/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fiskefrikadeller
Fra : Denpete
Vist : 6329 gange
20 point
Dato : 25-03-03 17:59

Jeg har et lille problem omkring stegning af fiskedeller...

Når dellerne steges bliver de normalt pænt høje (færdigkøbt fiskefars tilsat æg, revet løg og muskat)
Så snart de tages af panden klasker de sammen til næstn papirtynde 'kager'.

Er der et magisk råd for at beholde den fine høje og luftige form?

MVH
Denpete

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 25-03-03 18:10

Jeg bruger aldrig færdigkøbt fiskefars, så jeg har ikke været ude for det problem.
Lav selv farsen fra grunden.

Hakket fiskekød, mel, æg, krydderier og finthakket løg.

Hakket fiskekød kan du bl.a. købe i Føtex (frosset).

Mamaq

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 25-03-03 18:12

Jeg bruger aldrig færdigkøbt fiskefars, så jeg har ikke været ude for det problem.
Lav selv farsen fra grunden.

Hakket fiskekød, mel, æg, krydderier og finthakket løg.

Hakket fiskekød kan du bl.a. købe i Føtex (frosset).

Mamaq

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 25-03-03 18:54

Hej Denpete.

Jeg har prøvet at købe fiskefars men det gør jeg aldrig mere de har det med at klaske sammen, men du skal huske at den væde der måske er ved farsen skal du kaserer først og hvis det er muligt tryk farsen let så kommer der noget væde fra og det skal du også kasserer,så gjorde jeg det at jeg kom lidt mel i og så reddede jeg dem, men husk prøv bare med et par stykker på panden først for at se om det sker stadigvæk, hvis det så sker igen kan du komme lidt rasp i så sker det ihvertfald ikke igen.Det bedste du kan gøre er at lave det selv, jeg bruger torsk, laver det til fileer og hakker det sammen med spæk, bagefter røre jeg det sammen som til frikadeller, med mel, æg, salt, peber og lidt mælk eller vand istedet for og steger dem. Her skal du også presse farsen lidt og kasser den væde også, det hjælper helt sikker. Held og lylle med dem.

Mvh.
fjordglimt HEJ

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 25-03-03 19:10

Hey,
Tjaee, den der med spæk er jo en smagssag, andre kan bruge bacon som smagsgiver, isåfald pas på med saltet. Muskat og finthakket løg, gør også sit gode præg (som før nævnt)
Ellers er Fjordglimt`s forslag med torsk helt perfekt, køb aldrig det dèr færdige snaskede fars (medmindre du køber det hos en fiskehandler - groft hakket)
Eksperimentere dig lidt frem, jeg tror selv på Fjordglimt`s opskrift lige bortset fra spækken, men smag og behag ik`?
Velbekomme dig.

Mvh
Lauenzio

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 25-03-03 19:20

Hej alle...
Tak foreløbig.
Nu har jeg tilsat 2 spsk. kartoffelmel. Nu må jeg se om det evt. kan holde på 'formerne'.

Jeg vender tilbage med resultatet.

Denpete

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 25-03-03 19:20

Hej Lauenzio.

Jeg vil bare lig sige at det ikke skal ret meget spæk i men som du også siger bacon kan jo også kommes i men der skal man bare passe på at det ikke bliver for røget en smag men som du så siger smag og behag er jo så forskellig fra folk til folk.
Men velbekomme.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-03 20:22

Ligesom de andre, der har kommenteret har jeg ikke de vilde erfaringer med færdigkøbt fars, men tanken om at putte MERE mel i er en vederstyggelighed.

Når jeg laver fiskedeller gælder det om mindst muligt mel, kun lige nok til at dellen holder sammen under stegningen. Ud over at holde sammen på fiskekødet binder melet jo væske, så jo mere mel jo mere væske ( og mindre smag) og den væske kan vel hurtigt løbe ud igen under stegningen.

