/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Skifte drev bogstav
Fra : EA_HS
Vist : 1210 gange
200 point
Dato : 05-01-09 14:27

Hvordan skifter man bogstavet på systemdrevet (Hoveddrevet, mm.)
på alle andre drev bogstaver, er der tilsyneladende ingen problemer,

da jeg købte min PC (M/Win. XP) var systemdrevet 'sat' til H,
det kunne måske være ligegyldigt,.. men det har vist sig at
der er flere programmer der absolut kun vil indstalleres på et C drev,
derfor vil jeg gerne ændre mit nuværende H drev til et C drev.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-09 14:31

Du kan ændre alle andre drev, bare ikke C: C: er roden og en PC duer ikke uden C:

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 14:33

Citat
da jeg købte min PC (M/Win. XP) var systemdrevet 'sat' til H,

Det KAN ikke passe....

Det må være en recovery eller lign.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-09 14:36

XP og Vista er ligeglade med om de ligger på C:

Men Refi har ret i hvor du får H: fra. Det lyder ikke rigtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-09 14:41

Det er muligt du kan gøre det med et kloningsprogram, og et partitioneringsprogram

Først oprettes et drev ude for enden af harddisken eks. X:
så fjernes det der ligger på C: og C: gøres stor nok til at styresystemet kan være der
så laves et sammenpakket image (ca. 50 %) som lægges på X:
Nu lægges det image på C: som samtidig bliver slettet af programmet.

Det er ikke sikkert at XP finder sig i det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-09 14:43

Start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering

Hvordan ser det ud ved.................... Disk 0

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-01-09 14:53

PCèn vel indbygget kortlæser, de indlæses først, normalt er den ikke monteret under indstallation af OS, men sættes til bagefter.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-01-09 15:35

peet49
præcis,.. Ja,
jeg bestilte PC'en m/kortlæser som 'ekstraudstyr'
men den har aldrig virket korrekt,
hver gang jeg indsætter kort, eller usb key, får jeg en masse fejlmeldinger,
som er svære at komme af med, (bliver nød til at køre virusscan)
kan det passe at kortlæseren skal tilsluttes EFTER O.S. indstall. ?

granner01
på min PC. kan jeg sagtens ændre C drevet,.. da dette jo ikke er 'roden'
det er H,... !!

refi
det er IKKE recovery eller lign... og jo,.. det KAN passe, !

Eyvind
det lyder rigtigt,..
jeg har forsøgt noget lign. (tror jeg)
jeg forstår bare ikke alt hvad du skriver,
kan du forklare det 'lidt mere plat',..(bonderøvsagtigt)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-01-09 15:44

Citat
Start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering

Hvordan ser det ud ved.................... Disk 0

der kan jeg ændre alle drev bogstaver undtaget 'H' som er systemdrev.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 15:44

Hvorfor i himlens navn har du så ikke beklaget dig hvor du har købt den...

Det må jo være en flok amatører der har bygget den.....

Og det har jo tilsyneladende ALDRIG virket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 15:47

Den bedste løsning vil helt klart være at starte forfra med en NYinstallation...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-09 16:36

A B C D E F G H
A = diskette (selvom der ikke er nogen)
B = diskette 2 (Fra gammel tid)
C = normalt styresystem ( dog kan NT4 / win 2000 / XP / måske Vista > ligge andre steder end C:)
D = CD/DVD
.........................C: er vel så kortlæseren nu
EFGH = måske 4 kortlæsere.

Hvis den kortlæser sidder under /over diskettedrevet som en løs enhed kan det måske hjælpe at tage den fra under operationen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Har du diskettedrev ??????????????????????????????

Her er hvad jeg kunne tænke mig at lave.

Det kunne være rart med et billede af din harddisk.

Start > >>>>>>>>>>>>>>diskhåndtering

Tryk på prnt Screen
start paint > rediger > sæt ind (nu er der et billede af din harddisk)
Filer > gem som > navn > harddisk.jpg > gem den på skrivebordet

www.peecee.dk
gennemse
find dit billede af harddisken > åbn > evt. din mail så det kan slettes > opload
nu kommer der en adresse som du kan kopiere ind her.
....................se lige efter at du ikke viser personlige oplysninger...............

Ud fra det billede er det måske muligt at ændre dit problem med drevbogstavet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-09 16:50

Systemdrevet kan du ikke ændre drevbogstav på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-01-09 17:20

Nu er det sådan at C: drevet fra tidligere er sat til rod drev. Hvorfor fanden tror du ellers at nogle programmer vil installeres på C: Og så er det fuldstændig ligemeget hvor XP ligger.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-01-09 17:49

Jeg har selv prøvet at have et andet drevbogstav end C til styresystem, og det kan sagtens lade sig gøre men er ikke hensigtsmæssigt netop på grund af de før nævnte årsager. Jeg installerede selv og hvorfor det gik galt er ikke godt at vide. Jeg oprettede også et spørgsmål dengang, nu skal jeg se om jeg kan finde det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-09 18:49

Fijala - det er hvis der oprettes partioner inden XP lægges ind---------------og C: ikke gøres aktiv.
Så vil XP lægges sig på den aktive partition evt. på et logisk drev i en extented partition.

