/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Købers Pantebrev
Fra : qvinde
Vist : 1548 gange
300 point
Dato : 08-01-09 18:20

Hej Kandu brugere

Min bor solgte sit hus sidste år, da han skulle bo og arbejde i udlandet. Huset var til overtagelse 01/10, men køber fik lov til at overtage huset en måned før, og fik det 01/09.

Nu her snart 4 mdr. efter, har køber stadig ikke lavet skødet, så min bror kan ikke få afsluttet dette hussalg, og kan hermed heller ikke betale sine regninger her i DK.

Er der ingen regler/tidsfrister omkring hvor lang tid køber på trække dette ud, og kan man evt. sende en merregning til køber, da min bor betaler renter og renter....

Hilsen Lisa Hansen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-01-09 18:29

Er de handlet uden om mægler/advokat? Det vil af en slutseddel altid fremgå hvornår overtagelse sker. Der skal udarbejdes en opgørelse over tidligere ejers forbrug, aflæsning af målere osv. og der vil blive tale om en refusionsopgørelse. Køber skal indhente lånetilbud hjem.

Der er tilsyneladende nogen, der ikke har gjort sit hjemmearbejde godt nok! Flere informationer for, bedre at kunne svare dig.

Kommentar
Fra : qvinde

Dato : 08-01-09 18:47

Hej Alka

Nej der har været ejendomsmægler på, og min bror har jo afmålt vand, varme, el.

Somsagt var huset til overtagelse 01/10

Hilsen Lisa hansen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-01-09 18:48

Er det da ikke stadig din bror`s hus ?

Kommentar
Fra : qvinde

Dato : 08-01-09 18:50

Nej det solgte han jo 01/10

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 08-01-09 18:59

Hvis der er ejendomsmægler på så må der være lavet en skriftlig købsaftale. I købsaftalen står der nogle tidsfrister og konsekvensen af at disse ikke overholdes.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-01-09 19:01

Det lyder som en rigtig dum sag

Din bror skal selvfølgelig kontakte sin ejendomsmægler - som han har betalt i dyre domme for at sælge huset. Det er mæglerens opgave at afslutte sagen.

Men her kan du læse om hele proceduren omkring hushandel

http://www.boligejer.dk/saadan_gennemfoerer_du_handlen_salg

http://www.boligassistancen.dk/berigtigelspunkter.htm

Pøj pøj

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-09 19:01

Nu er det altså "kun" 3 måneder....

Men det er da IKKE købers skyld når der er ejendomsmægler og advokat på....

Køber betaler jo ikke noget før opkrævningerne kommer - og de kommer ikke før tinglysningen....

Men så kommer der jo bare et større beløb....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-09 19:22

Citat
Nej der har været ejendomsmægler på, og min bror har jo afmålt vand, varme, el.

Dette skal ske sammen med sælger, køber og ejendomsmægler, da oplysningerne skal bruges ved en refusionsopgørelse.

Det viser igen, at ved salg/køb af fast ejendom, så er det en god ide at have en advokat.

Hvad siger ejendomsmægleren ?????

Har køber deponeret et beløb i forbindelse med købet ????

Hvad står der i slutseddelen ????

Så længe der ikke er et nyt skøde på ejendommen, så er det jo stadig din brors hus.

Jeg synes, han skal kontakte en advokat.

Køber har måske ikke fået "sit lån" og indtil videre bor køber jo "gratis"

refi

Min søn købte hus den 30.09.08 til overtagelse den 01.10 08 ... alle papirer incl. skøde var på plads den 1.11.08

Men lånemuglighederne og hvad der ellers skal til, for at købe fast ejendom var på plads inden da.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-09 19:26
Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-09 19:27

Det er jo ikke ALLE tinglysningskontorer der er lige hurtige - heller ikke alle advokater

Men det er nok ikke med den slags de er mest overbebyrdet i øjeblikket...

Uanset hvad er det jo ikke købers skyld - klart han ikke betaler før huset er hans....

