/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bage brød
Fra : Line99
Vist : 3155 gange
70 point
Dato : 08-01-09 20:16

Jeg har nu øvet mig i at bage brød, og laver nu i hvert fald et som smager rigtigt godt, men hvordan får man skorpen sprød som vi kender det fra bageren? Min skorpe bliver sej og det hele smager egentlig godt nok, men den springer ikke ligefrem rundt som bagerbrød. Hvad er tricket ????

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-01-09 20:17

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-09 20:25

Tricket er at pensle overfladen med vand. Og så bruge nogle varmegrader.
Jeg bager også rugbrød og skorpen er altid sprød.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-01-09 20:27

Hej granner01

hvad mener du med at bruge noget varme - jeg bager mit brød ved 210 grader i 35 min, brødets størrelse er svarende til 4 dl vand

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 80 point
Dato : 08-01-09 20:28

Hej - ja det er dejligt og sjovt at bage sit eget brød

Du kan IKKE få samme sprøde skorpe på hjemmebagt brød, som på bagerbrød - det er et spørgsmål om ovntyper.

Men du kan få lidt hjælp her, hvor der er gode råd om sprøde skorper -(jeg får ikke lov at kopiere direkte fra siden, så du må lige kigge ind
http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/tips_til_brodbagning.php

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-01-09 20:29

Men ok, jeg har ikke prøvet at pensle med vand - eller pensle med noget som helst andet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-09 20:33

Jeg glatter overfladen med en grydeske dyppet i koldt vand. Og når overfladen er våd og glat så drysser jeg lidt mel ovenpå.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 08-01-09 20:33

Der er flere tricks - både til at få gode og sprøde brød. Nu ved jeg jo ikke præcis hvad du gør, men her er hvad jeg plejer at gøre:

1. Brug mindre gær, og lad dejen hæve længere tid. Brug omkring fem gram gær pr. kilo mel.

2. Du skal naturligvis bruge mel nok til at dejen kan æltes og blive smidig, men prøv alligevel at lade være med at bruge for meget.

3. Ælt dejen meget, meget grundigt - gerne i 15 minutter.

4. Slå dejen ned undervejs i hævningen og ælt igen. Gerne to gange med flere timers mellemrum.

5. Lad brødene efterhæve en halv til en hel time efter du har slået dem op.

6. Pensl brødene med æg.

7. Drys lidt durummel over brødene inden du sætter dem i ovnen.

8. Sprøjt med jævne mellemrum en smule vand ind i ovnen mens brødene bager - især i begyndelsen. Gerne med en forstøver.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-09 20:34

Og min brødskorpe kan godt konkurrere med bagerens.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-01-09 20:34

Gå nu ind på mit link - der er 2 afsnit du ihvertfald skal læse der :"Fin sprød skorpe" - og ikke mindst det afsnit om "Damp"

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 08-01-09 20:36

Nåja, og temperaturen: Begynd bagningen ved 300 grader, og skru ned til 225 grader efter fem minutter.

Alt efter størrelse vil brødene skulle bages i alt 20-30 minutter.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 08-01-09 20:48

Jeg tror muligvis det er ovnens temperatur.
Man kan godt få en anden overflade ved at pinsle med vand eller æg eller noget men det tror jeg ikke de gør hos bageren fordi man kan ikke se at de har pinslet.

Ved en pizza skal ovnen være meget varm FØR man sætter den ind i ovnen for at få en god pizza og muligvis gælder det samme for dit brød.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-01-09 21:24

Jeg er temmelig ny indenfor bagning - og har øvet meget over julen - for tidligere hvor jeg har prøvet mig frem syntes at det var meget besværligt, og at køkkenet var smurt ind i mel og der var køkkengrej over det hele, så min måde nu er, at jeg har lavet DOGME bagning!! Det skal være totalt nemt og der må ikke være meget til oprydning bagefter.

Denne opskrift er ok... Melet er ca. 1 skeful rugmel og resten en Økologisk hvede fra Netto.

