/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køleskab har for høj temp.
Fra : tinolarsen
Vist : 2751 gange
250 point
Dato : 01-01-09 21:50

Jeg har et køle- fryseskab som de sidste par dage har stået på over 10 grader..

Har selvfølgelig prøvet og stille på termostaten, men det ændre ikke rigtig på det..

Fryseren fungere fint nok, så undre mig under hvad der kan være galt..

Nogle gode forslag??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-09 21:56

Hvis der er to kompressorer i skabet, kan køleren udmærket være defekt uden at fryseren fejler noget. Hvordan reagerer det på, at du drejer på temperaturknappen?? Er det et gammelt skab med mekanisk termostatafbryder, er det noget man kan klare nemt med en ny termostatkontakt med tilhørende føler (må absolut ikke skilles ad, og det tynde metalrør må ikke rives, flås eller få skarpe bukninger!).
Hvis det er en nyere sag med elektronisk føler, skal du nok ha fat i en køleskabsreparatør.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-01-09 21:57
Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 01-01-09 22:15

Der sker ikke noget som helst når jeg stiller på den, men det er som om der løbet vand et eller andet sted inde i skabet hele tiden..??

Det er en Zanussi ZK 20/10 hvis det kan hjælpe nogen..

Vil da ikke mene det er en gammelt skab.. Når jeg kigger i instruktionen og ser et billede af skabet, ser det kune ud til der er en kompresser...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-01-09 22:45

- Ubesvarede    1
- Besvarede    41
- Annullerede    40
- Slettede    0

spild af tid

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-09 22:50

Kig om bag på det og se om der er 1 eller 2 kompressorer.

Accepteret svar
Fra : Eschen

Modtaget 250 point
Dato : 02-01-09 05:25

hej!
Der skal en ny termostat på-- den er nok kaput

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 02-01-09 23:40

Der er kun 1 kompresser..

Har prøvet og afrime fryseren i dag, men det har heller ikke hjulpet på køleskabet..

Så som Eschen siger så er det nok en ny termostat..

Men kan det svare sig og få skiftet sådan en??

Det er en energi B skab, så et A skab kunne jo være på sin plads...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-01-09 05:57

Forventer du at få et kvalifiseret svar:

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 41
- Annullerede 40
- Slettede 0
Ialt 82

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 03-01-09 08:37

hør om pris på en ny termostat --før du køber nyt!!

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 03-01-09 08:38

og la' mig også høre prisen på den!!

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 03-01-09 12:09

Tak for svaret Eschen.

Skal nok give din info når jeg får mig forhørt.. - står lige og skal på ferie, så det bliver nok først om et par uger..

og til 3771 og Hawai... - kom nu videre...

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 03-01-09 12:10

ja 3773 så.. - men kom videre alligevel..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-09 18:28

HvorforTino? (og fik du talt kompressorerne som overgeniet anbefalede), nårh ja....Det gjorde du. Og skal du have et kvalificeret gæt, er det ikke sjældent kølemiddelmangel der afstedkommer at den ene halvdel af et kombiskab ikke vil. Oftest kan det ikke betale sig at reparere på sådanne skabe. Men skal du noget der ligner noget rigtigt, skal du omkring en reparatør. Du kan vha multimeter selv checke om termostaten duer. Men hvis frosten er fint med, kan man være bange for kølemiddelmangel (og derfor en utæthed et eller andet sted). Alternativt kan kompressoren være i stykker.

Og sålænge du har annulleret så mange spørgsmål som du har, må du finde dig i mobberier. Især når du oveni blacklister faktisk særdeles kapable svar (der bare ikke lige passede dig)!