/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kompressor.
Fra : Mosebaek
Vist : 2679 gange
50 point
Dato : 05-01-09 11:00

Jeg har en gammel "Reno" kompressor,som jeg bl.a.bruger til sømpistol.Derfor starter den ret tit.
(Afgir varme).Jeg kan nu konstatere,at der mangler lidt olie på den.Jeg har et par liter hydralik olie stående.Tænker på om det kan bruges i en kompressor,eller skal det være specielt kompressor olie.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-09 11:09

Du risikerer at de to olier ikke kan forenes, hydraulik olie kan såmænd godt bruges, men det bør være enten eller, har du ikke en sjat motor olie ? Det ville være et bedre valg til at toppe op på kompresoren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-09 11:31

Citat
har du ikke en sjat motor olie ?

Jo,det har jeg nok af.Er det alm. smøreolie,der er i en kompressor?

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-09 11:40

Takker for foreløbige indkomne svar.En tvungen pause,til ved 16`tiden.Vender så tilbage.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-09 12:06

Det er ikke til at vide hvad der er i de små kompressorer, men det er i hvert fald ikke hydrulik olie, hydraulik olie er noget for sig selv og ikke blandbar med ret meget, jeg ville ikke bruge hydraulik olie

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-09 12:42

Ejheller skal du bruge kølemaskine olie (til de nye kølemidler) Det er esterolie (noget syntetisk noget). Det suger vand af helvede til. Min er en billig-ting der var kørt fast, så den fik jeg UB. Skilte den ad og gav den en god helsyntetisk motorolie. Den har kørt siden (12 år siden).

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-01-09 12:56

Ifølge denne side:

http://www.luftkompressor.dk/tryklufttilbeh%C3%B8r/Kompressorolie.htm

En halvsyntetisk kompressorolie til alle stempelkompressorer

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-01-09 13:01

Uden tvivl godt nok Smokei. En hjemmekompressor er langt fra belastet som kommercielle kompressorer og forbrændingsmotorer. Det ville jeg også godt turde. Jeg havde bare en sjat af det gode dengang. Har aldrig siden skiftet eller efterfyldt. Min kompressor havde man i sin tid indkøbt til at slæbe et pheumatisk styret VE anlæg. Det gav henved 3-4000 drifttimer om året. Det kan sådan en billig ting slet ikke klare. Vi erstattede den med en Stenhøj og jeg gaflede den gamle. Som sagt skulle den bare skilles ad, samles og ny olie på. Så duede den igen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-09 14:04

På min gamle stempelkompressor som er 60år gammel, har jeg de sidste 8år kørt med alm. motor olie 5W/40. Når der er en sjat tilovers fra olieskift på bilen, kan det bruges i kompressoren, uden problemer

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-09 17:28

Tak for svaret 3773.Og til i andre for respons.Jeg gi`r den en sjat motorolie.Jeg har aldrig set en kompressor indvendigt.Men når jeg tænker over det,må systemet jo ligne en alm.forbrændings-
motor.Krumtap og stempel.Blot el som drivmiddel.

VH. Mosebaek.