/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken hund skal vi vælge?
Fra : toyota34
Vist : 3111 gange
50 point
Dato : 03-01-09 19:32

Min mand og jeg har besluttet at få en lille hund. Vi har ingen børn og derfor et roligt hjem.
Vores forventninger til vores fremtidige hund er at den skal kunne lide at komme ud at gå i skov og ved strand, være rolig af temperament, en hyggehund som skal kunne være alene hjemme ca. 9 timer dagligt.
Vi har talt om dansk/svensk gårdhund eller beagle.
Har I nogle erfaringer med disse hunde, deres temperament og deres krav til "aktivering", gør de meget når der går nogen forbi, forhold til andre hunde,etc.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 03-01-09 19:37

Vælg ikke en Beagle. Den er altså lidt svær med opdragelse og temperament. Vores foretrukne hund er afgjort Labrador men det er jo en større hund.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-09 19:39

Jeg kender 2 Dansk Svensk gårdhunde en hun og en kastreret han.
Min nabo's hunhund elsker alle undtagen posten.
De gange jeg har passet den, lader jeg den rende frit på grønne arealer uden problemer.
Jeg bruger en fløjte + hunde kiks når jeg vil kalde den til mig.
Hanhunden er et energibundt som næsten ikke kan holde sig rolig.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 03-01-09 19:39

Af de to du nævner ville jeg absolut vælge gårdhunden

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-01-09 19:39

Det lyder som en hyggelig beslutning

Jeg er sikker på, at der kommer rigtig mange svar på dit spørgsmål. Men prøv i 1. omgang at
kigge på denne side - held og lykke med vovsen

http://www.hundeleksikon.dk/

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 03-01-09 19:41

Har haft en beagle og synes de kræver meget opdragelse og motion. Har en lille dværg Pincher nu, og synes ikke de er så krævende. De har ikke så meget pels, så han har en trøje på når vi er ude.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-09 19:41

Nåe ja - en anden nabo havde en Beagle og nye møbler en gang i mellem.

Kommentar
Fra : Assist4dogs

Dato : 03-01-09 19:53

Hej

Jeg vil også fraråde en Beagle... det er næstne umuligt at læse dem at gå uden snor. da de er jagthunde med stort J... Det vil sige får de færten af et bytte så går de deres vej og kommer ikke tilbage før det bliver uinteressant og det kan godt tage et par timer...

Nu ved jeg ikke hvor I bor, men jeg tilbyder igennem mit firma noget der hedder en hvalpe-pakke til dem der ønsker at anskaffe sig en hund.
Her hjælper jeg med at finde den rette race. Den rette opdrætter og den rette hvalp i et kuld. Hjælper med råd om alt hvad der skal købes samt alt det andet der skal til når man skal have hund... Min hjemmeside er desværre ved at blive opdateret. Men hvis du er interesseret så kan du bare skrive til anita@assist4dogs.dk

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-01-09 20:02

Hej.

Dansk- Svensk gårdhund er et udemærket valg. Da racen nu også er DKK godkendt. Søg evt. der efter Danske opdrættere.
Jeg kender desvære kun en Svensk hvor manden godt nok er Dansker, men det er jo nok lidt langt væk.

Link: http://clik.to/falkentorp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-09 20:40

Citat
Vi har talt om dansk/svensk gårdhund eller beagle

Du nævner slet ikke en yorkshire Terrier

Den race kan ellers opfylde alle dine ønsker. Min (den tredie af racen) elsker at gå ture, men kan altså også være luddoven, hvis han får lov, hvis han kan se sit snit til det, så vil han gerne ligge i dyner. Han er i det store og hele meget rolig, men kommer der gæster, vil han da lige give lyd fra sig - så bliver han heller ikke jogget på men det er ikke sådan at han gø'r når der går nogle ude på fortorvet. Vi bor tæt på stationen, med mange fodgængere, og dem gider han altså ikke lige snakke med, kun når han bliver tiltalt.

Han vil meget gerne lege, også selv om han er ni år nu. Vi får ham klippet, selv om det ikke er almindeligt for racen, men vi syntes han ser frækkere ud, og så er det så dejligt nemt når han indimellem skal børstes.

Vi har meget allergi i familien, men lige denne race har vi ikke allergiproblemer med, han fælder heller ikke, hvilket jeg syntes er et stort plus

Han er glad for børn, og leger også med kaniner

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 21:21

Jeg har 2 Hjorte dværg pinchere med 2 hvalpe på næsten 14 dage en (afsat) brun han og en sort hun Skulle det have interesse så skriv evt en mail til mig.
Det er gode kloge hunde som klart kan anbefales

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-09 21:44

Jeg stemmer osse for gårdhunden.
Hvis da ikke I falder for dværgpincheren?.

Hvad er en "Hjorte dværgpincher", Sunowich??? DEN er da vist ikke FCI-godkendt??
Har dine hvalpe DKK stambog?

