/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forbrug af diesel i frostvejr?
Fra : BerndJ
Vist : 1089 gange
100 point
Dato : 08-01-09 18:53

Kører for første gang en diesel (Ford Fiesta) om vinteren. Synes den bruger væsentlig mere diesel nu hvor der har været frost: 14,5 km/l versus 19,0 km/l (jeg kører overvejende motorvej, daglig 85 km frem og tilbage til job). Skyldes det øgede forbrug frostvejret, eller kan der være noget "andet" i vejen. Bilen er fra jan. '08 og har kørt 50.000 det første år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-01-09 18:54

Det skyldes kulden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-09 18:56

Og din "anderledes" køremåde - som nok er den største synder.....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-01-09 19:14

Min egen diesel bil, Golf fra 1987, går til dagligt 21km/l i gennemsnit. Men i det kolde vejr går den ca. kun 18-19km/l.
Mekanikeren siger det er normalt, også for benzin biler, at brændstof økonomien er lidt dårligere når det er koldt. Den kolde luft minsker forbrændingen så man automatisk træder en lille smule mere på speederen for at få den samme acceleration, snakkede han om..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-09 19:16

Kulden giver et større forbrug.

En mulighed er også om der skulle være kommet en utæthed, men det ville du sikkert bemærke ret hurtigt...

En anden ting er, om det er samme sted du tanker.....jeg ved efter mange hundrede tusinde kilometers kørsel i dieselbiler, at forbruget kan variere med op til 2 kilometer mindre pr. liter, alt efter hvilket dieselmærke du tanker på bilen

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 08-01-09 19:20

Tak for svaret dova.