/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lastbiler med is på ....
Fra : peterpyt
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 08-01-09 21:38

Er der nogen som ved, om det er strafbart for lastbilchauffører hvis de taber is, fra anhængere med presseninger, eksempelvis på motorvejen.. De sidste par dage hvor det har frosset en del, har jeg ved flere lejligheder været tæt på at få store klumper ned på bilen..
/ Peter...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-09 21:40

Ligefrem STRAFBART

Men det er chaufførens pligt og ansvar at holde presseninger fri.....

Er bilen med FAST tag er det straks sværere....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-01-09 21:44

Ja, det er det sådan set, for det kommer ind under færdselsloven, at køretøjet ikke må køre på vejen på en måde så det er til fare og ulempe for andre.

Og det er meget farligt....ofte kan isen være flere centimeter tyk, og sådan en stor isplade der med stor fart rutsjer af en lastbil er både tung og skarp og kan forvolde stor skade.

Problemet ligger nok bare i, hvis man anmelder det, at føre bevis for det, hvis det ikke direkte er skyld i en skade.

Og det er bare sløseri, at chaufføren ikke sørger for at fjerne det inden han kører....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-09 06:51

peterpyt, som chauffør er er du ansvarlig for bilens stand, herunder læsning mv. Forvolder du en skade som den du spørger om, vil du blive draget til ansvar som erstatningsansvarlig.

Hvis fx en cyklist i en rundkørsel får is i hovedet, vil din bils ansvarsforsikring betale erstatningen, men du vil samtidig modtage "et eller andet" fra politimesteren.

Nu ved jeg ikke dova, om du har kørt lastbil, men en lastvogn med presenning - med last på, hvor du ikke kan gå inde på ladet, faktisk kun er muligt at få isen af, hvis du kan få lastbilen indendørs. Er det en med kasse på, er det ikke meget nemmere, da man ikke ligefrem kan gå på isen på kassen og skrabe den af, men det gør det naturligvis ikke mindre uansvarligt, at køre og læsse isen af - hvad vi ser ofte med det seneste vejrlig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-09 09:05

Citat
Nu ved jeg ikke dova, om du har kørt lastbil, men en lastvogn med presenning - med last på, hvor du ikke kan gå inde på ladet, faktisk kun er muligt at få isen af, hvis du kan få lastbilen indendørs. Er det en med kasse på, er det ikke meget nemmere, da man ikke ligefrem kan gå på isen på kassen og skrabe den af

Nu er der faktisk flere muligheder for at fjerne is eller også de mange liter vand der kan samle sig i en pressenning.......en presenning kan åbnes, og derfor har man så et langt bræt el. lign som man bruger at presse op i pressenningen for på den måde at fjerne is eller vand.
En anden mulighed er, såfremt man eks. ikke kan åbne pressenningen grundet plombering, at man "læsser det af" med en opbremsning hvor der ikke er fare for at andre bliver ramt......

På kasser er problemet ikke så stort, da der ikke kan samle sig så store mængder...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-01-09 11:00

Det er ike strafbart men den pågældende chauffør vil få et erstatningsansvar såfremt nedfaldende is fra bilen forårsager skader

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 25 point
Dato : 09-01-09 13:00

Jo det er strafbart, lige som at køre med et farligt læs (f.eks ikke sure det forsvarligt)
kan ikke lige finde det i færdsesloven lige nu, men prøv lige at læse denne artikel:
http://jp.dk/indland/aar/erhverv/article1302643.ece

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 09-01-09 20:35

Tak for svaret EXTERMINATOR. Nærmere kommer vi det jo nok ikke...
/ Peter..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-01-09 01:59

Syntes ikke det vil være retfærdigt at tage points her, dova kom først med svaret

@ dova: hent points her--> http://www.kandu.dk/spg130947.aspx