/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HURTIG fjernelse af is bilrude
Fra : Turbofreak
Vist : 4223 gange
65 point
Dato : 07-01-09 23:49

Hjælp.

Jeg er brandmand - og efter alt den frost - er bilens ruder helt iset til.
Så kommer der en alarm - og skal hurtig afsted - nogen som kender et godt trick, som går hurtigt - hurtigt er inden 30 sek.
Bilen er gammel - og ikke mulighed for fyr.

- Vand,
- isfjerner

Begge er forsøgt uden resultat.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 07-01-09 23:57

Det er vel ikke lige i dette øjeblik du står og skal af sted, så hvorfor ikke dække ruden til.
En anden mulighed er jo at slå ruden ind, jeg har indtryk af brandmænd er ferm til det.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-01-09 00:04

Vand OG fuld fart på vinduesviskerne

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-01-09 00:11

Varmlufts blæser på standby i bilens kabine. Den stilles til ca. 10-15grdr for ikke at vælte din el-regning.
Hvis du bare husker det, når du kommer hjem fra fyraften, så er bilen klar til udrykning indtil næste morgen du skal på arbejde.

Der findes ikke noget hurtigere end varmt vand - masser af det.
Men problemet er at det hurtigt fryser igen, hvis ikke der hurtigt kommer varme på ruderne indefra.
Isfjerner (IsoPropyl Alkohol) er det næst mest effektive.

Det eneste effektive alternativ er en forebyggende isfjernelse, hvor ruderne og dermed kabinen holdes lune lidt over frysepunktet.
Det gør rednings tjenesterne i Nord -Sverige og -Norge med udrykningskøretøjer, netop for at undgå kostbar livstruende spildtid.

Jeg bruger selv en helt almindelig billig HaraldNyborg blæser til 69,- som morgenvarme for at have en frostfri morgenbil.
Det dyreste er faktisk kablet, som skal være mindst 1,5kvadrat, med jordforbindelse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-01-09 00:11

Du kan købe noget på spraydåse som smelter isen, men hvorfor lægger du ikke en avis på ruden så der ikke dannes is.

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2003/20051123161509.htm

http://www.privatpartner.dk/group.asp?group=1803

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-09 02:27

Har man nu også sparet garagerne væk ?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 08-01-09 06:30

Citat
Har man nu også sparet garagerne væk ?

Ja, det er vel en nødvendighed, hvis de skal rykke hurtigt ud

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-09 07:36

Jeg håber da ikke jeg bor i det område hvor der rykkes ud....

Så skal der da alarmeres mindst 1 time før brandens opståen

Snup hesten - den er hurtigere at sadle

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-01-09 08:11

måske kunne du nå lige så hurtigt på stationen på cykkel eller knallert

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 08-01-09 08:52

Pas på med varmt vand ??.
Ruden kan springe.
Før jeg fik garage,gjorte jeg som Granner1 anbefaler, sæt en avis under viskerne
vvdriver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-09 09:09

Citat
Pas på med varmt vand ??.
Ruden kan springe.

Så er der da frit udsyn bare stumperne fjernes

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 65 point
Dato : 08-01-09 09:50

jeg har set nogen der lægger sådan et aluminium tæppe over ruden.
ved ik om det virker men da et forsøg værd.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2359450384&n=-1643807823&pn=-1632701940

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-01-09 09:58

Isfjerner (Iso-propylalkohol (IPA)) på spraydåse, er super effektivt.
Bruger det selv, når jeg ikke gider bruge en skraber.

Hvis det skal gå virkelig stærkt, så ville jeg købe en flaske med IPA, som man så hælder ud over ruden, så har du afiset, og klart udsyn efter 10 sek.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-01-09 11:01

Hvad afiser man fly med før start-det kunne måske bruges

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-09 12:39

Altså en vandkande fuld af meget varmt vand hjælper da her i Næstved endda på en stor WV transporter busrude og det er indenfor 30 sek. Vandkande = 10 liter passer til hele vejen rundt

Ps .har lade men somme tider er den af en eller anden årsag ikke kommet derind såe taler af erfaring Jeg har prøvet sådan noget afider på spraydåse som ikke virkede her

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-09 12:42

Ps mine ruder må være af god varmebestandig kvallitet her revner eller springer de ikke og vandet er 60`- 70`

Kommentar
Fra : Turbofreak

Dato : 08-01-09 15:37

Hej.

Tak for de mange henvendelser - det med varmt vand har jeg ikke tid til - kan ikke bruge 1-2 min på at fylde op med varmt vand.

Har ingen carport/garage - ikke mulighed for det.

Is fjerner - har jeg selv en - syntes ikke det går hurtigt nok - ruden bliver totalt klistret.

Vand på ruden - som jeg skrev, har jeg prøvet - det når at fryse inden jeg når at sige bøh.

Tror jeg vil prøve alu tæppet ud over forruden - :)

Godkendelse af svar
Fra : Turbofreak

Dato : 08-01-09 15:38

Tak for svaret scootergrisen.