Det kan også køre men kan give en del bøvl.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-01-09 22:32

Jeg har købt computeren hos
http://www.bj-trading.dk/shop/default.asp

har naturligvis talt med dem om problemet, de vil også gerne
rep. den, da der stadig er garanti,
men det tager tid,.. sikkert laaang tid, (og så skal jeg undvære PC,en)

jeg har prøvet at ny/genindstall. windows, (fra install. CD'en) flere gange,
muligvis har jeg ikke gjort det rigtigt, da der stadig er rester fra
tidligere indstallationer.

burde det ikke være muligt at slette alle data,.. og derefter lave en
ny / frisk indstallation, og samtidig ændre (H) til (C)
og hvordan gør jeg det, ?

Eyvind
her ligger de screen print af (H) drevet, mm.
http://peecee.dk/upload/view/148000
http://peecee.dk/upload/view/148001
http://peecee.dk/upload/view/148002
http://peecee.dk/upload/view/148003
http://peecee.dk/upload/view/148004
http://peecee.dk/upload/view/148005
http://peecee.dk/upload/view/148007

ps. jeg kan sagtens se at det ville være langt nemmere at overlade
problemerne til div. forhandlere / butikker,.. (uanset hvad detdrejer sig om)
men det lærer man jo intet af, (og forh. kunne bilde en alt ind)

den første PC. jeg havde, begyndte at opføre sig "underligt"
det resulterede i at forretningen overtalte mig til at købe en ny,.. !
siden, har jeg lært lidt mere om PC,er
i dag,.. kan jeg se, at den bare skulle renses for virus, (pris kr. 0.00)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 10:02

Citat
burde det ikke være muligt at slette alle data,.. og derefter lave en
ny / frisk indstallation, og samtidig ændre (H) til (C)
og hvordan gør jeg det, ?

JO

Du sætter din CD i og formatere HELE harddisken - så går det hele af sig selv....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 12:46

Hvis du har fået driver-CD med så er det bedst at at formatere harddisken.
Og så installere på en tom HD.

Jeg havde nu håbet at se sådan et billede.
http://peecee.dk/upload/view/148067

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 13:12

Jamen det får du da bare her, :

http://peecee.dk/upload/view/148070

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 13:16

FLYTBAR DISK

Kører du med HDskuffer

HVOR er dit c-drev ????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 13:17

Du må liiiige komme med ALT hvad den komputer indeholder af drev.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 13:19

Det er vel ikke sådan at du kører med flere styresystemer på forskellige diske og har lavet dem alle bootbar ????????

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 13:40

Citat
Du må liiiige komme med ALT hvad den komputer indeholder af drev.....

det har jeg lige gjort,.. de er vist her:

http://peecee.dk/upload/view/148070

det kan måske være svært at se,.. men H er det øverste,
C,.. ligger nr. 3
D,.. er DVD/CD drev,.. osv.

men rækkefølgen er helt tilfældig,.. jeg har byttet lidt runft på bogstaverne
det eneste jeg ikke kunne ændre var H drevet.
og der er kun et O.S. (win. XP)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 13:56

Alle dine diske kan ikke være flytbare...

Du MÅ have en lokaldisk (fast harddisk)

Det ligner noget godt rod...

Start forfra med din CD og formater den disk der er FASTMONTERET og installer Win derpå.

Husk nu lige at tjekke at den vitterlig foreslår C som installationsdrev...

Såvidt det er muligt så fjern stikket til kortlæser så den ikke laver "ged"....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 14:03

hmm den er svær.

Jeg går ud fra at det er en stationær comp.

Du har så kun et drev med XP

1. Er det en flerkortlæser som sidder i diskettedrevet
.....................så ville jeg prøve at tage den fra på bundkortet (først ud med 230v ledningen)
Er det ikke et samlet stik så pas på med hvor de sidder

2. Er det C: vi ikke kan se på billedet nederst under D: (CD rom DVD)

Hvis - så kan du med PM - disketterne se din harddisk sådan:

[ (.....................NTFS..........................i orden...................aktiv.............................) ]

Det jeg ville kan man ikke uden videre, da der er fyldt for meget på harddisken.

