/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Avle på katte med/uden tavle
Fra : Mette_arpe
Vist : 1157 gange
200 point
Dato : 02-01-09 22:33

Ja jeg er sikker på, at det emne vil medføre enorme forskellige holdninger/meninger osv. men jeg satser på, at herinde vil der være voksne mennesker som kan uddele deres mening/holdning uden at skulle "fare i flæsket" på andre ;) . Jeg ser ihvertfald frem til at høre fra jer.

Jeg har nu set flere steder på nettet, at nogle anklager andre for at være "BYB´er" (Back Yard Breeder) (tror vist det er oversat groft til "baggårdskatteopdrætter" eller i dén dúr.
Hvornår er man at betegne som en BYB´er?
Lad os bare tage mig selv om et eksempel for at gøre det nemt (og så gider vi ikke diskutere om hvorvidt jeg må kalde det en ægte uden papirer eller ej, for vi bliver ALDRIG enige - dog ved jeg godt, at mine/vores katte ikke er racerene).
Jeg/vi har 2 mco uden papirer. Vi havde da snakket om at få killinger på dem engang når de er gamle nok - parret med en mco uden papirer.
Nå, men vores planer ville så se således ud:
Killinger som selvf. får sundhedstjek ved dyrlægen, blir vacc. 1 (eller 2) gange, får ormekur de antal gange de skal have, opvokses på kvalitetsfoder, blir evt. også chippet - og vil være født og opvokset inde i vores stue.
Prisen ville så ligge på 1000-1200-1500 kroner.
Evt. ikke solgte killinger ville sagtens kunne blive her på ubestemt tid.
Vil vi i sådan et tilfælde så også være at betegne som BYB?

Hvorfor er det så forkert at tage et kuld eller to på sin hunkat i sådan en situation?
Jeg kan fuldt ud forstå, at man ved nogle virkelig kan se, at det ikke drejer sig om en dyt andet end at få nogle penge i kassen og ud af vagten med killingerne. Disse er jeg selv modstander af.

Hvorfor bliver der så meget ordkævleri om hvad en kat må kaldes eller ikke kaldes???? Jeg kan virkelig sidde og UNDRE mig og ryste på hovedet, og ja - sågar også skraldgrine

VI her i huset omtaler vores katte som maine coons uden tavle - hverken om de er ægte eller racerene (for det ved vi jo ikke 100% om de er).
Vi har så i dag fået en ÆGTE og raceren MCO - en skøøøn tøs, som stadig snorker ovenpå en lang dag med flytning.

Hvorfor rammer det så ømt et punkt ved visse mennesker?
Utrolig mange siger at hvis katten har en tavle, så ved man da med sikkerhed at den er ægte + god og sund nok.
Men det gør man jo ikke!!! Joo at den er ægte - det står jo på papirerne! Men da ikke en dyt om, OM generne nu også er gode og sunde og raske ;) Selv racekatte (og hunde og marsvin og chinchillaer og kaniner og og og) kan være noget skidt noget.
Jeg kan se det med marsvin (som jeg avler seriøst og har sat mig utrolig meget ind i) - at uanset om dyret er med fuld tavle og har store og fine dyr bag sig, så kan den ende med at være noget værre skravl hvorimod jeg kan kan finde et dyr i en dyrehandel, som er 10 gange bedre i sine gener og giver disse videre, - men hvor selve bygningen af dyret ikke lige er efter "standarden".
Nå men retur til kattene.....

Men hvornår og hvorfor optræder det BYB´er?
Og når man så endelig ER betegnet som BYB - og så må finde sig i at blive donket oven i knolden i stort set alle svar man får (jeg har ikke prøvet det personligt, men læste på et katteforum, hvor jeg kan se hvordan folk bliver haglet ned i et meget ubehøvlet og umoden tonefald).

Ender det ikke med at man bare sørger for, at personer som ikke har ægte racekatte aldrig nogensinde tør komme frem med de spørgsmål som der mangler svar på??
Er det mere vigtigt for ens eget image og omdømme, at man overhovedet ikke kunne tænke så langt som til, at "okay vi er dybt forskellige og har dybt forskellige meninger, MEN det ER altså også bare et menneske som jeg i den anden ende - og en som har brug for nogle præcise svar og ikke for at blive donket i hovedet"!.

