/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skimmelsvamp, havd gør jeg?
Fra : tanja5620
Vist : 4332 gange
20 point
Dato : 02-01-09 15:44

Jeg har skimmelsvamp i lejligheden og har været ved lægen og det viser sig vi ikke kan tåle at bo her og han har bedt os om at finde noget andet hurtigst muligt.
Men hvor står vi mht vores udlejer? Har vi krav på bare at kunne flytte uden tre mdr opsigelse og få hele indskud tilbage? Han mener ikke det er så slemt og vil ikke lade os flytte, uden vi betaler for de tre mdr. Skal vi holde huslejen tilbage til vi finder en løsning? Har så mange spørgsmål, og aner ikke hvor vi står. Kontakter teknisk forvaltning på mandag, men de siger de ikke kan hjælpe mig med de juridiske regler. Vores udlejer kommer og ser lejligheden i dag efter lang tids pres fra os af. Men det er faktisk alle det juridiske jeg ikke ved hvad jeg skal gøre...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-01-09 15:55

Fandt et klip fra DR her http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/08/13/065403.htm?rss=true

men desværre ikke spor opmuntrende, når selv Lejernes Landsorganisation ikke kan stille noget op

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-01-09 16:28

Hvis du kan få en dokumentation fra lægen at jeres probelem skyldes skimmelsvamp i lejligheden, så tilbagehold betalingerne, penge er det eneste udlejere forstår. Søg evt. om fri proces til at føre en retssag mod udlejer, nævn det for ham, ofte bakker de ud da de er bange for at komme i offentlighedens søgelys.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-01-09 16:41

I står I den situation, at udlejeren har fat i den lange ende, så hvis I ikke betaler huslejen kan han smide jer ud og der efter jagte jer for den skyldte leje, og hvad der "mangler" i at indskudet til at gøre lejligheden istand kan dække hvad han mener skal gøres.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-09 17:02

Indtil I finder en løsning, er der et par ting du selv kan gøre for at mindske problemet.....skimmelsvamp dannes og kan kun leve hvor der er fugt, manglende lufttilførsel/udluftning/stillestående luft og relativ lav temperatur....

Skimmelsvamp dør ved opvarmning og gennemluftning, så op med vinduerne og luk op for varmen....

Så med hensyn til hvordan I er stillet, så kommer det an på hvorfor der er skimmelsvamp..

Såfremt det er skader på bygningen, altså utætheder der giver mulighed for indtrængning af vand/fugt udefra , er det ejerens ansvar.

Hvis årsagen er manglende varme og/eller udluftning er det jeres eget problem...

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 02-01-09 17:11

Som Kim Petersen skriver, skal I sørge for at betale jeres husleje.
Restancer vil han altid kunne komme efter jer for at få, uanset om det skyldes manglende leje, eller det skyldes tilgodehavende fra istandsættelse ved fraflytning.
Om I så rent faktisk skal betale eller ej, afgøres ved en retssag.

Hvordan du løser problemet med din lejlighed kommer lidt an på, om det er en privat udlejer, eller det er en almen bolig du har.

Hvis du bor hos en privat udlejer, og du kan stille med en lægeerklæring på, at du ikke kan tåle skimmelsvamp, og du kan godtgøre, at den svamp du ikke kan tåle rent faktisk er i din lejlighed, må/bør udlejer da være interesseret i at få fjernet svampen.
Det er jo da trods alt hans ejendom den er i, og som på sigt bliver ødelagt og ubeboelig.
Han må være interesseret i at finde årsagen til, at der overhovedet kan vokse skimmel i din lejlighed, uanset om det er din skyld, eller der er mangler ved bygningen.

Bor du i almen lejlighed, går vejen først over viceværten/varmemesteren/inspektøren eller hvad I nu har. Kan du ikke komme nogen vegne af disse kanaler, kontakter du din bestyrelse, der så må tage problemet op med boligselskabet.

Uanset hvilken af boligformerne du har, skal du dog gøre dig klart, at hvis problemet er opstået på grund af din/jeres adfærd, så nytter det ikke at flytte, med mindre du samtidigt ændrer adfærd.
Jeg siger IKKE, at det er din skyld at skimmelsvampen er i din lejlighed, men det jeg siger er, at hvis du f.eks. tørrer tøj i lejligheden, ikke får luftet nok ud, måske oven i købet har en kondens tørretumbler i lejligheden, har store møbler stående ved kolde ydermure, hvis I bor mange i en lille lejlighed eller måske har blokkeret ventilations kanalerne for at spare varme, har bunker af våde håndklæder og vådt tøj hængende over det hele, eller laver nogle af alle de andre ting jeg ser hver dag på mit arbejde, så vil du sandsynligvis få skimmelsvamp i den nye lejlighed også.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-09 19:50

Du kan altid henvende dig til Lejernes Landsorganisation. De har taget sig af skimmelsvampsager i årevis.
http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 02-01-09 21:42

Hej!