Uanset hvilken race I, toyota34, vælger, så tag endelig en fra en DKK kennel. Hvalpe er dyre nok uanset hvor man køber dem. Og de koster hjertesorg hvis der er medfødte sygdomme.. I et hjemmeopdræt uden DKK-stambog er pengene tabt. Købeloven gælder godtnok, men det er så dyrt at sagsøge en opdrætter, så det ikke kan betale sig..

Kik på DKK's hjemmeside. Der er rigtig mange oplysninger om alt muligt, også inden man beslutter sig for at købe en hund:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

---Og der er også oplysninger om DKK-kenneler indenfor de forskellige racer. OG hvalpelister.

Hvis I ikke har haft hund før, så vil jeg anbefale en tæve.
(Jeg bliver sikkert modsagt af en masse andre kandu-brugere...)

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-01-09 21:58

Jeg har en dansk/svensk gårdhund (verdens bedste hund)

Den er ikke "ægte", men hold kæft hvor er den sød.

Vi har endnu ikke mødt nogle der ikke syntes den var sød.
Faktisk har vi fået 2 opringninger fra personer i vores by, der har set os gå tur med den.
De kendte nogle som havde en dansk/svensk gårdhund, og spurgte om de måtte "låne" ham
til en parring af disse.

Vi arbejder begge to, så hunden er selv hjemme i de 9 timer, så det burde ikke være noget problem.

mvh

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 03-01-09 22:09

Hej
Jeg vil give Nordsted1 ret verdens bedste hund. Har selv 2 stk en han og en tæve.
I vil elske denne race har kun haf denne race siden 1974 og har aldrig fortrudt

IPM

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 22:09

"Hjorte" Dværg Pinchere bliver kaldt sådan af flere årsager

1 De er gyldenbrune som en hjort

2 De har som hjorte "spejl" i rumpætten

2 De er i stand at hoppe direkte op i luften på alle fire ben samtidig (som en hjort )
Nej de er ikke stambogsførte Men ægte af deres race Hunnen fra Dk Hannen fra H

Skulle en hvalp fra mig være syg står jeg skam inden for det og handler kun med folk der ses an og vil besøge hvalpen i vores hjem under hvalpeopvæksten

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 22:13

Her er et billede af forældrehundene

http://peecee.dk/upload/view/92450

Kommentar
Fra : onkie

Dato : 03-01-09 22:21

Jeg ved ikke så meget om hunde, men mange af vore venner har hund. Jeg ved, at ingen af dem lader deres hund väre alene i 9 timer dagligt. Kan de väre alene så mange timer ? mvh

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-01-09 22:26

Her er et billede af hunden.

http://peecee.dk/upload/view/147655

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 03-01-09 22:28

Sunowich

Jeg har selv en dværg Pincher og jeg har aldrig hørt det udtryk før. Han han samme farve som dem på billedet. Hvad mener du med "spejl"?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 22:33

Jeg vil helt klart mene at der burde komme en og lufte hunden midt på dagen Samtidig er jeg også af den mening at hunde bør leve som par så har de da hinanden

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 22:34

Som en hjort de har et afgrænset lyst område i rumpen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 22:40
Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-01-09 22:55

sunoswitch

hvor holder jeg pludeselig meget af dig, efter din beskrivelse på hvordan du handler hund.

mvh
per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 23:19

Takker og Bukker

Kommentar
Fra : Assist4dogs

Dato : 04-01-09 00:23

Ja, jeg synes også at I bør overveje om det er en hund I vil have og ikke en kat.. (kan bedre være alene så mange timer)

det er ikke noget problem for hunde at være alene mange timer en gang i mellem... men hver dag er noget andet.
du skal tænke på at hunden sover de ca 8 timer I også sover og derud over skal den også sove/slappe af de 9 timer I er på arbejde. Det er altså 17 timer om dagen den sover... dertil kommer de timer hvor I spiser, ser tv og meget andet... Der er ikke mange timer tilbage til at være hund i.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-01-09 01:11

Jeg har selv dansk/svensk gårdhund og er super glad for ham
Ikke kastareret!
Han kan både være sprængfyldt med energi og være en hygge hund.

Billede af ham da jeg næsten lige havde fået ham:
http://peecee.dk/upload/view/147683

Ja, jeg anskaffede også en tævehund, for at han ikke skal være alene.
Men, 2 hunde kan altså være en stor mundfuld.
Der skal leges mere, det kan godt give lidt ulykker..
Grunden er nok både mine manglende "hunde opdrætter" evner og at den tæve jeg fik som hund nr. 2 var 2 år gammel da jeg fik hende, dvs nok ikke helt opdraget som jeg nok ville.. Det er sgu nemmest at opdrage fra hvalp.

Men, køb roligt en dansk/svensk gårdhund, jeg kender flere der er glade for dem
De er også super til at tage mus, min han har taget et par stykker

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-01-09 01:29

Taunusanden et godt indlæg, hvis jeg skulle bedømme.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-01-09 02:05

Tak bb1
Men hvorfor denne pludselige ros?
Det er jeg ikke vandt til

Kommentar
Fra : NC84

Dato : 04-01-09 08:30

Hej

Jeg er vokset op med hund, og mine forædre har haft både store og små hunde, som har været alt lige fra hygge - til udstillingshunde. De sidste mange år har det dog været Jack Russel de har nydt selskab af.

