/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formattering
Fra : epidedymittis
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 04-01-09 14:32

Jeg har en bærbar med Vista, som efterhånden er fyldt med for meget bras.

Derfor tænker jeg, at en formattering vil være på sin plads.

Jeg har dog ikke nogen CD/DVD til maskinen. (Den har jeg forlagt)

Kan jeg oprette en recoveryDVD, eller noget, som jeg kan bruge til at installere Vista efter endt formattering?

Hvordan gør jeg dette nemmest?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-09 14:43

LANGT hovedparten af de maskiner der er solgt med preinstalleret Vista - har en recovery liggende på en seperat partition på harddisken....

Så en tur i "start - computer vil nok vise den...

Det er den du skal have fat i....

Men gør dig selv en tjeneste at brænde den ud inden du begynder....

Så behøver du heller ikke længere at "lede" efter den forlagte

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 04-01-09 15:24

Hvor ligger den, helt præcist?

Jeg kan ikke lige finde den!?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-09 16:10

Helt præcis er den en del af din harddisk.... (så den hedder nok drev D eller E)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-01-09 17:05

Der er jo også den mulighed at du sletter en masse af det bras du taler om, og gør det grundigt (jeg mener du bør se efter rester i "stifinder" og fjerne dem også) så foretager du til sidst en "Systemgendannelse" fra et tidspunkt som ligger lige i starten af du havde din PC - det plejer at hjælpe.
Du bør selvfølgelig køre nogle scanninger for Adware og virus med jævne mellemrum - og fjerne cookies - adgangskoder - midlertidige internetfiler m.m. - det gør du under internetindstillinger --> Generelt ......... sørg for at have adgangskoder skrevet ned, og slet så det hele.
Hvis du gør disse ting vil du sandsynligvis kunne slippe for at formatere og alligevel få en mærkbar hurtigere computer.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 04-01-09 18:37

Prøv at søg på din computer "data secure" og se om der kommer noget frem.
Hvis der er mulighed for en preinstalleret/back-up finder du den måske her...

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 04-01-09 19:49

Det er nu ikke sikket at han har det liggende på disken. hvis ikke, så var den jo nok på de skiver han har forlagt :| Min 6 måneder gamle bærbare kom med recovery på skiver.

Den eneste måde du så kan oprette en "recovery cd" er at lave et backup image af harddisken, men så er der jo ikke meget fidus i at formattere, da alt braset vil følge med igen, når du ligger imaget tilbage på maskinen ;)

Så bennymandens metode er nok den eneste løsning her, selvom en formatering og en geninstallation ville gøre underværker.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-01-09 12:20

Citat
Helt præcis er den en del af din harddisk.... (så den hedder nok drev D eller E)

Jeg har desværre kun ét drev, og det er det der er rod på. (Harddisken altså)

Ja, det lyder lidt til at bennymandens metode er den optimale i min situation. Det tager bare en halv dag, og så misser man altid et eller andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 12:27

Citat
Jeg har desværre kun ét drev, og det er det der er rod på. (Harddisken altså)

Derfor kan der godt være flere partitioner på det drev.....

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-01-09 14:10

Citat
Derfor kan der godt være flere partitioner på det drev.....

Jo.. Det ved jeg ikke hvordan man ser/finder/gør?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 14:23

START

Tryk på COMPUTER

Så viser den ALLE drev...

Der er muligvis et der hedder FACTORY_IMAGE

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-01-09 15:00

START --> DENNE COMPUTER --> dobbeltklik på lokal disk (C:) så kan du se om denne indeholder flere partitioner og om der er en recover eller back up på een af disse partitioner.
Du kan i det hele taget se hvad C: indeholder.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-01-09 15:31

Der er intet af den slags at finde, - desværre!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-09 15:41

HVAD er der ikke at finde ?????

Hvilke drev viser "COMPUTER" da ???

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 07-01-09 14:33

Computeren viser C: (Harddisk), og D: (DVD-drev)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-09 14:50

Ja så er der jo ikke noget at gøre....

Du må lede efter CDen eller købe en ny....

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 14-03-09 15:33

Tak for svaret refi.

Der er nok ikke så meget andet at gøre!