/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sænkning af lofter
Fra : tinah
Vist : 805 gange
200 point
Dato : 05-01-09 23:25

vi mangler en god ide til at sænke loftet i vores lange entre på ca. 12 m. vi vil også gerne have ovenlys og vi vil gerne gøre det så økonomisk som muligt - altså er det med lysstofrør eller????

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-01-09 23:40

Lav et træskelet af lægter. Det må vare et smalt loft. Når det er 12 m lang.
Sæt profilerbrædder eller gipsplader op. Monter de runde spots i loftet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-01-09 00:10

Lysstofrør i entre, var det ikke noget man brugte i tresserne ?

Hvis i ikke bryds Jer om halogenspots kunne I også kigge på uplight-lampetter, og evt. tænd/sluk i to grupper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-09 00:19

Hvis det er en etageejendom er trælofter ikke tilladt. Men i må godt i et enfamiliehus.

http://www.ebst.dk/publikationer/eksempelsamling_om_brandsikring_af_byggeri/pdf/eksempelsamling.pdf

Se tabel 5.1

Eksempelsamlingen er ikke lov, men det kræver en større udredning at afvige fra den.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 210 point
Dato : 06-01-09 00:23

Halogen spots giver en elendig rumbelysning i forhold til installatinsomkostninger og elforbrug.

Lysrør i gode armaturer en en fin løsning.

Glødelamper, det er halogenlamperne også, overvejer man alvorligt at forbyde salget af, af hensyn til forbrug og CO2.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-01-09 06:58

Skru lægter på begge væge på langs, i den højde du vil have loftet. Monter derefter lysrør i loftet. Monter nu 100 mm brædde på tværs der "står op", med fx . 100 mm mellemrum, oven på lægterne. På den måde kan du ikke se loftet, og der kommer lys ned.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 06-01-09 09:27

Jeg vil tilslutte mig Alka, men med to tilføjelser. Projektet kræver et godt overblik, for lamellerne skal flugte og ligge i plan, hvis det skal se ordentligt ud, og I kan ikke være sikre på at vægene er parallele, eller for den sags skyld lige. Lav det så I kan tage lamellerne ned hvor der er lysstofrør, Mellem lysstofrørene lægger i sortmalede plader ovenpå lamellerne, så har I herlig opbevaring af soveposer, julepynt og andet sæsonbestemt.

Skal det være nemt er det he : http://www.interfinish.dk/gipslofter.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-09 13:30

Lav ramme af Lægter eller stålprofiler med dobbelt ramme hele vejen rundt langs vægge så det passer med lysstofamaturer kan sidde skjult Kan så lukkes med påskruede hvid plastplade og gips i resten af loftet

Godkendelse af svar
Fra : tinah

Dato : 06-01-09 14:42

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-01-09 15:14

Diodelamper svarende til 10 eller 20 Watt spots til wiresystem kan købes i min Føtex til ca. 60 kr. Bruger kun 1/8 af de tilsvarende halogenspots, så de er hurtigt tjent ind - og de giver et lys, der er til at holde ud.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-01-09 15:17

Øhh Troede spørgsmålet handlede om sænkning af lofter og ikke elpæres forbrug

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-01-09 15:18

det drejede sig også om økonomisk belysning.