/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvad gør jeg ved min læderjakke???
Fra : febbe
Vist : 5456 gange
50 point
Dato : 25-03-03 23:14

Hvad gør jeg ved min efterhånden 4 år gamle læderjakke, som jeg synes er for stiv i læderet. Jeg har prøvet med læderfedt og lidt læderolie, uden jeg synes det har hjulpet synderligt på smidigheden. Jeg troede læder blev blødere ved brug, men det har ikke været tilfældet her. Læderet er nu også ganske kraftigt.
Skal den udskiftes til noget textil eller findes der en mirakelkur???
Febbe

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 25-03-03 23:34

læderfedt er helt sikkert at fortrække. Du skal bare give det en chance for at trænge ind i læderetDet vil også sige at du ikke skal holde dig tilbage for at give den et ordenligt lag. Og jo, det plejer at blive blødere ved brug, men dog ikke så ofte ved "normal" brug. Den jeg havde brugte jeg til når jeg var ude og ke mc. Og det den blev bd af, var når jeg havde kt i regnvejr. Og ja, du tænker med det samme, at det ikke er godt for en læderjakke, men så længe du jævnligt plejer den med læderfedt, så holder den til det.Men efter den har "ligget i blød" i læderfedtet, så tag og krøl den sammenog fold et par gange. Dette skal du å gøre med jævne mellemrum. For hvis du kun bruger den til normale gerninger, så har ægte læder den nemeligt med at blive stift.
Håber du kan bruge det :)

Kommentar
Fra : Dunant

Dato : 26-03-03 09:42

Jeg har gjort det på den hårde måde:
Kylet skidtet i badekaret til den var våd (prøv at få så lidt vand suget op i foret som muligt)
"Nuldret" den våde jakke . dvs. vredet, bearbejdet, banket osv - dette til læderet var ganske blødt, processen fortsættes til læderet er næsten tørt, så tøres den helt, og så læderfedt i rå mængder alt det den kan sykke og lidt til, igen nuldre og vride.
Det er ikke gavnligt hvis man vil have en rigtig pæn jakke i fine farver, de lider under denne proces !,
Men min jakke blev blød, har også brugt det til læderstøvler. Er jakken sort kan man altid give noget skosværte (jeg bruger kivi) så er den da ganske pæn igen bag efter......
Det er et slidsomt arbejde, men jeg har været tilfreds med resultatet.
Vær sikker på at jakken er af kernelæder en god solid kvalitet, jeg kom galt afsted med et par billige "læder" støvler.
Hvis man ikke har lyst til at sidde en hel aften med en våd jakke i skødet, så vil jeg ikke anbefale metoden ;-/

Kommentar
Fra : christensenlis

Dato : 26-03-03 12:16

Den eneste rigtige måde er, at bruge skummet fra sæbespånevand, KUN SKUMMET. Dette lærte jeg for mange år siden, da jeg var ansat i en forretning der solgte lædermøbler.
Lad skummet sidde og tørre ind og gnid efter med en blød klud. Din jakke bliver både ren og en del blødere.
hilsen Lis

Kommentar
Fra : mccracken

Dato : 02-04-03 14:48

Lis har ret. Jeg har prøvet og det virker,(og den bliver fin ren!!) men jeg har efterfølgende givet min dragt noget læderfedt, og den er rigtig dejlig blød.

Mvh

McCracken

Kommentar
Fra : febbe

Dato : 02-04-03 18:31

Jeg har nu prøvet sæbespånerne og voks på 2 jakker og 2 bukser. Det virkede på 3 af delene. Den sidste jakke er vist bare for tyk.
Tak for rådet....Febbe