HVEM der så har nølet, må du jo spørge ejendomsmægleren/advokaten om.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-09 19:33

Jeg har både købt og solgt fast ejendom efterhånden ret mange gange de sidste 40 år. Sælgers mægler har ALTID fastsat en frist for hvornår udbetaling mv. skal være deponeret i banken, hvornår købers advokat/mægler/rådgiver skal have lavet skøde osv.

Så start med at TÆVE mægleren!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-09 19:48

Mægleren har måske drejet nøglen om

Men qvinde's bror må da have en kopi at slutseddelen, så kan han jo der læse hvad han har aftalt med køber.

Jeg tror ikke, der har været en advokat indblandet i dette hussalg (surt at spare de penge)

Kommentar
Fra : qvinde

Dato : 08-01-09 20:13

Nej mægler har ikke drejet nøglen om, og nej desværre har der ikke været advokat på. Vi har snakket med mægler idag, og de vil endnu engang rykke for skødet. Så vidt jeg ved, så er der blevet deponeret penge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-09 20:32

Jeg tror din bror har brug for en advokat, hvis denne sag skal afsluttes, så din bror kan blive tilfreds.

Hvis det ikke er for sent ... i slutseddelen kan et punkt bl.a. være at køber skal have et lån godkendt.

Hvis lånet ikke er godkendt, ja så bor "køber" jo i ejendommen uden at betale 0 kr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-09 20:35

Så når du tilbage til UDGANGSPUNKT...

Det er IKKE købers skyld....

PS.

Hvis der IKKE er advokat på, hvem vil ejendomsmægler SÅ rykke for skøde, sig selv ????

Citat
så min bror kan ikke få afsluttet dette hussalg, og kan hermed heller ikke betale sine regninger her i DK.

Som man reder - så ligger man.... desværre....

Han må "låne" sig ud af problemerne midlertidigt og håbe på det går iorden....

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 08-01-09 22:11

Du skriver at så vidt du ved er der deponeret. Har din bror ikke fået et deponeringskvittering fra sin bank om at der er deponeret nogle penge i ejendomshandlen? Jeg har svært ved at tro at en ejendomsmægler vil lade køber flytte ind i ejendommen før at der er deponeret penge eller stillet garanti for købesummen. Hvis køber stadig ikke får lavet skøde kunne din bror begære købsaftalen lyst som adkomst på ejendommen. Den er jo underskrevet af begge parter og kan godt tinglyses istedet for skøde. Derved ville han få et papir at ejendommen er overgået til køberen og kan derved få frigivet deponeringen....men det koster penge at lyse overdragelse af ejendommen og det er jo køberen der skal betale dette så hvis din bror betaler for dette kan de måske være svære at få igen fra køberen. Er der ikke andre der også er intereseret i skødet og rykker for det? Hvis køber har optaget kreditforeningslån til køb af huset plejer det at være et krav fra kreditforeningen at der forevises et endeligt skøde tinglyst uden retsanmærkninger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-09 22:29

Som jeg læser det, er det for mig uvist om, hvad der er skrevet under på !!!!!

Men sælger må jo have afleveret nøglerne til huset.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 300 point
Dato : 09-01-09 13:35

Ejendomsmægleren har godtnok et stort ansvar at skulle indfri i denne sag - med mindre der foreligger noget helt specielt i denne sag. Jeg ville hurtigst muligt kontakte mægleren og anmode om konkrete svar/dokumentation som skal foreligge på skrif inden for fx otte dage. I modsat fal klger til dere brancheorganisation - hvir mægleren er medlem af en sådan og så få fat i en advokat hurtigst muligt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-01-09 13:39

Sikker på det er en MÆGLER og ikke bare en HANDLER

Det er nok HANDLERENS søn der er flyttet ind

Kommentar
Fra : qvinde

Dato : 09-01-09 14:31

Ja eller et familiemedlem, han var meget obs på, at det var hans tilbud der skulle tages, der ville ikke komme højere

Godkendelse af svar
Fra : qvinde

Dato : 10-01-09 16:18

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-01-09 07:45

Selv tak qvinde