/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Større hul til ny vandhane
Fra : steenfibiger
Vist : 4023 gange
300 point
Dato : 06-01-09 14:31

Jeg har et Damixa blandingsbatteri til køkkenvasken som er utæt over det hele, så jeg købte et Hans Grohe blandingsbatteri med fleksible slanger. Derved undgår jeg at skulle tilpasse kobberrørerne, og det tænkte jeg var smart.
Et nyt problem opstod imidlertid: Problemet er, at for at montere Hans Grohe armaturet gennem køkkenbordet kræves der et større hul end til Daamixa armaturet. Der er nu et hul på ca. 25 mm i diameter og Hans Grohe armaturet kræver et hul på 35 mm i diameter for at komme gennem køkkenbordet. Hvordan gør jeg hullet i køkkenbordet større i diameteren? Jeg er ikke særlig fiks på fingerne, så derfor købte jeg dette blandingsbatteri med fleksible slanger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 14:35

Med et "hulbor".....

Køb blot et af de billige til en 50.-

http://kaysens.dk/images/thumbnails/722438-100x100.png

Ethvert byggemarked har dem....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-09 14:35

Citat
Jeg er ikke særlig fiks på fingerne
så har du sikkert en handy mand i bekendtskabs kredsen, tror du ikke han vil ordne det for dig, ellers må du selv ud at købe en hulsav, men den kræver jo en boremaskine, hvis ikke du har en i forvejen: http://hj.hjinfo.dk/pdf/katalog/starrett.pdf

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-09 14:39

skal nok lade være med at kommentere mere

men

TAK FOR ET GODT GRIN

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-01-09 14:53

Og for at styre/centrere hulboret må du nok først udsave et 25 mm, af andet materiale, så du har en prop til at isætte, for at styre hulboret, til 35 mm. hullet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 14:55

Et hulbor skal bruge materiale i Centrum for ikke at "slaske" ud til siderne.
Så du må sætte en tyk spånplade op under bordet og kile den op med et brædt i spænd mod skabets bundplade.
Centerboret i midten af hulboret skal lige flyttes lidt så det kan nå støttepladen.

Kør langsomt og lad den arbeje sig roligt ned i gennem.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 06-01-09 14:56

Jeg har en boremaskine og jeg kender også til eksistensnen af en hulsav, men problemet er jo, at når der er et hul i forvejen, så har jeg ikke noget jeg kan centrere hulsaven med! Det kræver vel at jeg har hulsave i en diameter som passer til det eksisterende hul og med højere højde i kombination med en hulsav på 35 mm og lavere højde?
Eller hvordan skal jeg centrere hulsaven/koppen? Eller skal jeg bruge en stiksav? og kan jeg styre den til at lave et større hul?
Tak for jeres svar!

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 310 point
Dato : 06-01-09 15:01

Det er da bedøvende om hullet er centreret....

Det kan du da sagtens styre på øjemål og blot starte uden tryk....

Når først det har lavet et spor går resten af sig selv....

Herregud - det er vel spånplade

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 06-01-09 15:07

Når du køber en af de billige hulsave , sidder alle savene jo på holderen.

Så mon ikke du kan lade den sav som passer i det eksisterende hul sidde på sammen med den der passer til det nye blandigsbatteri, så har du et "styr"

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-01-09 15:39

Citat
Eller hvordan skal jeg centrere hulsaven/koppen? Eller skal jeg bruge en stiksav? og kan jeg styre den til at lave et større hul?
Har du ikke læst løsningsforslag, inden du selv igen spørger. Der er inden dette foreslået ikke mindre end to relevante.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 06-01-09 17:00

Til stilkene,
Jeg er meget taknemmelig for alle jeres løsningsforslag, og som det fremgår af tidsangivelserne på svarene, så er de kommet mens jeg skrev mit uddybende spørgsmål om centrering. Det beklager jeg, men det kan jo ske at der er samtidighed i tingene.

Og til alle andre; tak for alle jeres forslag, jeg vil prøve hvad der virker!

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-01-09 19:50

Hej

Tag en boremaskine, med bor, og krat/fræs de sidste 5 mm. i hver side at hullet, til det er stort nok.
Så slipper du for at hulboret, smutter rundt for dig.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : 1664

Dato : 06-01-09 23:37

Tag et bræt og bor et 35mm hul der i læg så det over det 25mm hul og bor der i ,så har du et
styr til at kører i Hilsen Vvs manden

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-01-09 10:28

Tak for de mange gode tips.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-01-09 10:34

Tak til VVS manden!. Desværre er der ikke mulighed for at fastgøre et brædt på køkkenbordet. Der er intet at fastgøre det til. Skal jeg bruge en hulsav?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 10:44

Citat
Skal jeg bruge en hulsav?

Du SKAL ikke - men det er da klart det nemmeste

Og den behøver som sagt IKKE koste det "hvide" ud af øjnene....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 13:17

Det her kan du nok godt.
Citat
Et hulbor skal bruge materiale i Centrum for ikke at "slaske" ud til siderne.
Så du må sætte en tyk spånplade op under bordet og kile den op med et brædt i spænd mod skabets bundplade.
Centerboret i midten af hulboret skal lige flyttes lidt så det kan nå støttepladen.

Kør langsomt og lad den arbeje sig roligt ned i gennem.

Kommentar
Fra : 1664

Dato : 07-01-09 23:26

Du skal bruge en hulsav og kan du ikke komme til at holde ved det bræt eller en til at hjælpe
det er kun lige til du er kommet en 1/2 cm ned så kan brætet godt fjernes for så er der jo
styr nok

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 08-01-09 09:54

Jeg prøver at lave det i weekenden og ser hvad der virker. Tak for alle gode tips,
Steen

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-01-09 09:55

Tak for svaret refi. Det var dette enkle svar der virkede uden de store foreberedelser efter at jeg ahvde lånt en hulsav (kop) på 35 mm. Det viste sig at det eksisterende hul var 28 mm. så med jeg lavede en sporerille lidt på skrå og så gik det elelrs ret let!
Tak skal du ha'

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-09 10:05

Selv tak...

Håber resultatet blev som forventet...