/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lakering af messing
Fra : hpox
Vist : 9985 gange
40 point
Dato : 02-01-09 03:10

Jeg har 28 messingbøjlegreb i mit køkken.
Dem gider jeg ikke at pudse på - længere.
Hvilken type klarlak er velegnet til disse greb.
Det skal helst være spray-lak.

Vil f.eks. klar Acryl Lak, (Motip) være velegnet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-01-09 03:40
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-09 04:15

Det skal være zaponlak (farvehandler), hvis det skal blive pænt.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : hpox

Dato : 02-01-09 22:39

Tak for de svar.
Det der Zaponlak kan jeg ikke rigtig blive klog på.
Dels gulner det kraftigt over tid, dels er det relativt let opløseligt, (cellulosefortynder) og det er ikke udpræget slidstærkt.
Og det er ikke lige til at finde som spray.

Lakken skal jo være slidstærk og resistent over for "Fingerfedt" (eller hvad det hedder).

Er jeg forkert på den eller har I andre erfaringer.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 40 point
Dato : 03-01-09 15:42

Det er nu ikke min erfaring, at zaponlak gulner. Så skal der da gå lang tid. En lak, der ikke gulner mere, end den er født til, er urethan-alkydlak. Det indeholder UV-filter og er ganske slidstærkt. Bruges til gulve og til både. I den sidstnævnte egenskab har jeg oplevet at grundstøde på nogen uhyggeligt skarpe sten. Jeg frygtede det værste, men kunne efter at have vendt båden kun se et par matte striber - efter at bunden var tørret. Ingen problemer med min lille håndbyggede jolle af krydsfiner på spant. Men sorry: Ingen spray! Kan du ikke dyppe? og så i forvejen have arrangeret et passende ophæng, så du ikke får drypnæser på.
mvh
pbp
Men de fleste lakker (pånær zapon) er født svagt gullige, så du får ikke den lyse messingglans.

Godkendelse af svar
Fra : hpox

Dato : 03-01-09 22:29

Tak for svaret pbp_et.

Tak for svar.
Joe, men jeg prøver at skyde mig ind på Zapon-lakens kvaliteter.

Teknologisk skriver et sted et den gulner en del, et andet sted skriver en bruger at det er svært at pensle/bruge på glatte flader.
Men afdrypning ved jeg nu ikke, mon ikke der vil dannes "dråber"?

Hvad mon en gørtler bruger når han/hun renoverer og lakerer messinghåndtagene på porten til Amalienborg?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-01-09 18:38

De har folk til at polere! Brasso og den slags efterlader faktisk en beskyttende hinde, men den virker i uger i stedet for år!

Kommentar
Fra : hpox

Dato : 07-01-09 21:05

Tak for svaret.
Nå ja. Men alt det Brasso og pudseri koster jo dyrt. Dronningen får immervæk kun 85 mill om året så hvis hun nu besluttede at lakerer messinghåndtagene i stedet.
Altså hvis nu en faglært gørtler blev bedt om at lakere messinghåndtagene på Amalienborg, hvad slags lak ville han/hun så, anvende?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-09 21:43

Det skulle du nok spørge gørtleren om - men jeg ville gætte på enten Brasso, zaponlak eller urethanlak

Kommentar
Fra : hpox

Dato : 08-01-09 20:51

Jamen det er jo det jeg gør.
Men jeg kender ikke den gørtler der lakerer Amalienborgs messingdør- og porthåndtag.
Og jeg har søgt på Google efter svar.
Og gørtlere er jo ikke dem man møder flest af henne ved busstoppestedet.