Men kunsten at stege en fiskedelle har altid været lav varme. Så smelt dit fedstof på panden, lad panden blive kold igen, læg i god ro og orden dellerne på panden før den kommer på blusset og steg dem ved ret lav varme, vend dem en gang når de er næsten stivnet på toppen og server. Det plejer at give flotte faste deller (altså på panden), men jeg frådser hverken med mel eller mælk.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 25-03-03 20:27

Hej vagnr
Ja jeg sagde mel men der er ingen der siger at det skal være ret meget og jeg skrev også at der kunne bruges rasp istedet for, for jeg er heller ikke tilhænger af ret meget mel.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 25-03-03 23:40

rasp er mere noget man skal bruge til normale frikadeller. umiddelbart vil jeg forslå dig at piske æggeviderne op og på den måde få dem luftige. Blommen røre du så sammen med resten som normalt. :)

Kommentar
Fra : viv

Dato : 26-03-03 00:13

hmm...har du prøvet med en anelse bagepulver ???

mvh og velbekomme.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-03-03 08:47

Tak alle...
Ja, jeg har forsøgt med lidt bagepulver, men de beholder ikke faconen efter de er 'hævet op' når de bliver stegt.
Piske æggehviderne, tja... det ku' da være.

Mystisk i forhold til hvordan charcutteri-forretninger o.a. har store tykke deller...

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 27-03-03 02:30

Nu har jeg lige fået grunden afvide, hvorfor dine deller falder sammen. Der er for meget væske i farsen. Og nej, det er ikke den væske du selv tilføre, men derimod det vand som fisken indholder. Du skal altså "suge farsen" lidt tør med fx. et viskestykke eller ligende. Fik det fra en køkkenassistent ;D

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 27-03-03 06:34

ja hej.

det var også det jeg sagde at den væde der var ved farsen skulle fra simpelthen kasseres det er som nok at bare presser eller klemmer farsen godt imellem dine hænder det er ligeså godt.

Mvh fjordglimt

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 31-03-03 18:06

Når jeg bruger det der færdige fiskefars, så smider jeg dellerne på bagepapir i ovnen, og steger dem simpelthen der! Det sparer også på fedtstoffet hvis man altså er interesseret i det!
Men de blive høje og ved med at være "floffy" og får en fin sprød skorpe!

Jannipie

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 20 point
Dato : 07-04-03 06:21

Du skal simpelthen "koge" dem først i letsaltet vand, som du ville koge kødboller, derpå stege dem sprøde.
Frieda

Kommentar
Fra : ahjorth

Dato : 27-04-03 22:05

Jeg har lavet de første 10 tusinde i mit liv, jeg rører farsen med kartoffelmel , æggehvider og skummetmælk, løg, salt og peber, det er meget vigtigt at farsen røres meget meget længe og derefter steges i svinefedt, her kan de opnå højere temperatur og derved hæver de op.

Anette

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 05-06-03 00:24

Det er vigtigt at du først rører farsen sej med salt,og så kan du tilsætte resten af ingredienserne.

500 gr Fiskefars
1 tsk salt med top
3 store spsk. kartoffelmel
1 finthakket løg
1 æg
peber
mælk så meget som den kan suge, pas på dejen ikke bliver for tynd.

God appetit
Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-03-04 15:07

Husk lige at lukke, hvis du synes, du har fået et svar!

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 03-03-04 15:34

Tak for svaret frieda.
UPS, tak for reminderen. Har prøvet din opskrift/dit tip. Det virker.

Tak
Denpete

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-03-04 15:42

tak for point (som de for min skyld kunne afskaffe), jeg er bare ofte nysgerrig efter, hvordan det er gået, de der spurgte.
Jeg glæder mig os tit over andres svar.
PS. Godt du kunne bruge tippet. Jeg elsker fiskedeller. Kan det desværre ikke købe farsen færdig her i udlandet, og det er træææælst at gøre kødhakkeren ren. Fortsat go' dag

Frieda
Trier, hvor krokusserne lyser op gennem sneen.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-03-04 17:26

Hej Frieda - Udlandet hvor dog, med krokusser så 'tidligt'?
Elsker osse dellerne....
Syntes også point-systemet er en underlig størrelse, men hvad...

VH
Denpete