/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny brusestang eller ?
Fra : semajeto
Vist : 6099 gange
111 point
Dato : 31-12-08 13:18

Holderen i plastik med 3 positioner (som er 20 år gammel) der sidder på stangen til at holde bruseren er gået i stykker. Da den som sagt er 20 år gammel har jeg ikke kunne finde en ny eller noget som kunne bruges istedet for de sædvanlige steder. Ved montering af en ny brusestang vil de gamle huller blive synlige, så den bedste løsning vil være at finde holderen brugt eller evt. som ny hos en som har et ' gammelt lager' at tidligere modeller.

Er der nogen som har kendskab til et firma eller en person som gør sig i udgået/brugte VVS dele?

Billed at min nuværende holder kan selvfølgelig sendes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 14:11

Citat
Ved montering af en ny brusestang vil de gamle huller blive synlige

Ved langt de fleste af disse holdere kan monteringsbeslagene forskydes så gamle huller kan bruges...

Besøg dit byggemarked - de har garanteret noget....

Ellers kunne du jo uploade dit billede til www.peecee.dk (og lægge linket her) - så kan vi jo se HVAD præcis det drejer sig om....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-08 14:58

>refi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-08 15:13

Fortsættelse:

Det er ikke korrekt at selve monteringsbeslagene til væggen kan forskydes i langt de fleste af brusestænger i dag, det er kun få typer, men man kan købe et sæt der er lidt længere end det man har og så selv skære af røret.

Jeg tror nærmere Du mener bruseholderen som kan forskydes/drejes. I dag bruger man heller ikke den type med 3 huller + en tap på bruseren på en brusestang men bruger en slange med en konisk omløber som er standardstørrelse.

> semajeto. Hvis Du afmonterer stangen (der findes 3-4 tykkelser) og blot tager røret eller den gamle glider med ind i et byggemarked eller en VVS-butik vil man kunne finde en glider der passer på røret samt en ny slange med konisk omløber som før beskrevet.

Men-men-men. Overvej at købe en ny, brusestænger er en typisk udsalgs/tilbudsvare, Du skal blot finde en der er en tand længere og så afkorte røret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 15:30

Citat
Jeg tror nærmere Du mener bruseholderen som kan forskydes/drejes.

NEJ - jeg mener sgu de 2 "rørholdere" der skrues i væggen

Men lad os nu se et billede af kalorius - ellers kan vi jo gætte til NÆSTE nytår

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-08 15:37

Nix, Refi .....

Jeg har selv arbejdet for en grossist i branchen i 30 år, så bliv bare siddende.

Og Godt Nytår til Dig også

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 15:57
Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 15:58
Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 31-12-08 16:03

Luffe har ret, Det er bruseholderen som kan forskydes/drejes. Jeg skynder mig at uploaded billeder
så Refi kan se hvad vi taler om

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 31-12-08 16:11

Her er lidt billeder:

http://peecee.dk/upload/view/147249
http://peecee.dk/upload/view/147250
http://peecee.dk/upload/view/147251

Luffes forslag vil ikke kunne dække de to huller der vil blive i vægen i hver ende af stangen...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-08 16:25

Rent faktisk har min arbejdsplads haft FMM Matsson på lager engang, dyrt som Refi nævner.
På den viste model er det kun det ene beslag der er forskydeligt, man kan også få modeller hvor begge er.

Hvis Du fokuserer på bruseholderen vil Du se hvad jeg mener, bruseslangen er sat direkte ind i holderen, og det er den Du kan nøjes med samt en ny slange med konisk omløber medmindre Din nuværende slange har det.

http://vvsgiganten.dk/item/737731804/Hans%20Grohe/Unica_glider_i_forkromet_28672-00/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-08 16:30

"Luffes forslag vil ikke kunne dække de to huller der vil blive i vægen i hver ende af stangen... "

Det var Refis forslag og godt nok idet netop de gamle huller ville blive dækket.

Jeg har kun foreslået en ny holder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 16:41

Citat
På den viste model er det kun det ene beslag der er forskydeligt,

Det er jo også nok....

Det er præcis som jeg havde forestillet mig og disse kan du købe i ethvert byggemarked

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 16:42

Prisen er så alt efter hvilket mærke du køber....

Men der er flere at vælge mellem.... Også MEGET billigere....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 16:45

Selve holderen til at sætte på stangen kan du sikkert "bomme" enhver vvser for....

De fås også uden disse huller og trinløs justering i byggemarkedet....

Så er det bare stangtykkelsen du skal tage højde for....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 16:49

http://www.byggestore.dk/pi/Brusestangss%C3%A6t_functio_70754_1805.aspx

Hvis du mener at den der bliver skruet i væggen IKKE kan "dække" de gamle huller, er det da ikke noget problem at bruge en lidt større "pynteplade" så hullerne er dækket....

Disse bør så lige fyldes med silicone inden de dækkes (pga. vand)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-08 16:51

Nå - festen er undervejs

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 17:25

Det er Damixa som laver den stang og den plastholder som presses ind over stangen.
Er det selve plastskyderen du mangler.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 111 point
Dato : 31-12-08 17:34

Ja det kan jeg se.......................måske kan jeg finde sådan en.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 31-12-08 17:34

Som LuffeA siger.

Du måler glidestangen med et skubmål eller ta´r den med i byggemarkedet ,ser om du finder et brusestangsæt med samme diameter,såskifter du det hele på nær glidestang og holdere---voila

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 01-01-09 18:42

Tak for svaret og hjælpen Eyvind - og godt nyår til alle.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 01-01-09 18:44

...Glemte lige at sige tak til jer andre, men som I nok kan forstå er den letteste løsning at finde en magen til.