/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ny hofte-smerter hvor længe
Fra : hvaderikkeibrug
Vist : 3344 gange
300 point
Dato : 05-01-09 16:30

Hej derude,
Er der nogen af jer, der har fået en kunstig hofte - og hvor længe varede det så, inden I kunne gå omkring og være smertefri?
Jeg har fået en for 8 uger siden, gør hver dag de anbefalede øvelser, går ture (med krykker) og cykler på motionscykel, men det gør stadig ondt, når jeg træder ned på det opererede ben, der er ca. 2 cm længere nu end det andet.
Jeg kan godt gå rundt uden krykker inden døre, men vralter en del, trods hæle-indlæg i den modsatte sko.
Lægen sagde, at det ikke længere kunne gøre ondt i hoften, da denne nu var kunstig, kun i arret - men det er helt fint hos mig?
Hvad er jeres erfaring?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-01-09 16:34

Jo bedre i form du var inden operation jo hurtigere går det med at komme tilbage og så betyder alder naturligvis også noget sammen med vægt.

Så der er i høj grad tale om noget individuelt.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 05-01-09 17:05

Fysioterapeuten på hospitalen var imponeret over min kondition, og den er da også rigtig god efter alderen (69). Jeg har heller ingen problemer med øvelserne.
Jeg havde bare indtryk af, at man var smertefri efter 2-3 uger. En jævnaldrende, jeg går til træning med, der blev opereret dagen efter mig, har da heller ingen smerter ved gang.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-09 17:16

Min aller bedste veninde som jeg ser mindst 1 gang om ugen har fået ny hofte. Hun havde ondt i flere måneder efter, og de primære smerter kom fra ryggen. I takt med at hun gik dårligere inden operationen,så gik hun mere og mere skævt.

Hun startede hos kiropraktor og efter 8 behandlinger var hun smertefri og har været det siden. Hun er 72 og meget aktiv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-09 17:17

Min mor fik ny hofte for nogle år siden, jeg kan ikke huske præcist hvor længe hun havde smerter, men det passer vist meget godt med de 2-3 uger som du nævner..

Min mor stoppede med panodilerne allerede da hun blev udskrevet fra hospitalet.

Skal du ikke snart til læge/røntgen kontrol på hospitalet, så du kan få det tjekket??

Sidder du på skråpude? Hvis ikke, så køb en, den koster ikke ret meget i Jydsk, den hjalp min mor

Pøj pøj med hoften, og bare forsæt med genoptræningen, selv om det kan være hårdt

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 05-01-09 18:02

Lyder som om du skal have et indlæg i skoen hvis det ene ben er to cm længere end det andet. Det kan godt give væmmelige rygsmerter.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-01-09 19:29

Skulle du ikke ha skrevet PENSION??????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-09 21:03

Prøv og få undersøgt om ikke en nerve fra ryggen er klemt ved den nye hofte, det lyder sådan. Også kan en kiropraktor hjælpe.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 05-01-09 21:23

Citat
Prøv og få undersøgt om ikke en nerve fra ryggen er klemt ved den nye hofte, det lyder sådan. Også kan en kiropraktor hjælpe.

Jeg ville ikke begynde på nogen som helst andre behandlingsformer, før jeg havde fået grønt lys fra hospitalet

Godkendelse af svar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 06-01-09 07:53

Tak for svaret Nordsted1. Jeg regner med at blive indkaldt til undersøgelse efter 3 måneder. Jeg skal nok holde mig fra kiropraktoren her i byen. Han gav mig 10 (dyre) behandlinger, der ikke hjalp en dyt, selvom han må have kunne se på røntgenbillederne, at kuglen i hoften var helt slidt væk. Da jeg bagefter gik til lægen og blev røntgenfotograferet igen, sendte han mig til hasteoperation. Der gik 3 uger!. Men lægen på privathospitalet sagde, at smerterne i hoften ville forsvinde "man kan ikke have ondt i stål", og at jeg kun ville mærke lidt fra arret. Derfor bekymrer det mig, at det stadig gør ondt i hoften, når jeg går (men ikke i arret?).
Også tak for svarrene fra I andre: Ja, jeg vejer vist nok lige 10 kg for meget
Jeg har hele to indlæg i den modsatte sko. Jeg tager - heldigvis - ikke smertestillende gigtpiller dagligt mere.
Jeg forstår ikke rigtig den med PENSIONIST. Selvom man har nået pensionsalderen, kan man godt være aktiv. Jeg har sygeorlov fra mit job som avisbud. Jeg underviser på aftenskole, jeg er frivillig på et af byens museer samt på byens ældrecenter, jeg har en lille grafisk virksomhed, og sidder i bestyrelsen i en del foreninger, så jeg har nok at bruge benene til. P.t. må min kære ægtefælle agere chauffør, så det ville være rart, om jeg snart selv kunne futte afsted - på cykel eller i bil