/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Aflivning (debat).
Fra : Birgitta
Vist : 1423 gange
100 point
Dato : 08-01-09 14:54

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-09 15:00

Ja, det var den bedste udvej.

Udgangspunktet for de hundes liv var elendigt. Først og fremmest ved vi, at de er taget for tidligt fra moderen. Vi kender intet til deres tidlige prægning, under hvilke forhold er de født og vokset op.
Har de eventuelt infektioner og lignende.

Dernæst - for at komme ud i den virkelige verden, skal de være i karantæne i tre måneder. De tre måneder, der er så vigtige i et hundeliv, når det kommer til prægning, socialisering og miljøtræning.

De mennesker, der skulle tage sig af disse hunde, ville blive nødt til at være professionelle folk, for at der skulle være en chance for, at de ville få et fornuftigt liv.

En hund lider ikke ved at blive aflivet, men det kan den, når den er i live..

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-01-09 15:10

Jeg ville godt have haft en advarsel

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-01-09 15:12

Ja, det er simpelthen forfærdeligt, Nordsted..

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 08-01-09 15:22

birgitta >> når man ser sådan noget som dette her så går det direkte i hjertet på en , og man får en klump i halsen og fnyser indvendigt over at det var nødvendigt . jeg syntes vaxen har fat i noget meget meget rigtigt og det er at en hundehvalp bliver præget meget i de første leve måneder til hvordan den vil udvikle sig fremover. og det skal ikke foregå i et bur i karantæne

jeg syntes det var forfærdeligt at de skulle aflives, men syntes også det var det rigtige at gøre .

jeg har selv en gammel schæferhund på over 12 år og jeg tænker næsten dagligt på at tiden til hun skal aflives nærmer sig , men jeg ved også at hun har haft en pragtfuldt og godt liv her hos mig så selv om det også gør ondt så er det da på en anden måde.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-01-09 15:28

helt forfærdeligt bare at vide

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-09 15:54

Ja... Jeg er enig med vaxen...

Men jeg tror det er nødvendigt at så mange som muligt ser videoclips som detteher..... Simpelthen fordi man skal være bevidst om, hvad det er man støtter hvis man køber en "tilbudshundehvalp", som KAN være taget fra moderen for tidligt, -og som KAN være ulovligt importeret. Og som kan have et meget kort og pinefuldt liv både foran og bag sig...

Det er noget, der aldrig ville ske, hvis ikke der var marked for den slags hunde i Danmark.

Nordsted1, jeg beklager chokket, men jeg synes det var nødvendigt.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-01-09 16:02

vaxen, vil det sige at du mener at det er noget skidt med græske hunde?
Græske hunde er hunde fundet i Grækenland og taget hertil.
http://www.graeskehunde.dk/

Jes

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-01-09 16:31

Pabloj, ja det synes jeg faktisk

Jeg ville meget hellere lægge energien i at påvirke med et andet og bedre syn på dyrene ude i verden og så lade de hunde i Grækenland blive der - få hjælp enten med aflivning eller med hjælp til at leve, hvis de er i god stand.

Og så synes jeg, man skulle sætte lidt ind på vores internater herhjemme, der i den grad kunne bruge en hjælpene hånd med sunde og raske hunde, der skal have et sted at være.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 08-01-09 16:40

Er absolut enig med Birgitta og Vaxen.

Det er en trist situation, men det er også grotesk at der er et marked for disse hvalpe i DK, bare fordi folk vil spare et par tusinde kr på at få en moderace....

Kommentar
Fra : debut

Dato : 08-01-09 17:34
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-09 18:05

...Dyrenes Beskyttelse skriver ikke noget om, hvordan de ville klare at holde 12 spæde hundehvalpe i karantæne i tre måneder uden at skade dem. Vaccinationerne og sundhedschekkene er måske det mindste af problemet. Dertil kommer jo både behandling og INDIVIDUEL pleje i karantæneperioden...
Det er næsten for nemt at komme bagefter og sige, at det skulle de nok have klaret..

Prisen på behandlingen kan man jo kun spå om.

