/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stigende vandtryk i Baxi kedel
Fra : yesboss
Vist : 3035 gange
100 point
Dato : 06-01-09 17:33

Hej jeg har en Baxi kedel (WGB 2N), der er 3 år gammel, og har kørt normalt. Vandtrykket er her på det sidste begyndt at stige, hvorefter jeg har lukket vand ud for at sænke trykket.
Det er et lukket system hvor vi har trådløs styring i rummene. Vi har radiatorer på 1. sal der kører på vanelig vis.

Håber i kan hjælpe , og at det er nok info..

jesper

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 06-01-09 18:00

Det kunne godt være din varmtvandsbeholder, hvor gammel er den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 18:50

Den er nok utæt mellem varmtvandsbeholderen og kedlen.

Det varme vand er på ca. 3-4 bar og dit fyr er normalt nok på 1-2 bar.................der vil fyret stige ved utæthed.

Du har vel ikke lukket eller blokkeret for fyrets sikkerhedsventil.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-09 19:02

Der er KUN 2 muligheder, den ene er beskrevt ovenfor, den anden er a du har en påfyldningsmulighed der er fast, som siver ganske langsom.

Gasmanden 2

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 06-01-09 19:07

Hej Eyvind!

Sikkerhedsventilen! er det den der sidder på toppen? Når du siger stoppet, vil støv og evt. gips - støv så være nok til at stopppe skidtet til?? og hvordan kan jeg rense den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 19:12

Nogle (fjolser) skruer en prop i afgangen til sikkerhedsventilen.
Andre monterer selv anlægget og sætter en ventil efter sikkerhedsventilen (så den kan blokkeres)
Der er 2 sikkerhedsventiler på dit fyr / varmtvandsbeholder.

Hvad løber den op på af tryk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 19:14

Men nu ser jeg jo at du har åben ekspansion for det er jo fast brændsel du kører med.
Eller også er det en af dem der må køre med sikkerhedsventil.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 06-01-09 19:25

2,5 var næsten over rød markering!

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-09 19:28

Hold nu op...

En stoppet sikkerhedsventil vil ikke kun få rykket til at stige, den vil også få det til at falde.
Altså vil trykket stige og falde, efter centralvarmevandes temperatur ( udvidelse ) .

Hvis trykket KUN stiger, er der som sagt, kun to muligheder.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 06-01-09 19:50

Citat
Men nu ser jeg jo at du har åben ekspansion for det er jo fast brændsel du kører med.

Hvor ser du det Eyvind?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 20:05

Ok jeg slog bare mærket Baxi kedel op.................................
Men det så ikke rigtigt.

Jeg påstår ikke at det er sikkerhedsventilen der er årsag til højere tryk.
Men ville bare gerne vide hvor højt det tryk kom op på.

Næste spørgsmål........................er der monteret en slange fra en hane på vandrøret og til en hane på fyret.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 06-01-09 20:34

hvordan fixes det?

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-09 20:39

Det kommer an på hvad problemet er......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 20:39

Næste spørgsmål........................er der monteret en slange fra en hane på vandrøret og til en hane på fyret.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 06-01-09 21:27

....i forhold til de to muligheder du nævnte! gasmanden

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-09 21:54

Når du normalt skal fylde vand på anlæget har du så 2 haner (med en slange imellem) som du skal åbne? Hvis det er tilfældet, så prøv at skrue slangen af i den ene ende (med hanerne lukket selvfølgelig) og se om der kommer vand udover det der er slangen. Hvis der ikke gør så kan det kun være vandvarmeren.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-01-09 06:27

Det er korrekt som 1901 skriver.
Altså sørg for at der ikke kan fyldes vand på, fjern evt slange.

Hvis trykket herefter forsætter med at stige, så skal der ny beholder til.

De fleste beholderfabrikanter giver 5 års garanti.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 07-01-09 12:03

...jeg tjekker og vender tilbage!!

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 07-01-09 12:04

...forresten, hvis det er varmvandsbeholderen, ville man så kunne se lækage eller ville en lille revne være nok??

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-01-09 16:10

Du kan ikke se noget, da utætheden er inden på spiralen.

Gasmande2

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-01-09 14:15

Det ser ud til at det er kuglehanen der er utæt!

Kan jeg bare tømme beholderen for vand, til der ikke er mere tryk, og derefter skifte kulglehanen?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 08-01-09 17:25

Ja hvis det er kuglehanen der sidder på den varme rør. Sluk først kedelen og evt. pumpe(r) og tap vand af, skift kuglehane, fyld vand på igen, luft ud og start det hele op igen.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-01-09 22:03

hvor meget vand drejer det sig om, vil jeg kunne tage kuglehanen af når trykket er nede?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 09-01-09 05:36

Det vil være en fordel hvis der sidder haner på de rør der går til 1. sal at lukke dem. Der kan godt være en del vand efter trykmåleren er gået på nul, så bare tap af til der ikke kommer mere vand.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 09-01-09 12:12

Dvs. at det vand der kommer ud, ikke kun er vand fra beholderen!??

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 09-01-09 13:46

Nej det er alt centralvarmevandet d.v.s alt vand som er i radiatorer og rør som er over det punkt hvor kuglehanen sidder.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 09-01-09 18:44

Man kan også tage "dovne" løsning og skrue en ny kuglehane direkte på den gamle og derefter åbne den gamle og skrue håndtaget af den!

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-01-09 09:26

...jeg kan godt li dovne løsninger, bare de holder!

Noget andet er!

Før alt dette (altså indlægget) har jeg lukket vand ud løbende for at sænke vandtrykket, er det ikke noget vand der mangler i systemet?? Bare så jeg ikke montere en ny hane og der så ikke er den rette mængde vand på.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 10-01-09 09:35

Nej du har bare lukket det vand ud der er kommet for meget på, så det skulle være ok.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-01-09 09:51

.......Well I can hear the fat lady sing, so it must be over.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 10-01-09 09:54

Tak for svaret 1901.

"You can always be my wingm... Gasman!!"

Tak til i andre der tilmed har hjulpet . Gasmand2 og Eyvind