/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gæld
Fra : kj
Vist : 4246 gange
100 point
Dato : 30-12-08 16:05

Hvis man har gæld efter konkurs/tvangsaution, kan der så trækkes i folkepension/efterløn, når man ingen som helst anden indtægt har.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 16:08

Folkepension - NEJ
Efterløn - JA

Men sådan kan det reelt IKKE stilles op....

Det kommer helt an på netop dine forhold.....

Desuden er det IKKE alle der kan få lov at "trække" i indtægt......

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 30-12-08 16:34

Hvis du ikke kan betale afdragene vil det bedste faktisk være at lade være, så ville de nok trække dig i fogedretten som så efter at havde kikket på din økonomi vil sige hvad du skal afdrage med. Du skal havde et vist mindste-beløb at leve for.

Man kan ikke sige at de må/ikke må trække i dine indtægter, for det må de ikke medmindre de har rettets ord for at de må.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 17:02

Det offentlige har deres EGET retssystem

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-12-08 17:08

De burde da kunne trække afdrag af alt hvad du får.
Man skal da betale hvad man skylder andre, men som REFI skriver kan de ike trække i folkepension, men det burde indføres.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 17:24

Du kan heller ikke trække i bistandshjælp

Selv det offentlige sætter sagerne i bero

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-12-08 18:30

Jo man kan godt trække offentlig gæld af alle former for overførsels indkomst også bistands hjælp og folkepension.

Men som loven er i dag er det kun offentlig gæld.

Hvorvidt der kan trækkes fra efterløn som jo udbetales af private kasser er jeg mere i tvivl om. Det kræver i hvert fald en foged sag.

Der er loft over hvor meget man må trække.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 18:35

Citat
Jo man kan godt trække offentlig gæld af alle former for overførsels indkomst også bistands hjælp og folkepension.

Find lige et eksempel på det

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-08 19:44

Al offentlig gæld kan inddrives ved lønindeholdelse i skyldnerens løn.

Lønindeholdelse kan som udgangspunkt ske i enhver A-indkomst, og der kan således sagtens foretages lønindeholdelse i for eksempel pensioner og kontanthjælp. Der findes dog en række undtagelser, som primært vedrører udbetalinger, der er gives som erstatning.

Det afgørende er hvor mange % af indtægten, der må indeholdes. Indeholdelsesprocenten fastsættes på baggrund af debitors og han eventuelle ægtefælles samlede nettoindkomst, og %-satsen kan maksimalt udgøre 100%. Det vil sige, at hvis debitors ægtefælle har så god en løn, at det offentlige mener, at man kan leve for den løn alene, kan de tage hele debitors løn). Det offentlige laver et "budget" hvor de fratrækker en række udgifter i nettoindkomsten, og det der bliver til rest er det, der kan afdrages til det offentlige.

Det er værd at bemærke, at lønindeholdelse kan foretages uden indblanding af domstolene. Så det offentlige skal nok få sine penge.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-12-08 19:45

Man kan i øvrigt kigge mere i bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122680

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 19:51

Citat
Det offentlige laver et "budget" hvor de fratrækker en række udgifter i nettoindkomsten, og det der bliver til rest er det, der kan afdrages til det offentlige.

Det udelukker jo sådan set også kontanthjælp fra starten - den er vist ikke så høj at der er noget tilbage....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-12-08 20:46

@Refi

Klap nu i. Jeg har siddet og udbetalt kontanthjælp i mange år og der er temmelig mange der får trukket op til 20 % af deres brutto ydelse pga af gæld til det offentlige.

Meget ofte er der tale om bidrags restancer.

Hvordan fanden havde du tænkt dig at man skulle komme med et eksempel i praksis.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-12-08 20:50

@refi: det du glemmer er, at man kigger på begge ægtefællers samlede nettoindkomst, så hvis man er gift med en person, der tjener så godt, at man kan leve af vedkommendes løn alene, kan de reelt trække 100 % af din kontanthjælp, men ellers har du da nok ret i, at der nok ikke kan trækkes alverden fra en kontanthjælp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 21:29

Citat
det du glemmer er, at man kigger på begge ægtefællers samlede nettoindkomst, så hvis man er gift med en person, der tjener så godt, at man kan leve af vedkommendes løn alene

Nej - det glemmer jeg ikke.... men så kan man IKKE få kontanthjælp

At loven giver mulighed for det, er muligt - men i PRAKSIS sker det ikke.....

Haugaards PÅSTANDE springer jeg so wie so henover - dem er jeg vant til

De udbetalinger må være for 20 år siden....

Selv Kandu ville have mødt dem for længe siden hvis det var tilfældet.....

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-12-08 22:02

Jeg er da enig med dig i, at det nok ikke forekommer ret tit, at der foretages lønindeholdelse i kontanthjælp, men jeg har ikke noget nærmere belæg for at sige det

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 18-03-09 11:51

Tak for svaret RyeJensen.