 meter på en sommer så...... Er der nogen som ved hvor hurtigt den vokser??

mvh eva

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 160 point
Dato : 26-03-03 10:44

Kender den godt. Du kan roligt så inde nu. Der er ikke så meget gang i den i starten. Plant i en god stor potte og sæt et par pinde ved (str. ca. 30-40 cm). Udplantes midt i maj. Den bliver ikke 9 m. på en sommer (i hvert fald ikke hos mig), men højest 2-3 m. Den er flot synes jeg.

Godkendelse af svar
Fra : kamik

Dato : 27-03-03 10:04

Tak for svaret als.
jeg vil gå igang med herlighederne du har ret den bliver ikke 9 meter, (ved ikke hvor den ide kom fra) bag på min pakke står der 6-7 meter, men 2-3 meter er også nok, jeg skal have ca 20 planter langs et grimt hegn som de forhåbentligt vil dække i løbet af sommeren.

mvh eva

Kommentar
Fra : als

Dato : 27-03-03 10:20

Ja og jeg synes den er flot, men du skal lige passe på at jorden i starten ikke tørrer helt ud i potten. Så falder den og kommer ikke igen (ved det fra erfaring). Ellers er den såmænd nøjsom. Hos mig dækker den et større rækværk (1.50 m højt) og jorden er hos mig almindelig havejord, måske lidt sandet. Du skal lige give den lidt særlig kærlig pasning i starten, når du har plantet ud. Får den først fat så behøver du ikke at bekymre dig så meget mere og så kan du bare nyde synet. Jeg har brugt den flere år i træk. Den kiksede et år, men det var min skyld. God fornøjelse og tak for points.

Kommentar
Fra : lotteschlichter

Dato : 13-06-03 15:07

jer har hørt at man kan få flerårige klokkeranker, er det rigtigt, og kan man ta' frø fra planten?lotteschlichter