/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Potentialfri kontakt!
Fra : rhv_82
Vist : 17340 gange
10 point
Dato : 04-01-09 21:45

Hej Alle,

Kan en af jer give mig en entydig definition på hvad et potentialfrit kontaktsæt er???

Er jeg rigtig på den hvis jeg siger det er et kontaktsæt som ikke refererer til nogen spænding, - altså som en mekanisk kontakt?

/Ras

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-01-09 21:49

Har aldrig hørt udtrykket.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 21:52

Ja .... det kan jeg sgu nok ikke rigtig give nogle point for

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 04-01-09 21:52

Helt korrekt

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 04-01-09 21:52

Ja.
Det er rigtig, den refererer ikke til nogen spænding i forhold til nul/jord

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 21:54

Jamen så har jeg jo ret - kontaktsættet er altså galvanisk adskilt fra alle spændingsførende dele samt jord?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-01-09 21:54
Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 04-01-09 21:54

Ja det er det

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 21:57

??? hvad svarer i ja til gutter/gutinder?

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 04-01-09 21:58

yes

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 15 point
Dato : 04-01-09 21:58

Jeg svarer ja til det du skrev i dit spørgsmål var korrekt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-09 21:59

Det er et dumt intetsigende navn.

Men som du selv har forstået menet et kontaktsæt ( normalt på et relæ) som ikke har ledende forbindelse med resten af apparatet. Bruges til at overdrage et simpelt on/off signal til et andet formål.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 21:59

Okay så er jeg med...

Kan i så ikke lige give mig definitionen på en galvanisk adskillelse også? Så deler jeg point ud!

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 22:00

Transor: Altså det man kan kalder et overdragerelæ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-01-09 22:06
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-01-09 22:10

Hmm.
Galvanisk forbindelse, eller mangel på samme, ville jeg definere som at der er en adskillelse mellem to forskellige metaller i kontaktflader.

Er der kontakt mellem to forskellige metaller i forbindelse med strøm og/eller fugt vil der altid ske en tæring af den ene metaldel....eller begge.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 04-01-09 22:11

I hvilken forbindelse skal du bruge en potientialfri kontakt, eller i hvilken forbindelse har du hørt om udtrykket ??

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 22:13

Nu har jeg vist fået rigeligt med svar - tak for KANON og hurtig respons. Nu er jeg ny her - hvordan deler man pointene? ved godt det KUN er 10 stk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:13

...og uanset Transors fordømmelse af den samlede automatik- og elbranche, så anvendes udtrykket lystigt i alle former for dokumentation og beskrivelser. Men for nu at følge Transor's stil med at gentage hvad andre allerede har skrevet: Du har ret! Der er tale om en simpel kontakt eller kontaktfunktion, hvorpå der ikke er påtrykt spænding eller er anden forbindelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:14

Falcham var først

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 22:16

3773: Ja jeg støder nu også en del på det i min hverdag - og har egentlig styr på hvad det er. MEN jeg kan godt lide at få tingene rigtigt defineret - i få præcise vendinger.

Men er det jo i princippet er potentialfri kontaktsæt der sidder i eks. et mekanisk endestop. Den er ligeglad med hvilken spænding man påtrykker den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:19

Jaehhh, eller selve relæ delen i en kontaktor. Der påstrykker du spænding på en spole, som så klapper en kontakt. Den vil være såkaldt "potential-fri". Eller hvis du bruger en simpel afbryder til at åbne/lukke en indgang på en styring eller et print. Meget af de ny styringer kan ikke lide hvis der påtrykkes nogen former for spændinger på deres indgange. Så forvirres skidtet.

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 22:20

Tak for svaret Falcham.

Jeg havde jo næsten selv svaret - men rart at blive bekræftiget.

OGSÅ TAK til alle andre. i er sgu hurtige på tasterne!

/RAS

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 22:29

Meget af de ny styringer kan ikke lide hvis der påtrykkes nogen former for spændinger på deres indgange. Så forvirres skidtet:

Der skal vel en eller anden form for spænding til???? Eller er jeg total lost?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:34

Narjjj (og ja). Hvis du tager en kontaktor. Og påtrykker spænding på spolen. Så lukker et kontaktsæt (den potentialfri kontakt).

Du har ret i at der så internt i styringen render strøm gennem kontaktsættet eller du trigger en indgang. MEN DER KOMMER INGEN FREMMED STRØM (SPÆNDING) IND I STYRINGEN.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:41

Eksempelvis kan vi formulere til en automatikmand at vi vil have en potentialfri kontaktfunktion, styret af et grænserelæ. Så får vi en klik/klak kontakt der siger klik når f. eks. styresignalet overskrider 2 Volt og klikker fra igen når signalet render ned under 2 Volt (selvfølgelig med en eller anden form for hysteres så skidtet ikke står og klaprer). Så har vi med andre ord en tænd/sluk knap til et eller andet som vi derfra kan håndtere, uden skræk for at noget i vores styring afbrænder fordi der evt sker sammenblanding af faser eller andre slemme ting. Det står os også frit om vi vil anvende 5, 12 , 24 eller 230 V styrespænding AC eller DC. På den måde kan vi nemt lade den ene styring give signal til den anden om at gå on eller off.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:47

Skal vi udveksle analoge signaler er vi nødt til at definere nærmere (4-20mA, 0-10V eller 2-10V) alternativt kan anvendes LON eller lignende udveksling af analoge signaler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-01-09 22:47

20% af englænderne elsker med lyset slukket, 60% med lyset tændt.

Resten har ingen kontakt......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:53

Men oftest anvendes de potentialfri kontaktorer som frigivelsessignaler. Altså give en styring lov til at starte eller stoppe. Flytte setpunkt og den slags. F. eks. anvender vi den via et telefonmodem til at flytte temperaturer på varmeanlæg. Arbejder du f. eks. langt væk, og kører hjem nu. Så ring op og hæv temperaturen. Eller nu kører vi i sommerhus. Ring og hæv temperaturen så der er varmt når vi kommer. Eller bygger vi vandkøl, får vi bare et startsignal (som funktion af udetemperaturen). Så justerer vandkøleanlægget sig selv og gør sig klar til der kan hentes kølevand (det er så en anden styring der bestemmer hvormeget og hvor dette bruges). Men frigivelsessignalet til at gøre sig klar, kommer fra en "Potentialfri kontakt" i f. eks. CTS eller anden Ventilationsstyring.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 04-01-09 22:53

3773: Tak for svaret ... det hjalp !!!!

LuffeA: LOL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:53

...heller ingen potentiale Luffe?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 22:55

Det var så lidt rhv !