Min metode skal bruge ca. 60 % ledig plads på harddisken og du har kun 23 %

Så enten skal der tyndes ud eller den midlertidige opbevaring skal lægges på en ekstern HD formateret med NTFS

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 14:12

der er kun en HD. i PC,en,.. og den er åbenbart 'døbt' (H)
den vil jeg gerne ændre til (C),.. men det ser ud til at være et problem, !

når jeg læser i manualen (på driver CD,en - install. CD,en)
ser det ud til at man anbefaler at opdele HD i flere partitioner,.. !
men hvordan laver jeg en ny partition, (hoveddrev) og kalder den C ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 14:18

Lad os lige tage en ting ad gangen.

Jeg stiller nogle spørgsmål, for at zoome ind til hvad vi måske kan gøre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 14:24

Så kører du videre Eyvind - jeg syntes bare der burde startes HELT forfra....

Er det forretningen der har lavet rodet burde de ordne, men har du selv både driverCD og systemdisk kan du godt selv....

Held og lykke...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 15:06

ja,.. i har begge ret,
det er noget rod,..

alt hvad der ligger på PC,en (HD:) vil jeg gerne ha' slettet,
(det regnede jeg med at det blev) men det gjorde det altså ikke,

så jeg vil gerne slette alt,.. og starte på ny,.. og helst et C drev,

det burde vel være muligt,.. eller hvad

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-01-09 15:11

Så skal du fjerne stikket til læserne på bundkortet, du sætter det på igen efter indstallationen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 15:11

ps,... H drevet var install. fra firmaet,

alt hvad jeg har gjort,.. er at bytte lidt på de andre bogstaver,..
i håb om at kunne ændre H til C (altså selve HD,en) som der kun er den ene af.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-01-09 15:13

Under indstallationen bestemmer du selv, hvor windows skal indstalleres, marker det rigtige drev.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-01-09 15:14

Hvis du ikke fjerner læserne fra usb-stikket får du ikke et c-drev, at indstallere på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-01-09 15:29

Pas lige på, uanset hvad du gør, rydder op eller formaterer, så ændrer det ikke på dine drevbogstaver, dem må du ændre manuelt. Og du skal også ændre dine partitioner manuelt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-01-09 16:07

Granner01-> En nyindstallation sætter selv drevbogstav på. Der skal jo ske ændringer , når læserne bliver afmonteret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 16:24

Ok - hvis du vil slætte det hele.....................og har driverne til dit bundkort osv (på CD)

Operation ny installation:

Fjern 230v stik / ledning
Tag stikket fra din kortlæser inde i comp.

start comp med PM disketterne
H-klik på det lange farvede område (partition)...................slet
Nu står der unalocated............den er tom
Op til filer > quit
Når den står ved A: > tag disketten ud
åbn din skuffe til CD
sluk comp

Start comp med XP CD
følg anvisningerne
Nu bør den installere på C:

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-01-09 16:25

Alle de drev du kan se er fordi du har en kortlæser i. De er så blevet tildelt fra drevbogstav før en Windows blev installeret.

Den eneste måde du får det gjort er ved at starte helt forfra. Altså ved at slette alle partitioner og oprette dem igen, men da der er garanti på pcen vil det være lettets og smartest at lade dem ordne det, så er du på den sikre side.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 16:29

Men der er temmelig meget på den computer...........

http://peecee.dk/upload/view/148070

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-01-09 16:50

Nej det passer lkige med en kortlæser der kan gå ind som 4 drev. Sådan gør min nemlig.

http://peecee.dk/upload/view/148110

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 17:15

1 harddisk
4 kortlæserdrev
1 cd/dvdrom drev

Så det passer - det er bare bogstaver der er rod i....

Det retter sig når du fjerner kortlæser og starter FORFRA - så kommer HD til at hedde C (efter den er nypartitioneret med din systemdisk)....

Så det er ikke sværere - det kører NÆSTEN af sig selv - CDen skal nok guide/spørge dig hen ad vejen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 17:17

Det ser ud som om du også har et diskettedrev (A-drev) - det skal du ikke pille ved....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 20:23

Citat
start comp med PM disketterne

hmm det forstår jeg ikke rigtig,.. hvad er PM disketterne, ?

når jeg indsætter XP install. CD,en er der ikke så mange valgmuligheder,
der er faktisk kun installere windows XP,
undervejs kommer der flere forslag, fx. slet partitionen,.. ?
hvis jeg prøver på det,.. får jeg beskeden (kan ikke slette partitionen)

et sted i begyndelsen er der valgmuligheden
kør den nuværende install. - eller start en ny,
her har jeg valgt en ny + det bliver lovet at der kan vælges bogstav, (valgfrit)
så kører det bare som det plejer, dvs. der sker ingen ændringer,..
altså de gamle data (programmer osv.) bliver ikke slettet,

det bliver altså ikke en ny installation,
hvordan gør jeg, ?