Jeg ønsker da slet ikke selv at begive mig ind på et forum direkte for katte - seriøst jeg gider ikke sådanne "donk i hovedet" hvis jeg stiller spørgsmål om noget helt tredje. Dét sted jeg læste - de ville da flå mig/os levende ved at høre, at kun EEN ud af 5 katte er med tavle.
Nu er vi så jublende lykkelige for vores mislinger - hver og én, og kunne aldrig drømme om at skille os af med nogen af dem

Jeg er godt klar over, at man ikke kun ser det inde for katteverden. Det findes overalt - også i marsvineverden, i chinchillaverden, hunde- og hesteverden osv. osv.

Kan lige så godt sige det først som sidst............ehh og så blev det vist sidst ;-P
Jeg gider ikke beskæftige mig med personer, som kun er ude på at chikanere en debattråd, og sådanne personer vil bare blive blokeret

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-01-09 22:54

BYB'er er mennesker der opkøbe fetile killinger også enten bruger dem selv i avl eller sælger dem videre til avl, og kalde det så en halv mainecoon. Men de har ikke en skid forstand på indavslprocenter, stamtavler eller sygdomme der måtte lægge i linerne.

Her er en side omkring Byb'er og hvad de gør for kattene, eller rettere IKKE gør for kattene:
http://www.katteinfo.com/kl_byb.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-09 23:05

Citat
Hvornår er man at betegne som en BYB´er

Det er man når man avler katte uden at man er registreret opdrætter med et stamnavn (registreret i en af de landsdækkende racekatteklubber).
Og uanset du havde stamtavle på dine katte kunne du ikke få tavle på killingerne fra dem, medmindre du var registreret opdrætter.

Men du har fuldstændig ret i, at en stamtavle ikke fortæller om kattene er sunde og raske.

Der er dog den fordel ved racekatte med stamtavle, at man nogenlunde ved hvad katten består af, indavlsprocenten, om der er særlige risici ved lige at parre "den kat med den kat", og hos en registreret opdrætter burde køber være bedre stillet m.h.t. der evt. skulle vise sig fejl og mangler på de solgte killinger, sygdomme o.s.v., fordi en reg. opdrætter er underlagt loven om forbrugerkøb.

Nu har du MCO uden papirer.
MCO er en race, der gennem en del år er blevet avlet meget intensivt (også indavlet, blot med et finere ord kaldt linieavl), avlet på "revl og krat", både nogen uden papirer på og nogen med papirer der desværre ligger meget langt fra den gængse standard på en MCO , der er avlet blandinger med alt muligt andet end MCO og desværre med mange fejl og skavanker til følge: hofteledsdysplasi, dårlige tænder, herpes, o.s.v. er nogen af de ting den race rammes oftere af end så mange andre katte

Du ved ikke om dine katte bærer på anlæg for den slags, du ved ikke om den hankat du vælger gør det.

Jeg er ikke en af dem der vurderer en kat ud fra om den har stamtavle eller ej.

En kat uden stamtavle kan være lige så ægte som en med.
Det er dens ophav der bestemmer det.

Det er populære katte du har, og derfor, uanset om der er stamtavle på eller ej, så er der nogen ting du bør være på vagt overfor når du skal af med dine killinger:
Kattefabrikker der opkøber fertile katte, ofte ved hjælp af stråmænd, såfremt de selv er blevet for kendt et ansigt..
Steder for hvem "billige" (= uden tavle) langhårede, fertile katte er det rene guf, for de kan skaffe penge til huse.
De avler killinger i bunkevis, katten når oftest knapt nok at komme af med det ene kuld før det næste er på vej.
kattene bor i usle bure, hvor der bare smides foder en gang i døgnet.
Dyrlægebesøg er ofte en "by i Rusland".

Hvis du vil undgå dine katte skal havne sådan et sted, er det ikke nok med loppekur, vaccination og ormekur før de sælges.
Så skal de være steriliseret/kastreret først.

http://www.katteinfo.dk/kattehandlere.htm

http://www.katteinfo.dk/presse.htm

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 02-01-09 23:24

IHh den der katteinfo - under gallerifotos (nederst) der kan jeg ikke få lov at se nogle af billederne

Dvs. at uanset hvilke forholdsregler man tager sig når/hvis man laver kuld på feks. mco uden tavle (eller enhver anden kat) og sørge for at have de ting i orden, så vil man altid i manges øjne være en BYB´er?
Men vi vil da helt sikkert have "in mente" at en neutralisering faktisk ville være en rigtig god ting at have med i "pakken" når man skal sælge killinger.

