/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pude (polyurethanskum) lugter.
Fra : bimbobo2
Vist : 3499 gange
100 point
Dato : 06-01-09 19:57

Hej,
jeg har købt en ny pude i polyurethanskum (memoryskum)... og den er rigtig god.
Eneste ulempe så far er, at det lugter en del, og selvom jeg vaskede dens pudebetræk og har 2 ekstra betræk på, er der stadig en meget skarp lugt.

Jeg har i dag lagt puden uden betræk udenfor i flere timer, men hjælp ikke ret meget?
Jysk siger, at dette polyurethanskum afgiver denne lugt i et par uger mindst.

Er der nogen som kender et eller andet trick til at fjerne eller minimer lugten?

Mvh

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-01-09 20:01

Har du mulighed for at skylle den op i rodalon? Det er godt til at fjerne lugt.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 06-01-09 20:03

Prøv Kærnemælk i vasken,

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 06-01-09 20:08

jeg har sådan en af slagsen - kig på vaskeanvisningerne- du kan sagtens vaske den på 30 grader - men du kan og må ikke tørre den i tumbler eller vride den - den skal tørre langsomt og så er lugten pist væk.

ps... på NOGEN af de puder står der de ikke må vaskes og det er rigtigt - men lugten fortager sig - omend langsomt. (der har jysk ret)... jeg har en lille formodning om at det så at sige soves væk - det var jeg i hvertfald nødt til med reservepuden med de gener

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-09 20:19

Vent et par uger........

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 06-01-09 22:13

Tak for alle svar...
I vaskeanvisninger er der kun tale om at vaske pudebetræk med 60 grader, men ikke noget
at selve puden kan vaskes.

Jeg har en "god" vaskemaskine som har en quickprogram 30, uld program eller kulørt 30 grader men det vil tage 100 år at tørre den i den kulde lige nu...

Jeg kan også "sove lugten væk", men konen brokker sig af den stank

Mvh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-09 22:36

Citat
Jeg kan også "sove lugten væk", men konen brokker sig af den stank
... det kan jeg så godt forstå - tro mig jeg gør det heller aldrig igen - men dengang var på et længere ferieophold hvor mine alternativer var lig nul

læg den et sted hvor den ikke generer - gerne hvor der er lidt luft - for vaske den hvis der ikke står noget hverken på pude eller emballage osv ville jeg ikke turde.

held og lykke med projektet og glæd dig til den dufter i stedet for at lugte

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-01-09 22:37

Ja selvfølgelig brokker konen sig over lugten, så du må nok for husfredens skyld gøre noget ved det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-09 22:51

Glem alt om rodalon og kærnemælk.

Problemet er at den polyurethan er for frisklavet og ikke helt udhærdet og afduftet endnu.

Jo varmere man opbevarer den jo hurtigere går det.
En god kvalitet kan tåle vask; en fra jysk kan måske ikke.

Vask vil i øvrigt ikke hjælpe meget.

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 07-01-09 08:59

Tak for svaret miritdk. (o alle andre)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-01-09 09:37

Citat
en fra jysk kan måske ikke
... transor for hulan - jysk har også kvali varer

velbekomme bimbobo2 - træls med den pude men altid noget at vide at der forsvinder sig