/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Matematikhjælp - Optimering
Fra : BananJoe
Vist : 2034 gange
15 point
Dato : 07-01-09 16:29

Hey,

jeg er i gang med at lære om optimering, og jeg er stødt på en opgave, som jeg ikke ved hvordan jeg skal løse.

Et rektangel er indskrevet i en halvcirkel med radius 10 meter.
Bestem længde og bredde, så rektanglet får maksimalt areal.

Hvordan gør jeg det?
Jeg er ikke kun interesseret i svaret, men også hvilken fremgangsmåde jeg skal følge.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-09 17:15

Tegner du en radie med vinklen v ud fra cntrum er højden r*sin(v) og den halve længde r*cos(v)

du skal så finde v så sin(v)*cos(v) er max...

vist det samme som sin(2v) er størst og v=45 grader

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-09 16:58

Altså
10*sqrt(2)/2 * 2*10*sqrt(2)/2 = 100