Vi har flere som har spurgt os gennem tiden om vi ikke skal have killinger på vores hunkatte - for så er de interesseret i én. Vores svar har været, at det regner vi da med MEN, at det bestemt ikke er noget vi har "travlt" med da vores katte jo først og fremmest er vores "børn" (sammen med vores 3 rigtige børn) samt kæledyr.

Vi sælger ikke dyr til "hvem som helst" som vil smide penge på bordet. Det være sig kat, marsvin, kanin og/eller chinchilla. Vi har altid haft en regel om, at vi forbeholder os retten til at afvise køber uden yderliger forklaring. Mange vil sikkert ryste på hovedet og ikke tænke som feks. jeg omkring et marsvin, men det ER jo et dyr, og uanset hvor lille det end er, så har det krav på et ordentligt liv i ordentlige forhold :) Jeg HAR skam afvist flere købere gennem årene af forskellige årsager - og det har da også resultereret i, at jeg har stået med nogle dyr, som gik her læææænge før de blev solgt til rette hjem, men "ting tager tid", og det haster vi ikke med (jeg håber du forstår den overordnede pointe med min snak omkring marsvin m.v.).

Hvad tager dyrlæger som oftest cirka for at neutralisere et kuld..............lad os så feks 3-5 killinger på én gang? Er der så også nogle dyrlæger som man feks. kan få anbefalet (feks. i trekantsområdet) som er gode til sådanne indgreb?
Vores egen dyrlæge gør det da - men de siger, at det koster temmelig meget hos dem kontra hvis vi ringer rundt idet de ikke gør det så tit (vi bor på landet, og folk herude er vist ikke gode til at søge dyrlæge for deres staldkatte og/eller deres killinger).
Prisen på en kastration er lidt over 600 kroner + medicin m.v.
Prisen på en sterilisering er cirka 2.000 kroner pr. stk. + medicin m.v.
(Prisen fik jeg sidste år i forbindelse med forespørgsel på det mht. marsvin - da marsvin kræver næsten det samme som en kat i narkose og er vanskelig at give narkose, og derfor siger de at det koster det samme som en kats priser).

nu løb ordene af med mig igen.............formår åbenbart ikke at fatte mig i korthed på skrift hehe

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-01-09 23:34

Tidlig neutralisering har man gjort i USA i de sidste 25-30 år.

Herhjemme er det noget man har gjort de sidste 7-10 år.

Her får vi neutraliseret killingerne når de 14-15 uger. Og du mærker ikke på dem de har været under kniven kontra en voksen kat. Når de alligevel er i narkose bliver de chippet med det samme.

Mht. prisen, tja, så lydet de priser du nævner meget OK, men lidt rabet får man vel når man kommer med flere på en gang, også vacciner.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-09 00:07

Citat
Dvs. at uanset hvilke forholdsregler man tager sig når/hvis man laver kuld på feks. mco uden tavle (eller enhver anden kat) og sørge for at have de ting i orden, så vil man altid i manges øjne være en BYB´er?

Ja, netop
men det mener jeg heller ikke der behøver være noget negativt over hvis man sørger godt for sine dyr, ikke driver en decideret kattefabrik, at man er lidt kritisk m.h.t. hvad man vælger at avle på, at man ikke bare krydser forskellige racer o.s.v.

Der vil altid være nogen opdrættere der ser skævt til dem der avler racekatte uden papirer, men jeg synes det må være folks eget valg.

Citat
Hvad tager dyrlæger som oftest cirka for at neutralisere et kuld..............lad os så feks 3-5 killinger på én gang

Afhænger jo i stor grad af, om det er han eller hunkatte.

Hunkatte koster ca det dobbelte at få steriliseret, end hvad det koster for hankatte.

Men ca 1000,- for at kastrere og øremærke en hankat og dertil kommer så vaccination.

Så prisen kan jo blive alt fra ca 5000-10000 hvis man går ud fra et kuld på 5....

Nogen dyrlæger giver så lidt grupperabat.

Og så en ting:

Hvis det er en forhåbning om at tjene penge på det, så glem det.

Hvis kattene skal have det optimale foder, der skal dyrlægetjek o.s.v. til så er der ikke tjent noget særligt.

Og hvis katten og killingerne evt. bliver syge, eller hvis katten pludselig får problemer og skal føde ved kejsersnit el.lign., så koster det kassen.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-01-09 09:45

Hej dova - og andre.