Jack Russel er en lille, og aktiv hund. Så ture i skoven, og størrelsen passer perfekt. Mine forældre har pt to af slagsen en han og en tæve. Hanhunden er for et par år siden blevet kastreret, hvilket gjorde ham meget rolig. Terrier generelt har jo ry for at være hidsige, men vores erfaring er nu at det er en hyggehund.

Med hensyn til de 9 timers alene-hjemme-tid, ved jeg ikke om nogen hunde har "godt" af det, men mine forældre arbejder begge fuldtid, og det går helt fint - men de har selvfølgelig også hinanden.

Bare et forslag - det er ihvertfald en dejlig hund.

http://www.djrtk.dk/ (Dansk Jack Russel Terrier Klub) Hvalpe til salg, billeder, historier osv.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1 (inspiration)

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 04-01-09 12:43

Jeg holder med Nordsted1 og IPM. Der findes ikke nemmere hund end en Yorkie. De er venlige, legesyge, og helt utrolige robuste trods deres "ringe" størrelse. Min egen lille tæve er 8 år og vejer under 1½ kilo, men har vilje og gåpåmod som var hun 1½ meter høj.

Og så er hun fotogen.

http://peecee.dk/upload/view/147709

http://peecee.dk/upload/view/147712

http://peecee.dk/upload/view/147714

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-01-09 12:53

Jeg tror vi alle syntes at vores hund er den bedste, men det vigtigste er jo også at vi er glade for vores små 4 benede venner

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 04-01-09 12:54

Sunowich... Vi ville da hellere se PINCHERENS spejl...

Men smukke er de da. Både hundene og hjortene..

toyota34, vi kan allesammen anbefale vores egen race. Ellers ville vi jo ikke have netop DEN race.

Men vigtigere er det nok, at ingen har noget negativt at sige om den ene af de racer, som I selv har valgt, --nemlig dansk/svensk gårdhund.

Hold I jer bare til den. Når I har valgt den, så er det nok også fordi I kender nogen af den race. Så ved I hvad I får.

Ellers kan I kikke her:
http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/
...Eller her:
http://www.gaardhunden.webbyen.dk/

---Eller på DKK's hjemmeside.

---Jeres spørgsmål, om hunden gøer meget? Den tæve(Ronja 11 år, livlig og frisk), som jeg kender lige nu kan da godt finde på at gø når der går nogen forbi. Det er der nok mange racer, der kan. Det er meget et spørgsmål om at lære hvalpen fra start af, at det behøver den ikke tage sig af.
Det er derfor nok vigtigt, at I har så meget tid som muligt sammen med hvalpen i de første måneder, I har den. Man kan ikke lære en hvalp noget uden at være sammen med den.
En voksen hund kan sagtens være alene i 9 timer. Men det er ikke så godt med en hvalp som I har visse forventninger til.
---Med hensyn til andre hunde, så vil det også komme an på, hvad I opdrager den til. De allerfleste hvalpe vil jo elske at lege med andre unge hunde. (nåhja, jeg kender osse et par unghunde/hvalpe af racen pt.)
Og det er samtidig sådan de lærer at omgås deres artsfæller.
DS gårdhunden har ikke specielle problemer med dominans eller aggressioner..

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 04-01-09 14:05

Tak for alle svarene.
Hvor er alle jeres hunde søde - sagen er den at vi har besluttet os for en af de 2 typer, så det ændrer ikke på vores eventuelle valg.
Jeg må dog nøjes med at vælge et indlæg som bedst besvarer mine spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 04-01-09 14:07

Tak for svaret Birgitta, det gav konkrete svar på mine stillede spørgsmål. Vi overvejer nu om vi skal have en hvalp eller købe en der er lidt ældre.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-01-09 14:18

Jeg vil anbefale en hvalp.
Det er svært at opdrage en hund der er flere år gammel.

Men held og lykke med af finde det nye familie medlem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-09 14:22

---Tak for accepten af mit svar.

Hvis man vil have en hvalp, så kan man kontakte en opdrætter og spørge hvornår de skal have hvalpe næste gang, eller om de HAR hvalpe.

Men hvis man vil have en voksen hund, -så må man jo finde nogen der vil af med deres gårdhund.
Og så aner man ikke hvad den har oplevet tidligere i sit liv. Eller om den har skavanker, --fysisk eller mentalt, -som måske er årsagen til at den ikke duer mere hos sin familie.
---Pas især på, hvis folk siger, at de "pludselig" er blevet allergiske overfor hunde..........

En voksen hund kan I evt. finde på et internat. Men der kan være langt imellem dem.

Lige nu sidder der en 1-årig han gårdhund på Frederikshavns internat og venter på en ny familie...
Han ser rigtig sød ud...............
Men der står intet om ham, --eller om hvorfor hans tidligere ejer villle af med ham.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/internater/7aa106674254f157c1256e2b00569b01?opendocument