/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Ridser i brilleglas
Fra : soren-v-jensen
Vist : 17020 gange
55 point
Dato : 05-01-09 22:28

Jeg har nogle briller med plastikglas, der er kommet en masse små ridser på kryds og tværs, er der nogen der har erfaring med om man kan pudse dem op igen.

Eller er det en fejl i glassene, jeg opbevarer dem altid i brilleetui er meget på passelig med ikke at få dem lagt forkert.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-09 22:30

Jeg har prøvet at fjerne ridser på et ur, men der var det rigtigt glas.

Jeg brugte tandpasta, men om det også virker på plastikglas, ved jeg ikke.

Jeg ville gå til optikeren og spørge. Briller er dyre, så det vil være ærgeligt at få dem ødelagt endnu mere

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 05-01-09 22:35

Det kan du ikke selv rette op på.

Du må en tur til brillemanden, for at få det optimale resultat.

Det må da også være irriterende for dit syn med ridsede glas.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-09 22:49

De sidste briller jeg havde fik 2 lidt dybe ridser på plasticglassene. Brillemanden/damen ordnede dem så de kunne bruges og de holdt da til jeg fik nye briller 4 år efter.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-01-09 23:36

Hej.

Jeg var ude for det samme og mine briller sidder altid hvor de hører til, bortset fra om natten, da ligger de sammenfoldet på mit natbord.
MEN - jeg havde tabt dem på badeværelset en eneste gang og uheldigvis fik det ene glas en 'skrabe-ridse' lige der hvor sådan en bare ikke måtte være.
Der var intet at gøre, desværre
Jeg har en veninde som er optiker og hun ville gøre hvad som helst for at hjælpe hvis det altså kunne lade sig gøre - det kunne det bare ikke. Jeg måtte leve med denne irriterende ridse indtil jeg skulle have/fik råd til nye briller. Det var ikke særlig sjovt men da jeg fik de nye glas i. var det til gengæld en enorm glæde

Held og lykke med det.
Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-09 00:26

plastlinser bliver let ridset. Pas på hvad man pudser dem med.
Glas ridses ikke så nemt, men kan gå i stykker hvis man taber på noget hårdt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-09 00:31

brilleglas af acryl/plastic kan ikke tåle at blive pudset med en tør klud eller klude med brillerens, de bør kun vaskes under rindende vand med en smule opvaskemiddel og derefter "rystes tørre".....ellers kommer alle de fine små ridser.

Og de ridser kan ikke fjernes/poleres væk.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-01-09 07:03

I de mange år jeg har brugt briller, har jeg hver morgen gjort glassene våde, i varmt vand, kommet lidt håndsæbe/opvaskemiddel på, skyllet dem i alm. varmt vand fra vandhanen og brugt et blødt viskestykke, der ikke bliver brugt til andet - jeg har aldrig ridset mine "plasticglas" ved dette. Overfladiske ridser, kan optikkeren fjerne, men "dybe" ridser kan ikke fjernes!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-01-09 17:11

Plasticglas holder desværre ikke evigt. Efter et par år får overfladen langsomt en slags "krakelering" som altså ikke har spor med ridser at gøre. Og det bliver værre og værre.

Så hvis det er mere end 2-3 år siden du fik nye glas i dine briller, så er det nok tiden til udskiftning igen..
---Jeg har selv lige fået skiftet mine plastic-glas af samme årsag

Det kan jo osse være at dit syn har ændret sig. Så vil det måske være rigtig rart at få skiftet glassene..

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 22-01-09 22:52

Hejsa!

Du kan desværre ikke fjerne ridser i glassene... Det kan ikke lade sig gøre, da du herved samtidig vil ændre på styrken (ændring på krumningen)... Dog kan du, hvis de er dybe, få din optiker til at polere en smule på dem...

mht. pudsning, er det korrekt som dova nævner - der må ikke bruges papir, da dette indeholder små fibre. Dog kan almindelig bomulds klude sagtens bruges og sammen med brillerens virker det meget bedre .

alka - varmt vand er ikke tilrådeligt, da dette kan ødelægge antirefleksbehandlingen (overfladebehandling), som ligger på de fleste brilleglas. Derimod kan lunkent vand også sagtens løsne fedtet.

så derfor - ridser kan IKKE fjernes, men gøres mindre synlige...

PS
vi kan ikke afgøre om plastik eller mineralglas er den rigtige løsning for dig, det skal din optiker være med til