/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fjerne sliconefuger, hvordan?
Fra : ara
Vist : 7433 gange
100 point
Dato : 03-01-09 17:04

Hej.

I vores brusekabine er siliconefugerne blevet sorte af mug/skimmel.

Hvordan kan jeg fjerne dem. Mit problem er at der er en membran smurt ud
på væggen bagved, så jeg kan jo ikke bare skære fugen ud med en kniv.

Hvordan kan man gører det, så jeg er sikker på ikke at skære i membranen?

mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-09 17:06

Du løsner en ende og trækker fugen af.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-01-09 17:10

Du skærer ikke helt ind til membranen på bagsiden men kun den "trekant" som er ude på fliserne.
Vask med et godt affedtningsmiddel og fug på nyt når det er tørt.Det er en god ide at bruge maskerings tape på gulv og væg for at styre dine nye fuger .Husk at bruge silikone som er beregnet til bad --den er med anti mug middel.
Håber dette var til lidt hjælp.
Mvh sverola

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-09 17:22

De kan gøres rene med vand med atamon i, tag en skuresvamt og skur godt på fugen, så dør svampen og den renses af. I første omgang kan i sprøjte opløsningen direkte på skimlen og så lad det sidde i ½ time inden i begunder at rense det af.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 18:16

Rodalon fjerner også mug svamp & skimmel http://www.rodalon.dk/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-09 18:21

Ja det gør det, men der er en grund til at bruge atamon, det fjerner jo også skimmel i syltetøj. Og man kan med fordel komme atamon i gulvvaskevandet til badeværelset hvis en af beboerne har fodsvamp.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-09 20:02

Nej atamon kan ikke fjene skimmel i syltetøg eller noget andet.
Det kan hæmme det i at gro, men ikke fjerne, det der allerede er der. Det har heller ingen langtidsvirkning i et bad, da det er let opløseligt i vand.

Rodalon er mere effektivt og så giftigt at det ikke må briuges i fødemidler. Men det vaskes også hurtigt væk.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-01-09 20:22

Vil det sige at der ikke er nogen anden udvej end at udskifte fugerne?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 21:30

Nej brug Rodalon du skal jo ikke æde fugerne og skimmelen fjernes men vil sikkert komme igen men så må du give en ny tur 2 -3 gange årligt vil jeg tro Det gælder jo også om god udluftning

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 03-01-09 21:52

Jeg har engang brugt Klorin, det virkede men det er jo meget giftigt. Sverola hvad er maskeringstape?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 03-01-09 22:16

Klorin kan ikke fjerne det. Har prøvet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-09 22:25

Maskeringstape er maletape, det som amatører sætter på vinduer og gulvpaneler når de ikke ved hvordan man "skærer" en kant pænt med en pensel, altså at male alt andet end det der skal males

Giver iøvrigt det bedste resultat hvis det hives af straks efter mailingen da der ellers bliver en skarp kant langs malingen, og sidder ikke lige så fast.

Når Du har påført den nye siliconefuge så dyp et par fingre i sæbevand og glat den ud, og tryk ikke hårdt på den efter en time selv om den er "sliptør", silicone er faktisk længe om at hærde helt, 12 timer såvidt jeg husker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-01-09 22:40

Jeg skiftede nogle grimme siliconefuger i badeværelset, brugte noget siliconefjerner/opløser købt hos en farvehandler, virkede fint, ingen kniv. Den gamle sorte silicone blev blød. holdt op med at sidde fast, og kunne fjernes med en pind.

Vil bestemt anbefale det i stedet for at lege med knive

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-09 22:45

Jeg har selv skimmel mellem fugerne og det går let af med atamon. Jeg laver en opløsning, sprøjter det på, lader det sidde 10 min og så tager jeg en skruppesvamp (køkken) og så skrupper jeg på fugerne. Svampene forsvinder og så kan jeg gentage behandlingen hver 3. måned, så ser mit badeværelse altid pænt og rent ud.
Det kan være at du skal prøve afkalker på først, der sidder sikkert også noget kalk. Jeg har også silikonefuge i hjørnet men det er slet ikke aktuelt at skifte den, svampene går let af.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-01-09 23:05

Glemte at sige/skrive, at når du skifter fugerne skal du få en sanitetssilicone med en eller anden form for svampemiddel (fungicid) i, ellers kommer problemet bare igen.

Og mine fuger kunne hverken renses med atamon, grundrens, Matas desinfektionsmiddel eller nogetsomhelst andet. Jeg tror (nu) mere på forebyggelse, tår af hver gang brus/bad er brugt og hold godt rent.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-09 23:06

Det kommer også bare igen på nye fuger med tiden da det er et fugtproblem

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-01-09 10:53

Maskerings tape er det samme som almindelig maler tape "sorry" jeg bor her i Norge og er så vandt til at bruge visse udtryk at jeg glemmer at det er de norske jeg bruger

Du skærer den gamle fuge væk med en skarp hobbykniv -gør som jeg beskrev tidligere og taper ca 2 mm længere ude end den gamle fuge var.Køb en lidt dyrere fugemasse ( ikke jemog fix) fyld fugen og glat efter med en rund ting dyppet i sulfovand.Fjern tapen ved at trække væk fra fugen og glat evt efter med en finger dyppet i sulfovand .
Jeg har netop gjort dette her hos mig rundt et badekar hvor den hvide fuge var blevet sort og grim.Jeg byttede denne ud med en lysgrå fuge som er bedre .Jeg kan så fortælle at den gamle fuge var sort helt igennem og ikke bare på overfladen ,så rodalon mm ville i mit tilfælde ikke have hjulpet stort

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 23:00

Skimmel i silikonefuger er uværgerlige. Og den vokser nede i fugen og kan ikke afvaskes. Dem der taler om at skure det af, må have en anden type fuge hvor skimlen lægger sig imellem fugerne (også det ord der bruges).

Silikonefuger skal uanset det er den rette type med konserveringsmiddel i, udskiftes med mellemrum - faktisk meget ofte.

Da fugearbejde udført af en halvgod" gørdetselvtype" er det samme som at skulle gøre det flere gange, vil jeg klart anbefale at ringe til en murer og bede dem gøre det pænt. Malertape er ret svært at få til at fungere, så hold fingrene væk hvis du ikke har erfaring og gerne vil have det pænt og rengøringsvenligt.