/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
OEM?
Fra : josephine22
Vist : 776 gange
50 point
Dato : 30-12-08 17:34

Hej
Jeg er endelig begyndt at forstå lidt hvad OEM er for noget. Det eneste jeg ikke kan finde ud af er at hvis jeg nu installere en OEM version på min computer, og harddisken står af... Kan jeg så godt installer den samme OEM version på en ny harddisk? Det samme hvis jeg bliver nødt til at formatere min computer af en eller anden årsag, kan jeg så godt installere OEM versionen igen?
I bund og grund mener jeg, kan man installere OEM versionen mere en én gang? Altså stadig på den samme computer?

/Josephine22

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-12-08 17:37

OEM versionen følger den computer, den oprindelig blev indstalleret på. En reetailversion følger køberen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-08 17:39

Dvs du kan godt installere den på samme pc med en ny hd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 17:48

Og når du har "brændt HDer" ofte nok vil den have en ny nøgle

Den får du så fra MS.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-08 17:52

Ja men hvis du laver for meget om på computeren ( som ikke er en PC, men en AT) så tror systemet, at det er en anden computer du er i gang med kopiering af windows systemet til.

Efter sigende klares det med en opringning til Microsoft med en plausibel forklaring.

Det vil vise sig, om skift af harddisk er nok.

Du skal ikke formattere computeren. Til nød en gammel harddisk, som ingen skal kunne læse fra. Formattering kan gøres med en muggert på en huggeblok. Det er effektivt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-08 20:23

I.flg. Microsoft så kan du skifte alle komponenter i en PC undtagen bundkortet. Og hver gang du skifter en komponent så kan du risikere at skulle ringe til Microsoft og få en ny produktnøgle.

Hvis du vil skifte bundkortet, så skal du "lyve" og sige at dit bundkort er brændt af. Hvis du vælger at skifte bundkort så kan du ikke få en ny produktnøgle, og så duer programmet ikke mere.

Ovenstående oplevede jeg med min nabos PC og hun endte med at købe XP pro.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-08 20:24

Hvad gang du formaterer skal du ringe til Microsoft og have en ny produktnøgle.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 30-12-08 22:03

granner01 -> nej det er nu ikke korrekt.... hehe...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-08 22:12

Jo har været hele møllen igennem. Jeg hjælper mange her hvor jeg bor. Så jeg har såmænd prøvet det jeg har skrevet her. Dog ikke noget med Vista og OEM.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 30-12-08 22:27

jeg har lige installeret en XP OEM på min svigerfatters PC og der skulle jeg ikke ringe ind og have den aktiveret....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-08 22:30

Nej nogen gange lykkes det og andre gange så driller det. Du har været heldig.

Men jeg har flere gange måtte ringe til Microsoft og de har fortalt mig reglerne for OEM modeller.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 30-12-08 22:31

ok, interessant. Hvad er "reglerne"?

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 30-12-08 22:34

OEM er Original Equipment Manufacturer eller hvordan det nu staves.

Det er i dette tilfælde software der sælges med bestemt hardware, og til tider kun kan installeres hvis hardwaren er præcis den samme som ved købet af pc'en.

Det er derfor ikke sikkert at noget software kan installeres hvis der kommer en ny harddisk i, medmindre det er den samme type, samme størrelse og samme mærke mm.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-08 23:27

ved formattering eller recovery skal du ikke være nervøs

skulle uheldet være ude og du skal have ny hd - tjahh jeg har oplevet at det gik fint igennem via en opringning til ms - og samme med bundkort der var brændt af - de går tilsyneladende op i at man har serienummeret på computeren så det er hvad du skal passe godt på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-08 23:35

Citat
Hvad gang du formaterer skal du ringe til Microsoft og have en ny produktnøgle.
det er simpelhen noget vås, jeg har installeret Windows XP på min egen computer mindst 6-10 gange efter formatering, og hjulpet nogle venner med det samme efter en formatering, jeg har ALDRIG skulle have en ny kode, jeg vælger at registrere under installationen og det er så det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-08 23:39

Du kan udskifte så meget på din computer, at du skal have en ny kode til din OEM at Micro$oft, men en ny harddisk giver ingen problemer, jeg har ingen erfaring med at skifte bundkort

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-08 23:55

o.v.n.
Så er du heldig eller har magiske fingre.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 31-12-08 00:26

Til Josephine22

Prøv og læs denne link her

http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/howtobuy/default.mspx

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-12-08 09:09

At ringe til microsoft om ny nøgle, sker kun første gang ved udskiftning af hardware, eller når nøglen er i brug på flere pcèr. Jeg laver ikke andet til daglig, og kender da en "smule " til MS.

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 31-12-08 10:14

Dvs. jeg kan roligt købe en OEM version uden og være bange for at jeg pludselig ikke kan bruge den, fordi der evt. skal skiftes noget hardware eller hvis hdd skal formateres?

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 50 point
Dato : 31-12-08 10:37

Det kan du roligt gøre, en reetailversion koster det vide ud af øjnene.

Godkendelse af svar
Fra : josephine22

Dato : 31-12-08 10:51

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-12-08 10:53

Selv tak og godt nytår til alle.