Rigtig mange af importerede hvalpe af de racer har f.eks. "generaliseret demodicosis". Behandlingen af en enkelt hund løber let op i 40-50.000 kr.

http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Haarsaekmideproblemer_Generaliseret_demodicosis.pdf

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-01-09 20:08

Birgitta og vaxen I har begge også min fulde støtte, vi har haft debatten før.

Det kan ikke være rigtigt, at vi her i lille Danmark har, i sær lige nu, overfyldte hunde internater og så importeres, der samtidig ganske ulovligt en massa revl og krat, som nok ligner, men helt sikkert ikke er ægte, for var de det, var de jo også stambogsførte og prisen en helt anden.

Som I alle sikkert ved har jeg i snart en menneskealder haft med jagthunde at gøre, de sidste mange år enda kun rent linje avl. ( www.bb-jagt.dk )

Der er to ting jeg aldrig er gået på kompromis med og det er om hvalpen blev solgt til en jæger eller hunde sportsmand, så den blev anvendt til det, den er avlet til.
Dernæst at der blev betalt en pris for hunden, som svare til hvordan den er eller formodes at blive.

Skulle det vise sig, at hunden senere får en tandfejl eller en HD fejl så har køberen altid fået tilbudet: Reduceret pris eller en anden hvalp.
En sådan hvalp er så blevet taget ud af avlen ved, at blive foræret til nogle, som kun vil have den, som prydhund.

Jeg går indfor at folk der importere "Falske hunde" straffes meget hårdere end de bliver det i dag, men samtidig erkender jeg, at skal vi problemet til livs er det Jeres holdning, der er den eneste rigtige.
Oplysning oplysning og atter oplysning. Gu var de hvalpe da søde, med deres store runde øjne, men hvad hjælper det, hvis de havde sendt ejerne på fattiggården p.g.a. medfødte sygdomme.
Var det så ikke bedre at have brugt de penge på købet af en hund af bedre kvalitet fra starten.

Bevares det giver arbejde og omsætning til landets små dyrlæger og det er måske også derfor enkelte af dem støtter en forening, som den der henter græste gadehunde til Danmark, men for pokker da det har en langt større efekt, hvis man støtter disse hunde i Grækenland.
Det kunne måske også lære Grækerne at behandle deres hunde noget bedere!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-01-09 22:32

Jeg har SÅ lidt respekt for DB i denne sag - jeg synes det er emmer så langt væk af medieomtale og billige point.

Jeg synes IKKE de taler hundenes sag i denne forbindelse.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-01-09 23:34
Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 10-01-09 12:24

Kære bb1

Ud fra din kommentar lyder det til du har avlet hvalpe og hvor mange kuld?
En hund med en tandfejl er da ikke syg, så hvorfor skal hvalpekøberen have nedslag i prisen, er det fordi den ikke kan gå på udstilling og få en 1 pr.
Der kunne også være andre skavanker så som hunden er kohaset, dårlig pels, den fransker på forbenene eller faldende kryds, det giver da ikke nedslag i prisen, selv om hunden ikke fejler det mindste.

Jeg mener ikke det er ansvarligt at forære hvalpe væk som muligvis er befængt med arvelige og genetiske fejl og til store udgifter for dem der får dem, der har været indslag i TV om hundehandlere der sælger den slags hunde og hvor køberne er ved at blive ruineret.

The Real Deal

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-01-09 15:29

Kære T.H.D.

Hvad du mener ER din mening, hvad jeg mener har jeg skrevet. Dem jeg har foræret hund til har været klar over, hvad de har fået og at hunden IKKE må bruges i avlen.
Resten af dit spørgsmål er personfnidder og det ønsker vi ikke her i hunde debatten, så er det din dybere mening med den måde du har formuleret dit spørgsmål, så glem det

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 10-01-09 16:10

Kære bb1

For det første vil jeg ikke personfnidder, det har aldrig været min mening, men du skriver
Citat
Der er to ting jeg aldrig er gået på kompromis med og det er om hvalpen blev solgt til en jæger eller hunde sportsmand, så den blev anvendt til det, den er avlet til.
Dernæst at der blev betalt en pris for hunden, som svare til hvordan den er eller formodes at blive.

