/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ændre partition størrelse
Fra : akselbo
Vist : 846 gange
300 point
Dato : 06-01-09 17:04

hi - min harddisk er partitioneret således:
C: = ca 18 GB - D:= ca 3 GB - E:= ca 200 GB

jeg ønsker at C: skal være ca 50 GB - som 'stjæles' fra E-partitionen

Hvordan var det nu lige at ... ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 17:08

Er det XP eller Vista du har.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 06-01-09 17:09

ja - det glemte jeg jo

mit OS er XP-pro

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 17:12

Så skal du hente en CD til at gøre det.

http://www.kandu.dk/Spg104714.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 18:52

Skriv lige inden du går i gang.

Ps. visse trådløse tastaturer kan ikke køre i live tilstand.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 06-01-09 19:45

benytter ikke trådløst tastatur - har pt opnået følgende

C:= (stadig) ca.18 GB
D:= (stadig) ca.3 GB
E:= (nu) ca 100 GB
G:= (ny) ca 33 GB

resultatet opnået ved hjælp af en gammel Partition Magic - nu gælder det om at få sammenlagt C: + G: - og der får jeg fejlmeldinger - jeg håber på et råd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 20:11

Ja Partition Magic gør det samme.

Men det er bedst at udvide C: hen mod et ualokeret område.
Der kan ikke springes hen over partitioner.
C: og G: skal ikke lægges sammen (selvom man godt kan merge 2 partitioner)

C. bør udvides i stedet.

Pas lige på den der D: på 3 GB som kan være en backup

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 06-01-09 20:16

[ ( C:.....18 GB...) >>>ualokeret (D: 3 GB) (........E 100 Gb ...............) ]

Flyt E: til højre
Flyt D: til højre
Udvid C:

[ ( C:.....evt. 68 GB....................................) (D: 3 GB) (........E 100 Gb ...............) ]

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 07-01-09 09:13

jeg havde følgende 'billedlinie i Part.Mag.

fra venstre: C:(18GB) - et uallokkeret område (33GB) - D:(2GB) - E:(100GB)

før din klokken 20:11 og din klokken 20:16 info - havde jeg prøvet at udvide C: (der var et ualokkeret område lige ved siden af) men fik fejlmelding undervej

så formatterede jeg det ikke alokkerede område og fik således G:(33GB)

hvis jeg forstår dig ret har jeg 2 optioner:

første: D: og G: skal bytte partitionerengsbogstav (herefter ligger nuværende C:(18GB) lige ved siden af nydøbte partion D:(33GB) og der bliver ved at merge ikke noget med at hoppe over andre partionerings-bogstaver

eller

anden: 33GB-partitioneringen (som p.t. endnu hedder G:) skal være en ikke alokkeret blok, som Part.Mag. selv administrerer at benytte når C:(18) udvides til ca 68GB ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 09:32

Hvad er det for en udgave af Partition Magic du har.
C: skal kunne udvides hen over et ualokeret område.
Så C: 18GB bliver til 51GB

Ps. Jeg har endnu ikke haft held til at merge to partitioner.

Hvis du har diskettedrev på comp. kan du benytte de 2 rescue-disketter fremstillet af PM
Ellers kan jeg sende 2 disketter med PM8

En anden mulighed er programmet Gparted som køres fra CD.
http://www.kandu.dk/Spg104714.aspx

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 07-01-09 11:01

Partition Magic = ver 7

samler i øjeblikket alle informationer fra dig - stor hjælp

efterfølgende vil jeg - med stor forsigtighed prøve mig frem.

Dit forslag udbedes: - synes du at jeg skal vælge PM1 og PM2 som første test

eller - er det dit forslag at jeg tester UBUNTU, der jo har en udførlig vejledning fra dig ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 13:12

Disketterne er fra PM8 og måske lidt stærkere end din PM7

Disketterne gør at du arbejder med partitionerne uden at windows er kørende.

Gparted laver det samme og ligner PM og arbejder også i "live" tilstand.

Da du kender PM ville jeg nok prøve at kigge på disketterne først.

Så længe du ikke klikker på APPLY sker der ingen forandring på din harddisk.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 07-01-09 15:26

fin oplysning - jeg går lige så stille og roligt frem - oplever at du er god hjælp ...

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 10-01-09 12:22

... og tøver et øjeblik

projektet skal gennemføres - men jeg har en større opgave som skal afsluttes inden jeg hopper ud på det dybe vand, - med hvad det kan indebære

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 13:10

Og så lige...............................hellere spørge end bare at forsøge - hvis du er i tvivl.

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 26-01-09 07:42

Tak for svaret Eyvind ...

... med min opgave færdig afsluttet og afleveret, blev det søndag, at ’slaget skulle slås’ - og det lykkedes (i andet forsøg)

jeg måtte gøre samme erfaring, som du nævnte – det var ikke muligt at merge de 2 partitioner. jeg omrokerede, og men med partition C: efterfulgt af det ikke alokkeret område fulgt af D: og E: gik det helt smertefrit med at udvide størrelsen af C ’hen-over’ det ikke alokkerede men formatterede område

Jeg har nu mine tre partitioner C: (ca.50GB) D: (2GB) og E: (ca 100 GB) - 'mission completed' og tak for din hjælp

Kommentar
Fra : Eyvind