/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
2 strengs OlieFyr
Fra : Rustica.dk
Vist : 2494 gange
500 point
Dato : 07-01-09 10:19

Hejsa Kandu-er.

Jeg har lige et spørgsmål, angående, mit Oliefyr.

Jeg har fundet ud af at det jeg har nu er et 2 strengs system, og at det ikke er lovligt.
Jeg har fået at vide at der skal en "Dims" på ingangsrøret og tilbage løbet skal slukkes.

1: Er dette noget jeg selv kan / MÅ lave ?
2: Hvad koster sådan en "Dims" som skal på og hvad hedder den ?
3: Skal det gamle rør bare blændes af, eller skal der foretages noget mere ved det ?

Håber at i kan hjælpe mig.
Venlig Hilsen
Rusticadk

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-01-09 12:02

Det du spørger om, må være olierørene fra tanken. Og det er rigtigt, at returrøret ikke må være der, så din retur på pumpen sløjfer du bare på føderøret inde ved pumpen/fyret. Det kan jo gøres på flere måder. Og returrøret skal så bare afmonteres tanken og evt. blændesi begge ender.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-01-09 12:37

Okay skal der ikke en anden Dims på så den trækker det olie ind som den skal ?
Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal blænde røret i ved tanken, da den er nedgravert.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-01-09 13:22

Den skal nok trække olie ind, så længe den ikke trækker luft. Og så kan du jo nøjes med at blænde returen, fra tanken, hvor du afmonterer den.
Fordi der ikke må være retur. er fordi returledningen i princippet kan lække olie, og den er aldeles unødvendig.
Jeg har sløjfet min retur på sugeledningen med et T-stykke, lige før oliebrænderen og har kørt nu upåklagelig i 5-6 år.
Der sker jo ikke andet end den suger på tanken, og får suppleret med returen.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-01-09 13:23

Åhhh det var smart. så returen går bare tilbage på ingangen på røret..

Det vil jeg også gøre.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 500 point
Dato : 07-01-09 14:49

Hej Rustica.dk
Når det er et ældre anlæg du har står der ingen steder skrevet at det er ulovligt med returløb på dit olierør, men det kan sagtens køre uden, og det eneste der kan siges om det er:
Citat
Hvad er forskellen på henholdsvis 1 og 2 strengs rørføring til oliefyret ?
Returforbindelsen mellem tank og oliefyr kan give miljøproblemer. Hvis din installation er udført med returrør, er der risiko for, at returrøret bliver utæt og, at olien løber ud i jorden. Derfor skal man montere en LT flowkontrol, hvorved returrøret sløjfes.

Det som er blevet lovpligtigt er det årlige, og 5-årlige eftersyn af hele din fyringsinstallation, her vil du også blive rådet af en fagmand i forbindelse med økonomien i et ældre oliefyr.
Hvis du absolut vil have din olieretur blændet af (den går bare tilbage til tanken) så vil jeg alligevel råde dig til at tale med den lokale VVS´er fordi du skal have blændet hullet af i din oliepumpe, det er et specielt gevind, og på nogle pumpetyper skal der stilles om når den skal køre en-strenget.
Grunden til det to-strengede system er at din tank er nedgravet, det giver en lettere olietilstrømning med to-strenget. Havde din tank stået på overfladen ver det jo løbet til af sig selv.
Hvis det ikke er utæt og virker efter hensigten er der ingen grund til at ændre det før du evt. udskifter dit fyr eller kedel.
hilsen
Bennymanden (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-01-09 15:13

<Bennymanden>
Okay, Se det var jo lidt noget andet.
Vil det være ok bare at sætte T - stykke på så tilbage løbet løber ind i tilløbet ?

Er jo lidt nervøs for at der skal komme forurening af jorden.

Rusticadk

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-01-09 16:11

Citat
Man skal specielt være opmærksom på, at kugleformede AJVA-olietanke anses som værende ulovlige, ligesom olietanke med returløb og overfladetanke uden overfyldningsalarm begge anses for at være ulovlige.

Ovenstående er taget fra følgende side:
http://www.de.dk/Bladet/Marts+2003/Forurenede+boliger.htm

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-01-09 17:08

nu er udtrykket
Citat
anses som værende ulovligt

jo et vidt begreb, det bliver ikke stort bedre af, at det er fremsat af en ejendomsmægler

...... nej - den ide med T - stykket duer ikke. Du skal have blændet returhullet af i din oliepumpe, når returledningen bliver taget fra vil den olie som står i den automatisk løbe tilbage i tanken, du kan evt. puste i den, så du er sikker på den er tom. Herefter kan du skære den af tæt på væggen eller gulvet og proppe den af.
På den måde er der jo ikke længere risiko for at der kan komme forurening af omgivelserne fra den.
Det er i sig selv ikke noget større indgreb, kender du ikke en VVS-mand ?
Han vil kunne se om noget skal ændres på pumpen - måske skal tilgangsrøret flyttes til en anden studs. Du skal jo også have lavet dit årlige check alligevel.
Problematikken med kugletankene er hvis de er for gamle, og returløb etableres ikke længere på nye anlæg, men der er ENDNU IKKE lovkrav om at det skal ændres på eksisterende anlæg - kun hvis der alligevel foretages ændringer.
Står man og vil sælge sit hus er det uden tvivl også en god ide at få det lavet.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-01-09 19:00

Nej jeg kender ikke lige en vvs mand. men jeg må se hvad de skal have for at komme og lave det !

Tak for hjælpen.
Rusticadk

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-01-09 19:01

Tak for svaret bennymanden.