Lad os lige slå fast, at det på INGEN måde er påtænkt for at tjene penge - slet slet ikke. Det er jo "logik for burhøns" at der ikke er nogen "fed fortjeneste" med alt det arbejde osv. der er med killinger. Det jo ikke noget man "bare lige gør" - ihvertfald ikke i vores verden

Jeg tvivler på, at der er nogle kæledyr hvor man virkelig kan tjene kassen på at avle. Det er ihvertfald heller ikke tilfældet med f.eks. marsvineavl (som jeg har beskæftiget mig med i lige under 3 år nu).

Vi gør os helt sikkert vores overvejelser, og suger stadig viden til os. Det er jo alfa/omega at have alle punkter vendt og snakket igennem.
Nu mener vi jo selv, at vi fodrer med optimal foder - og har gjort i mange år, og dette vil der jo klart nok heller ikke blive slækket på hvis/når der kommer killinger engang.

Der er jo altid en risiko ved ethvert dyrs drægtighed/fødsel, og udgifter hertil må man jo så tage med - sådan er dét jo. Jeg har f.eks. stået med et kejsersnit på et marsvin - som bagefter var totalt ubrugelig i avl, - og det kostede det samme som kejsersnit på en kat!!!
Men man går jo udfra og håber, at alt går vel - man/vi er jo nødt til at se det positive i tingene, og ikke kun hive det negative frem (men vi er jo klar over de negative ting som kan ske).

Og tak igen for meget brugbare svar - det er altid en fornøjelse at stille spørgsmål herinde ved jer

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-01-09 12:56

Du er helt klart en BYB'er, som prøver på at "helliggøre/undskylde/tilgodese" dine hensigter.
Gidder ikke argumentere eller råde, på nogen måde, - da du i forvejen kender svarene, så de passer dig.
Hvorfor bruge tid på at svare? --- Du kender jo selv svarene --- og søger egentlig kun ligemænd der undskylder eller samtykker dine handlinger.
Direkte formaninger eller modstand, er du jo ikke interesseret i, så hvorfor spørge? ' kandu'-panelet???
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-01-09 13:57

Hej Akle

Nu hænger tingene bare lige sådan sammen, at vi stadig har et evt. første kuld tilgode så jeg kan ikke se hvordan jeg kan være BYB´er uden at avle! Men det kan DU måske forklare mig? hmm!

Accepteret svar
Fra : fhd6886

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-09 02:11

Hmm... jeg kan godt se, at det for mange er et sensibelt emne.
Jeg har haft to kuld (en bedækning og en ups) uden stamtavle, så jeg betragtes nok af mange som en BYB. Jeg har i stedet det syn, at en BYB er en der udstiller en kat som en racekat, uden at den er det, og som avler igen og igen og igen på én stakkels hunkat, kun med det formål at tjene penge.

Jeg kan godt forstå at de, der avler racerene små misser, ikke er interesserede i, at der bliver avlet så mange "uægte", at racen helt udryddes, for det ville jo også være synd, men de må også respektere, at der er nogen, som ønsker en "halv" pga pris, undgåelse af indavl og kompinationer af egenskaber fra de forskellige racer mv. så længe, at disse også kan få nye hjem. Mange racer er opstået pga krydsninger, fordi man har ønsket at krydse egenskaber. Dem der køber en "halv" pga prisen har som regl ikke råd til en racekat. Så om man vælger en "halv" eller en gårdkat, går jo sådan set ikke ud over den der avler racerent - hvis man ikke ville købe sådan en alligevel.

Et lille referat af min erfaring med "avl": (så kan man jo hoppe ned til referat slut, hvis man ikke vil læse historien)

Jeg kan lige så godt indrømme det; Jeg har for nogle år siden fået min hunkat, som er en ganske almindelig gårdkat, en tottie m. hvid, bedækket med en maincoon uden tavle. Det blev valgt, at det skulle være en maincoon, fordi udseendet var kønt og sindet venligt, og de ville uden tvivl være nemmere at finde nye hjem til, end hvis jeg havde valgt en korthåret han og knap så venligsindet han. Havde de ikke fået nye hjem, var vi klar til at beholde dem.

