/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Skolepligt i danmark
Fra : l200
Vist : 1029 gange
75 point
Dato : 04-01-09 16:16

Hej ville lige se om der måske kunne findes et godt råd herinde.. Det handler om min store datter der bor hos sin mor, hun har 2 søskende som er anbragt hos bedste forældrene, da kommunen valgte det var bedst for dem. Min datters mor har levet det meste af hendes voksen liv på bistandshjælp, indtil fornylig hvor hun med hjælp fra endnu en af hendes mænd, blev tildelt førtids pension.Hun har den fulde forældre myndighed og min datter har været hos mig hveranden weekend på samkvem, på det tidspunkt kommunen valgte at børnene skulle væk fra mor,en kom min datter her ned til mig, men men. Det gik ikke, hun løj om at ha været i skole og var bare taget hjem til mor for at ligge på hver sin sofa og se tv,jeg kontaktede både skole og kommune og så mente de at hun skulle hjem til mor igen (hvilket min datter osse helst ville... Her var jo regler om at skulle passe skole rydde op efter sig osv...efter hun kom hjem tog hun heller ik i skole og de dage hun var der kom hun hjem og fortalte mor,en at nogen drenge havde været efter hende, hvilket resulterede i at mor mødte op på skolen og hev hende ud af skolen,, Siden sommerferien 2008 har hun stort set ikke været i skole,, og jeg har været hos børn og unge afd flere gange men de sir ting tar tid og man skal tale til min datters sunde fornuft, hendes mor magter ikke at få hende afsted har nærmest et veninde forhold sammen. Skal siges hun er 13år snart 14... Kommunen appelere til at jeg skal tale til hendes sunde fornuft men det er ikke muligt, og mener iøvrigt osse hendes mor skal gøre (sin pligt ) da hun har forældre myndigheden...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-01-09 16:21

Hvis du mener at du er bedre til at varetage din datters interesser så bør du vel søge forældremyndigheden.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 04-01-09 16:23

Som Thomas.Hougaard siger, men ellers er der ikke skolepligt i Danmark.

Men der er undervisningspligt

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte skolen, og en advokat, og så se at få forældremyndigheden over datteren, moderen er totalt uegnet

Kommentar
Fra : l200

Dato : 04-01-09 16:25

Da min datter er så stor hun skal høres, og hun ikke ønsker at bo her er det ingen god løsning har prøvet i samarbejde med børn og unge afd...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 04-01-09 16:37

Hvordan klarer datteren sig når hun ellers er i skole??

Tal med hendes klasselærer, for hvis hun ikke kan klare sig i skolen, kan det da være læreren, kan hjælpe dig med at banke i bordet overfor det offentlige

Kommentar
Fra : l200

Dato : 04-01-09 16:40

Hun er dygtig i skolen,, og de har snakket med hende og fortalt hvor vigtigt det er og kommunen er informeret men de gør ik noget...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-01-09 17:12

Undskyld, men det lyder som en næsten usandsynlig historie.
Jeg tror vejen frem må være at kontakte skolen og få en snak med læreren og få et sandt billede af hvordan det forholder sig. Eftersom der er pligt til at modtage undervisning har skolen det første ansvar her, hvis ikke moderen påtager sig det.
Hvis jeg var i din situation ville jeg dukke op hver morgen og følge datteren til skolen og hilse på læreren... Intet ville være vigtigere for mig!

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 05-01-09 03:33

Der er, som før fremhævet, ikke skolepligt i Danmark. Der er heller ikke pligt til at modtage undervisning. Men der er undervisningspligt. Samfundet har altså pligt til at sørge for, at børn får undervisning! Så det lyder fuldstændig utroligt og uhørt, at der ikke bliver taget hånd om det. I første omgang fra skolens side, men i allerhøjeste grad også fra kommunens side. Der er simpelthen nogle instanser, der slet ikke lever op til deres pligt. Eller rettere: -som helt og holdent forsømmer deres pligt! Det mener jeg er ulovligt, så en advokat kunne være en start på en løsning hvis seriøse henvendelser til skolen og/eller kommunen ikke sætter noget i gang.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 05-01-09 20:08

Det lyder som om du og barnets mor skal få jer en god lang snak og blive enige om hvordan I kan hjælpe datteren og hvad I skal hjælpe hende med.

For mig lyder det som om der ikke er andre muligheder, måske kan nogle give dig ret i at det er for dårligt osv, men det sker der jo ikke ret meget ved. Forældre har den bedste og største indflydelse på deres børn, hvis de ser deres fælles interesse. Du bliver nød til at tro på at moderen vil sin datter det bedste og måske har brug for din støtte og opbakning på en eller anden måde.