Skulle det vise sig, at hunden senere får en tandfejl eller en HD fejl så har køberen altid fået tilbudet: Reduceret pris eller en anden hvalp.
En sådan hvalp er så blevet taget ud af avlen ved, at blive foræret til nogle, som kun vil have den, som prydhund.

Jeg kan kun tolke dette indlæg som du har solgt hvalpe, men du mener så åbenbart det her
Citat
Dem jeg har foræret hund til har været klar over, hvad de har fået og at hunden IKKE må bruges i avlen.

og det er en helt anden vinkel.

Men jeg kan godt følge dig i at hvis hunden ikke svare til forventningerne, så er det bedre at få den et sted hen hvor der er nogen som værdsætter hunden mere og hvor den kan få det godt.

Jeg kan ikke se mit sporgsmål til dig angående tandfejl, som du selv kom ind på er personfnidder, jeg skrev
Citat
En hund med en tandfejl er da ikke syg, så hvorfor skal hvalpekøberen have nedslag i prisen, er det fordi den ikke kan gå på udstilling og få en 1 pr.
Der kunne også være andre skavanker så som hunden er kohaset, dårlig pels, den fransker på forbenene eller faldende kryds, det giver da ikke nedslag i prisen, selv om hunden ikke fejler det mindste.

Og det mener jeg er noget mærkeligt noget at en tandfejl kan give nedslag i prisen, når det andre ting ikke kan.
Hundeverdenen er en mærkelig størrelse, folk går i selvsving over aflivning af hvalpe, som der er stor mulighed for kan have arvelige sygdomme, med stor økonomisk udgift for ejeren, men når man så går hen og køber en raceren hund med stambog og det hele, er der nogen der kan gå i selvsving over en manglende tand, der er mange der kan prise sig lykkelig for. der ikke bliver brugt den samme konsekvens over for os mennesker.

The Real Deal

Kommentar
Fra : binky

Dato : 10-01-09 19:48

Jeg købte en Belgisk Hyrdehund. Den var 8 uger. 2 dage efter den var flyttet ind, blev den syg. Det var Parvo-virus. Dyrlægen gjorde, hvad han kunne, og han mente, jeg ville kunne passe den bedst hjemme. Det gjorde jeg fra sofaen, var oppe hver anden time for at sprøjte væske i munden på den. En nat stod den lille hvalp og slikkede min hånd, for den havde tisset, og jeg blev så glad. Jeg glemmer heller ikke dyrlægerne, der gjorde, hvad de kunne. Dyrlægen opfordrede mig til at kontakte sælgeren. Det gjorde jeg, og fik at vide at jeg kunne få en anden hvalp i stedet for. Heldigvis blev sælgeren smidt ud af kennelklubben. Den lille hund overlevede.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 10-01-09 20:00

Hvad, vis de små hvalpe som er taget fra deres mor for tidligt, kommer ud til en familie, som bliver så skuffet. De små hvalpe er blevet aflivet humant. Det er "hvalpeimportørerne", der skal fanges. Men med den bøde de får, er det jo indlysende, at de har så lidt penge med som muligt.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 10-01-09 20:06

Jeg har klippet kløer på min Golden Retriever. Men kan man klippe sorte kløer ligesom de hvide?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-01-09 02:07

En hund med en tandfejl er da ikke syg, så hvorfor skal hvalpekøberen have nedslag i prisen, er det fordi den ikke kan gå på udstilling og få en 1 pr. :Citat fra TRD.

TRD Jeg vil virkelig opfordre dig til, at sætte dig noget bedre ind i tingene inden du kaster dig ud i forskellige konklussioner. Du kunne f.eks. også spørge ham guroen du kender, som du siger bor her tæt på

Forholdet er nemlig: At for langt største parten af hunde overholdes racens standard blot hunden kan opnå en 2. præmie på udstilling, men har den en alvorlig tandfejl, som eksempelvis manglende p1 eller 2`er, hvalpen kan også have over- eller underbid, så kan den ikke opnå en sådan placering og kan derfor ikke avlsgodkendes.

Derfor kan det alligevel få et godt liv, hos en familie, som skriver under på, at de ikke vil avle med den.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-09 15:25

Tak for svaret vaxen.
Og tak til jer andre for debatten.