Vi har stået samme situation som dig, dog blev vi heldigvis aldrig syge af det...

Vi klagede flere gange over skimmel. Vores udlejer (privat 12 lejemål), var ligeglad, han mente at det var manglende udluftning... Det var dog ikke tilfældet...

Vi klagede i ca. 1 år hvorefter LLO blev kontaktet. De hjælper gerne, men det er LAAAANG process. Vores ønske var, at få nedsat huslejen med tilbagevirkende kraft. Dette var udlejer ikke med på. Derfor kom sagen i huslejenævnet og der var besigtigelse af lejligheden. Ca. 1-2 md. senere fik vi den afgørelse at huslejen skulle nedsættes med tilbagevirkende kraft (enda længere end det ene år!), indtil udlejer udbebdrede svampen.

Desværre var udlejer ikke interesseret i at fjerne svampen, så vi opsagde lejligheden med det samme (selvfølgelig med 3 md. opsigelse).

Du skal dog blive ved med at BETALE din husleje! Du kunne jo evt. kontakte en advokat eller LLO og forhøre dig om dine muligheder.

Så derfor: Det er en laaang process (fra vi kontaktede LLO til afgørelse gik der ca. 2 år). Er du villig til at gå hele vejen, så kan det sikker godt betale sig.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 20 point
Dato : 02-01-09 22:52

Og Huslejenævnet skal kontaktes i kommunen, det er ofte kommunens jurist der tager sig af det.

Kommentar
Fra : tanja5620

Dato : 02-01-09 23:04

Sikke mange svar, tak for det!
Det er en privat udlejer, og ja, vi har hele tiden sørget for både at lufte meget ud og også varme rummene godt op. Der var desværre skimmelsvamp i kælderen da vi flyttede ind. Tænkte ikke videre over det da det var en fed lejlighed og vi kun boede på 25 kvm før. Men det er nu vokset op i lejligheden nu. Min far og farfar har været og kigge på det i dag også, da de har meget forstand på det der, og de siger det ser så slemt ud at vi bare skal væk med det samme. Og vi kan sagtens få lægeerklæring på at vi ikke kan tåle at bo her.
Vi fik det råd fra en advokat i vores forsikringsselskab at stoppe betalingen, dog hvis der blev ballade så betale vores udlejer og kører sagen fuldt ud, for så kunne vi senere hen på pengene tilbage igen, hvis vi vinder.
Jeg må så desværre sige at jeg ikke har penge til at melde mig ind i LLO, så kan desværre ikke have dem med ind i det. Men kommunen ville meget gerne hjælpe og en fra teknisk forvaltning ville komme og besigtige lejligheden og vurdere om det kan laves eller ej.
Vores udlejer var her i dag og kunne godt se det var slemt, men gjorde alt for at løbe fra ansvaret, men ville komme på mandag og rive tapetet ned og affugte rummene. Sagde vi nej til, da kommunen først skal se hvordan her ser ud, samt min far og farfar siger at sådan som de vurdere det, skal hele huset rives ned, hvis der skal bugt på svampen.
Men skal love for det er en lang og svær kamp. Vil dog finde en advokat og søge om fri proces, har hørt man kan få hjælp af en advokat gennem kommunen, som vidst nok også var gratis.
Og kommune sagde også til mig at vi skal genhuses hvis vi bliver bedt om at flytte. Det var vores udlejer ikke vild med at hører, da vi er tre lejligheder i huset. Så ville han gå konkurs, sagde han. Men han skal sgu ikke slippe så let. Vi gør alt for at finde noget andet at bo i, da jeg får meget dyr medicin, for at kunne blive boende til vi finder noget andet. Og fordi vi bare skal væk. Væggen i kælderen er nærmest helt rådden og sort og brun. Og vi har tit vand i kælderen. Det "løber" nu op af væggene, samt tapetet falder af i soveværelset hvor der er helt sort indenunder og i det ene hjørne er det helt uldent af svamp.

Godkendelse af svar
Fra : tanja5620

Dato : 02-01-09 23:07

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : tanja5620

Dato : 02-01-09 23:08

sorry, ved ikke helt hvordan den her side fungere, håber jeg gør det rigtigt ;)