/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Krybskytter
Fra : TheRealDeal
Vist : 4499 gange
100 point
Dato : 03-01-09 13:41

Kære alle

Hvad er egentlig straffen for at bedrive krybskytteri. Når nogen er blevet taget er det forskelligt fra den ene politikreds til den anden, hvordan straffen bliver udmålt i bøde og straf, ligeleds hvis der er en jæger som kommer til at skyde noget i fredninstiden er straf og bøde forskelligt.

Jeg er hørt at man i gamle dage ansatte de værste krybskytter som skytter på godserne, for at slippe af med problemerne. men det er selvfølgelig ikke tænkeligt i nutidens Danmark.

The Real Deal

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 03-01-09 13:59

Hej - prøv engang at læs det her - uha uha

Straffen for at være krybskytte var hård i gamle dage. I 1500-tallet stod der i loven, at en krybskytte, der handlede på egen hånd, skulle have øjnene stukket ud.

Før 1700 kunne krybskytteri straffes med dødsstraf ved hængning. Efter 1700 blev der stadig afsagt dødsstraf, men dommene blev ikke gennemført. Det er heller ikke dokumenteret, at straffen med at stikke øjnene ud nogensinde er blevet brugt.

I 1600-tallet blev retten til at jage ændret, og derfor faldt antallet af krybskytterisager, men i 1800-tallet steg det igen. For eksempel betød jagtloven i 1840, at bøderne for krybskytteri blev så lave, at det igen blev almindeligt at jage.
http://skovtur.e-museum.dk/temaer/Skoven%20som%20spisekammer/Til%20Krybskytteri/Straffen.asp

Tilbage til nutiden:
Jagtlovens strafferamme for krybskytteri går fra bøde op til fængsel i indtil 2 år. Jagtloven giver endvidere mulighed for at fradømme retten til at have og erhverve jagttegn i indtil 5 år ved forsætlige overtrædelser, der giver grund til at antage, at den pågældende ikke vil udøve jagt på forsvarlig måde i fremtiden.

http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S3984.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-09 14:09

Send krybskytterne på safari.....uden våben

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 03-01-09 16:03

Kære HelleBirgitte

Der er selvfølgelig jægere der ikke kender forskel på dit og mit og dem må der gøres noget alvorligt ved, jeg mener de burde miste jagttegnet for tid og evighed.
Men meget af det krybskytteri der bliver udført i de små nattetimer er mange gange folk uden jagttegn og ligeledes har de ingen våbentilladelse.
En ordentlig bøde der kan mærkes og hvis der bliver brugt bil skal den også med i købet. Nu er der så nogen af disse krybskytter som lejer en bil, men så må de betale værdien af den bil hvorfra de bedriver deres ugerninger.

Kære Luffe A.
Citat
Send krybskytterne på safari.....uden våben

Det billigste vil være at sende dem til Knudtenborg eller løveparken i Givskud

The Real Deal

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-01-09 16:38

Hej igen

Citat
En ordentlig bøde der kan mærkes og hvis der bliver brugt bil skal den også med i købet

Kan kun være meget enig med dig

Du startede med at spørge
Citat
Hvad er egentlig straffen for at bedrive krybskytteri

Det er så det jeg efter bedste evne har svaret på i mit tidligere indlæg

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-01-09 17:10

Et underligt spørgsmål, hvorfor ikke selv læse det??
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=83732
I danmark er der ikke fast straf for div. forseelser, men derimod straframmer.
Er man utilfreds med pådømt straf kan man jo bare anke.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 03-01-09 17:38

Hej - det er mit helt klare indtryk at krybskytter af i dag (sammen med almindelige tyveknægte) ikke nær får den straf som de retteligt er hjemfalden til. I førstegangstilfælde en latterlig lille bøde/løftet pegefinger, alt sammen på grund af vores blødsødne lovgivning - men skulle nogen prøve med det eneste middel som hjælper (korporlig afstraffelse givet af den forurettede) ja, så bliver den forurettede straffet hårdere end lovbryderen, for sådan gør "man" da ikke i Danmark!
Mennesker som ikke kender forskel på dit og mit er da bedøvende ligeglade med konfiskifikation/inddragelse af diverse effekter - det er da bare med at komme afsted og få fat i noget nyt grej, om det så sker på den ene eller anden måde rager dem en døjt. Slige personer har overhovedet ingen skrupler hvad det angår.
Det er ikke fordi jeg ønsker amerikanske tilstande her i landet, selv om der lefles nok for vennerne "over there", men hvor er vi henne, når man ikke må forsvare sin lovformelige ejendom? Skulle vi måske ikke bare tage skridtet fuldt ud og ansøge om at blive den næste amerikanske stat?
Med (lettere oppisket stemning) - hilsen fra kryds!

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 06-01-09 16:40

Kære alle

Her ses så lovens tekst udøvet i praksis.

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=1070

The Real Deal

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-01-09 13:41

Har I bemærket, at bb1 ikke har været inde med angreb på DLS i denne tråd - altså om krybskytter?

Det skyldes nok, at bb1 engang anmeldte et DLS-medlem for krybskytteri - og at bb1 måtte trække de korteste strå i sagen.

Føjda for en fodfejl.

Er det rigtigt - bb1?????

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 09-01-09 15:46

Kære alle

Jeg havde ellers tænkt mig at lukke dette spørgsmål, men det ser ud til der er et uafklaret svar.

The Real Deal

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-01-09 18:58

B.t.i

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 09-01-09 19:53

Kære HelleBirgitte

Tak for svaret du må have en fortsat god week-end.

The Real Deal

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-01-09 20:46

Tak skal du ha´ også god weekend til dig