4 dl vand (lunes i micro ovnen)
1/2 tsk sukker (gæren må godt have lidt at leve af)
salt
1/4 pakke gær
mel efter behov - det SKALl kunne røres færdig med skeen - gidder ikke at stå og ælte.
Hæver til dobbelt størrelse
æltes rundt og
efter hæves på pladen ca. 20 min

Jeg kan godt finde på at hæve og efterhæve i en lun ovn
Det bages ved 210 grader i 35 min

Jeg synes det bliver et totalt godt brød - OG TOTALT NEMT

Men det kan være at jeg skal prøve at 'vande' overfladen inden jeg bager

Gad vide om bagerne også bruger en anden type mel og tilsætningsstoffer

Kommentar
Fra : pbs1

Dato : 08-01-09 21:35

Godaften.
Jeg er ny her men kan da bage.
Jeg sætter altid en kop vand ind i bunden af ovnen det hjælper.
Prøv engang at gøre det.
Der er jo også damp i de ovne bagerne bruger.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-01-09 23:01

JEG BRUGER EN FORSTØVER MED VAND, FORSTØVER DEJEN INDEN DEN KOMMER I OVNEN, HVOR DER STÅR EN SKÅL VAND.
DEREFTER FORSTØVER JEG HVER 3 MIN CA. 3-5 GANGE, OG SKORPEN BLIVER FLOT.

GOD BAGELYST
MVH
AG112

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-01-09 11:42

I har alle kommet med fine indputs - tak for al deltagelse

Jeg kan se at der er en gennemgående mening om at der skal vanddamp til og evt. smøres med vand - det må jeg prøve næste gang, det var nyt for mig.

Og hvem skal så have poients?? - jeg napper HelleBirgittes fine link - men det er totalt svært, fordi jeg er MEGET glad for at høre jeres personlige erfaringer. Og velkommen til pbs1

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 09-01-09 11:43

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-01-09 12:57

Tak skal du ha´ Line99 - held og lykke med bagningen

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 11-01-09 00:53

Hej
Som gammel bagersvend, må jeg lige skrive et par ord, jeg kan bare ikke lade være.

Gærdeje eks. franskbrød
Her skal man ramme en opslåings temperatur på 27 grader, det er ved de grader gæren er mest aktiv,
Mange, rigtig mange bruger HÅNDVARMT MÆLK det er der ikke noget der hedder, for det kan hæmme gæren ret så kraftigt, det kan næsten aflive den.
Dejen skal æltes MEGET længe, så længe, at du næsten ikke kan slæbe den fra hinanden.
Derefter hælder du den ud på bordet, lad være med at lægge et viskestykke over den, det er ikke nødvendigt.
Når den, så vidt jeg husker, har ligget i 20 min, trykker du den sammen, og pakker den sammen som en bylt igen, årsagen til at man skal gøre dette, det er at det der hedder ( GLUTEN ) og som er i alt hvedemel, det skal modne, for gluten, er hvedemelets æggehvidestof.
Efter de ca. 20 min trykker du den sammen igen, og pakker ind sammen som en bylt, og lader den igen ligge en 20 min.

Nu tager du så og skærer din dej ud, er det små franskbrød du vil lave, så skal de veje 300 gram, store vejer 600 gram.
Nu skal du så slå dine brød op, og det gøres ved, at du har din lille runde dej liggende, brug nu din håndrygge, ( hedder det vist ) og slå nogle gange midt i ( bollen ) tag nu den underste flap, og læg ind til en anelse over midten, og giv den et lille tryk, tag nu den øverste flap og læg ned over, og giv den også et lille tryk, tag nu endestykkerne og vip ind, tag nu øverste del af dejen, og læg ned over igen, og så skal du med dine tommelfingre stramme godt til, så du derved får et flot aflangt brød, der ikke er luftbobler i.
Dette her er ikke noget man lærer de første mange gange man prøver det, men øvelse giver mester.
Når dit brød så er slået op, så skal det smøres med noget væde.

Æggestrygelse
Er blot et æg der er rørt sammen med noget vand, kommer du for lidt vand i din strygelse bliver dit brød meget nemt noget hvidstribet, det er æggeviden, der ikke er rørt ordentlig ud, årsagen til at du skal stryge dit bagværk, er at det bliver tørt i overfladen, og så vil det sprække, så sørg for at dit brød i bliver tørt, efter at du nu har smurt det, så skal det raskes ( HÆVE ) her skal det stå lunt og fugtigt, når det er tid at sætte det i ovnen, så husk at stryge det igen.

Ha' det i baghovedet at.
Gær er en rendyrket bakterie som er meget aktiv, og den spiser kun sukker, og det der kommer ud af den anden ende, er alkohold, gæren dør ved 60 grader, og det sukker den ikke når at få spist, er med til at give farve til brødet.
Salt den eneste årsag til, at der skal salt i brødet det er for at forstærke smagen, men salt er gærens værste fjende, så her kan det alså også gå galt, hvis man ikke lige er klar over, hvad man nu har med at gøre.

Bageren bruger nogle forskellige ting til at komme i sit brød, for at det skal lykkedes, er det et dejligt brød du har fået lavet, så kan du se på det, hvis skorpen sprækker i nogle runde flager, så er det bare GUF.

Jeg tror jeg fik det hele med

Hej