Dyrelægen sagde, at vi skulle regne med to killinger - Hun fik fem killinger, én med ganespaltning - som ikke klarede den, og fire ganske levende små misser. De var dog lidt uheldige; en mor som fik uforklarelige sår på dievorterne og efter dyrelægens råd, måtte de skilles fra hende og socialiseres med mine tre andre katte i stedet og flaskes op - dvs. at de skulle have mad hver anden time, nuleres på maven og tørres i numsen med våd klud bagi. Der kom også en plejekilling ind, så vi havde altså fem der skulle have den behandling. Én var langsom - gik senere en de andre, ville ikke tage imod flasken og måtte derfor tvangsfodres.
Jeg annonserede tillidt i deres levetid, for at sikre mig, at de fik gode hjem. Der var faktisk fundet hjem til alle 4 - nogen havde fulgt dem fra uge 2 og helt indtil de skulle hentes i uge 14 og kom fra den anden ende af landet, for at få netop den killing. Vi havde besluttes at beholde plejekillingen, men det måtte pludselig ændres, for da afhentningsdagen kom, blev den langsomme killing ikke afhentet - dem der havde "reserveret" ham, havde åbenbart fortrudt. Så den langsomme måtte blive og plejekillingen, som havde en god chance for et godt hjem, måtte altså forlade os istedet - hvilket lykkedes på under 24timer.
Jeg troede aldrig, at jeg skulle have killinger igen, men den "langsomme" kat var hurtigere kønsmoden end beregnet, og så havde jeg pludselig en meget tyk hunkat. Hun fik tre killinger, men vi mistede hende tre uger efter fødslen. Hun hoppede ind af en vindue, og fik ødelagt noget i rygsøjlen og måtte aflives akut, fordi hun simpelthen var lam i hele bagpartiet. Killingerne spiste selv og blev socialiseret af de tre andre voksne katte, men lidt efter lidt opdagede jeg små "fejl". En havde knækket hale, en havde et brystben der stak langt ud og den tredje havde problemer med vejrtrækningen. De blev, på dyrlægens anbefaling, aflivet alle tre. De var simpelthen genetisk defekte.

referat slut.

Jeg ønsker ikke flere killinger, ikke på grund af vores "uheld" eller de mange penge det har kostet os.
Jeg har den ene fra vores første kuld og 3 katte, som har været mishandlet før de kom til os, tilbage, og de er nok til mig. De har alle fire specielle behov. Avler man, må man også tage det med i overvejelserne, at man kan komme til at sidde tilbage med et helt kuld, som man er helt og aldes ansvarlig overfor, og jeg har ikke overskud til flere. Min lille hunmis har vist også nok i det ene kuld hun fik
Jeg har ikke fortrudt, at jeg fik min lille hunmis bedækket, for ellers skulle vi undvære ham den dejlige "langsomme" som vi har. Jeg ser kun tilbage med glæde på den periode, vi havde dem til låns.

Men som svar på dit spørgsmål; nej, du er ikke nødvendigvis en BYB i mine øjne. Hvis du kigger på efterspørgsel først, er hudløs ærlig og er villig til at beholde hele kuldet om nødvendigt og har lyst til at smide en god stak energi, kærlighed og penge ud på det, så synes jeg ikke at det skulle være et problem. Det er først et problem, når du har en del katte, som er i en farlig stand, avler hele tiden, er i det for pengenes skyld, påstår at de er "rene" uden at de er det, eller nægter at tage ansvar for det.
Hvis man skulle være en BYB fordi man får killinger, uden at de er rene, så er 99% af de killinger der fødes et resultat af det. Så skulle alle gårdkatte også være et resultat af det. For hvis du siger, at den er uden stamtavle, og du derfor ikke er 100% sikker på den ægthed, så har du ikke udgivet den for at være andet en ganske simpel huskat, som har ubestemt procentdel af maincoon i sig.
Hvis man siger, at man har en huskat, hyler folk jo ikke op?!?
Men som du selv sagde, du har ikke ladet din kat bedække endnu, så uanset hvad folk defination på en BYB er, kan du jo ikke være det - ihvertfald ikke endnu Du skal simpelthen bruge din fornuft og dit hjerte i den sag, og så beslutte dig.

Godkendelse af svar
Fra : Mette_arpe

Dato : 28-01-09 10:48

Tak for svaret fhd6886. Da jeg ikke synes, at det er fair at dit søde og ærlige svar skal tilsvines vælger jeg at give dig point :)

Jeg er faktisk enig med dig i det du skriver, - for forstår ikke , at jeg kan "beskyldes" for at være en BYB´er når jeg/vi jo ikke har lavet kuld endnu på nogle af kattene.

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 18:08

tak for point mette, det var pænt af dig, men tror nu nok, at folk skal kommentere på mit svar alligevel

Håber det går godt med dine missere, hvis du engang beslutter, at de skal have små killinger