/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Opløsning på 1920x1080 skærm
Fra : Soenne
Vist : 1467 gange
200 point
Dato : 03-01-09 14:27

Jeg har lige investeret i et Sony 40" Fladskærms tv med en angivet opløsning på 1920 x 1080 pixels, dermed burde jeg så kunne vise 1080p film i fuld billedkvalitet.
Hvis jeg kigger under tekniske data i manualen, står der at HDMI indgangene understøtter et signal op til 1080p.
Nu er det bare sådan at jeg har et Vista mediacenter koblet på tv'et, her kan jeg så skifte opløsning, men kun op til 1280x1024 eller 1360x768, det er også det der står angivet i manualen for PC-indgangssignal til tv'et. Jeg har forsøgt at få min Nvidia-driver til at skifte til 1920x1080, hvorefter tv'et meddeler at den valgte opløsning ikke understøttes.
Nu fik jeg så den bange anelse at jeg ikke kan udnytte de 1080p på skærmen.

Er der nogen der kan bekræfte om jeg har ret? Eller kan tv'et alligevel finde ud af det.

Jeg må hellere fortælle at jeg lige nu kører med alm. Sub-D 15 pins stik, men planlægger at skifte det ud til HDMI, men ifølge manualen giver det ikke noget ekstra med hensyn til opløsningen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-01-09 15:08

Hm,,,,

Jeg ikke om jeg kan bekræfte at det ikke kan lade sig gøre. Men min stationære brændte grafikkortet af i forsøget på at nå max oplsning til mit samzung....

Men min børe bare, vælger helt rigtigt selv, når jeg sætter HDMI til HDMI i Det er en HP.

Jeg har uden at vide det med sikkerhed,en følelse af at det er HDMI format, der anvendes til TV.

Da grafikkort i den stationære røg anvendte jeg DVI til HDMI... Med format indtastet i en Nvidia menu.... Puf sagde det så og min PC døde, indtil jeg valgte at sætte min gamle skærm til i lav opløsning....

Vent lige med at lukke til der kommer et klogt svar...

vh Ben

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-01-09 16:54

Der findes desværre mange LCD-TV hvor VGA(PC) indgang ikke kan høre HD, der skal man bruge HDMI indgangen.
Men at skulle bekræfte det er jo svært uden model nr.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-01-09 22:19

Du skal nok have fat i et grafikkort det under støtte 1080p med hdmi eller dvi stik.
hvis du finder det fulde navn på dit grafikkort kan du søge på det på google for at finde ud af hvilken opløsninger det understøtter...

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 04-01-09 13:53

Jeg er faktisk kommet lidt videre, jeg har forsøgt at indtaste opløsningen manuelt i Nvidia's kontrol-panel, med lidt svingende resultat.
Hvis jeg vælger 1920x1080, viser tv'et det godt nok, selv om opløsningen i følge de tekniske data ikkke burde kunne vises, hverken via VGA eller HDMI, problemet er så bare at det giver en bred sort stribe i venstre side af skærmen, jeg har så forsøgt med 2230x1080, hvilket så passer til skrivebordet og tv'et viser 1920x1080, men så vises billedet ikke så pænt, det kunne selvfølgelig skyldes at jeg bruger et 5 meter langt VGA-kabel for det ligner faktisk støj. Jeg prøver i løbet af ugen af skaffe mig et HDMI-kabel, så jeg kan køre DVI til HDMI.
Ydermere er jeg ikke så sikker på at min pc eller tv er specielt begejstret for den underlige opløsning, jeg håber mig grafikkort overlever.

Mit grafikkort er et GF 9600GO og tv'et er et Sony KDL-40S4000 (kan ikke selv finde det på sony.dk)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-01-09 15:46

Hej Soenne,

Håber du harfået den til en meget billig pris, i følge manualen kan den via VGA & HDMI max kører 1280X1024 !! selv om det er en 1080p skærm !!!!
Og den er med DVB-T med mpeg2 ikke 4

ps. side 36 i den engelske manual. http://safemanuals.com/user-guide-instructions-owner-manual/SONY/KDL-40S4000-_W

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 04-01-09 16:05

>JegErHer.

Egenlig mærkeligt, den viser jo trods alt et billede ved 1920x1080....

Er det ikke lige meget om tv'et understøtter Mpeg4, mit mediacenter kan jo fint afspille 1080p, hvis jeg ellers kører med opløsningen...

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 200 point
Dato : 04-01-09 21:36

Jo, men det kunne forklare dine problemer.

Jo hvis du får det til at virke så er det jo kun en "Monitor" :)

Ville bare lige liste hvad som stod i manualen hvis nu forhandler har sagt noget andet.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 13-01-09 16:45

Så fik jeg vist liv i skidtet, jeg har investeret 1300 kr i et HDMI-kabel af suveræn kvalitet.

Da jeg satte det til, kunne mit mediacenter lige pludselig se at det var et Sony HD-TV, det hjalp en del, nu har jeg fået adskillige muligheder med 1920x1080 (uden underlige kanter), så det kan godt være tv'et ikke kan, men så har det bare ikke opdaget at det kan skifte til den opløsning..... Det virker meget godt.

Det eneste problem med at køre med den opløsning, er at én af delene ikke er særlig god til at vise et godt billede, hvis jeg vælger den høje opløsning, bliver billedet ikke behandlet særligt godt, det kan jeg dog afhjælpe ved at skifte ned til 1360x768......

Men det er en helt anden historie, det var ikke det jeg spurgte om.

Godkendelse af svar
Fra : Soenne

Dato : 13-01-09 16:45

Tak for svaret JegErHer.