Citat
H-klik på det lange farvede område (partition)...................slet
Nu står der unalocated............den er tom
Op til filer > quit
Når den står ved A: > tag disketten ud
åbn din skuffe til CD
sluk comp

Eyvind,.. det du foreslår kan jeg ikke få til at fungere,..
når det kører, kan musemarkøren ikke bruges.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 20:32

refi
PC,en har ikke noget A drev,.. den er 11 mdr gammel,
og jeg har heller ikke nogen disketter, (kun CD- DVD, og usb drev)

men jeg har et specielt lydkort,..
M-Audio audiophile 24/96,.. hvis det har nogen betydning, ?
(udover det indbyggede onboard)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-09 20:35

Ha ha jeg troede du havde to disketter med Partition magic.

OK - hvis du vil beholde den XP som er på com.

Luk comp ned og tag 230v stikket ud.
så først fjernes stikket fra din kortlæser på motherboard (bundkort)
Skriv op hvor det sidder
sæt strøm til igen og start comp.

sig til når det er gjort.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 06-01-09 20:42

Citat
PC,en har ikke noget A drev

Det så bare sådan ud på det ene billede....

Men lad det ligge....

Jeg syntes du skulle levere den til rep.

Det bliver noget rod at guide dig igennem når maskinen IKKE gør som forventet - der er tilsyneladende flere ting der driller....

Min sidste mulighed...

Fjern kortlæser.... (selvfølgelig med strømstikket FJERNET - ikke blot slukket)
Start maskinen
Sæt WinXP cden i
Genstart maskinen
Følg rådet om at slette partionen (dem ALLE hvis der er flere)
Opret den nye partition (som så bliver C)
Installer XP (hav din driver cd klar)

Det meste af det sidste går helt automatisk

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-09 21:54

jeg har snart prøvet alle muligheder,..
kortlæser er afmonteret (kablet til bundkortet)

når jeg starter install, fra XP. CD,en er der reelt ikke nabge muligheder for at ændre installationen,
hvis jeg prøver at slette partitionen,.. får jeg besked om at dette ikke er muligt,
så jeg er tvunget til at følge indlæsningen,

så hvordan sletter jeg partitionen,.. og opretter en ny
der må være noget jeg gør forkert,
kan jeg gøre andet end at starte fra install. cd,en ?
eller er der en fejl i bundkort eller DVD drev ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 22:14

Citat
der må være noget jeg gør forkert,

Citat
hvis jeg prøver at slette partitionen,.. får jeg besked om at dette ikke er muligt,

Ja - du gør tilsyneladende noget forkert....

Lad forhandleren få den op at køre - det er jo dem der har lavet fejlen fra start....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-09 22:15

Citat
kan jeg gøre andet end at starte fra install. cd,en ?

DU skal ikke starte noget - det skulle den gerne SELV gøre....

Så du booter åbenbart IKKE på CDen....

Kommentar
Fra : RbnTheBest

Dato : 06-01-09 23:43

Lyder lidt mærkeligt...
Du siger at de programmer du vil installere ikke kan installeres på dette h drev. Jeg har en ekstern hardisk som der sagtens kan installers programmer på.

Når du installer programmet så kommer der en fil placeringsguide som du kan ændre til dit H drev.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-01-09 08:38

Det skulle gerne være personen, der bruger pcèn, der bestemmer, men det er ikke altid tilfældet, hvis der står C:\ hvor du indstallerer, skal du bare ændre til f.eks H:\

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 07-01-09 16:00

Det ser ud til at den er i orden nu,

at den ikke ville starte 'rigtig' op de første par gange,
skyldes ganske enkelt, at jeg ikke fulgte 'Refi,s' beskrivelse 100%
dvs. jeg 'glemte / overså' at PC,en skal genstartes som det første,..
det er åbenbart meget vigtigt,

det er muligvis også derfor den altid har virket 'underlig'
fx. install. systemet på H drevet,

da jeg købte PC,en skulle jeg selv install. mit eget win. XP
det har jeg sikkert gjort forkert allerede dengang,..
+ jeg havde ikke afmonteret kortlæseren, (ledningen)

så nu er jeg blevet så meget klogere,

mange tak for hjælpen allesammen,
(nogle gange er det de små detaljer der tæller)

refi,.. du er den eneste der har beskrevet hvordan OS install. korrekt,
at jeg så har 'overset' at den skulle genstartes først,.. INDEN man fortsætter,
kan jo kun være min dumhed.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-01-09 16:04

Selv tak.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 07-01-09 16:07

Tak for svaret refi.

skønt med en computer der virker,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 16:42

Herligt det lykkedes...

Ja - det er vigtigt at den BOOTER på cd/DVD - eller bruger den jo det du vil slette - og DET kan man ikke så ...

Men kan ikke save den gren over man sidder på - UDEN at falde ned