/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Sammensætning af anlæg
Fra : watrt
Vist : 366 gange
20 point
Dato : 30-12-08 14:37

Jeg er lidt nybegynder inden for det, men jeg vil gerne have et anlæg og regner med at købe de forskellige dele over nettet.

Altså jeg skal bruge en forstærker og 2 højtalere? og forstærkeren skal have samme udgangseffekt som højtalerne?

Og kan jeg godt sætte en subwoofer til forstærkeren eller skal jeg så købe et sorroundsound anlæg eller kan jeg bruge en helt anden forstærker?

Tak for hjælpen :D

Vil også gerne have nogle anbefalinger, det må gerne kunne spille lidt højt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-12-08 14:55

En 5 W forstærker kan også spille højt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-12-08 14:55
Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 14:58

Citat
og forstærkeren skal have samme udgangseffekt som højtalerne?

Højtalere har INGEN udgangseffekt - men en belastningseffekt....

HELE anlæg kan du få fra 500kr og opefter - det kommer an på dine krav.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 14:59

PS...

Du HAR allere et anlæg - du sidder og skriver på det i øjeblikket

Men det er vel større ønsker du har

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-12-08 15:01

refi siger noget.
Jeg bruger min pc som musikanlæg
og min dvdafspiller koblet til fjernsynet er også
ok til musik cd.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 30-12-08 15:02

Teil kom med et godt link og jeg synes du skal læse dette:

http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler_og_gode_raad/artikeloversigt/lyd/2136.htm

Gert

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-08 15:11

Hvis du skal ud og købe anlæg og højtalere, så er retningslinien den at højtaleren skal kunne klare at der bliver skruet helt op for musikken. At udgangseffekten på radio er mindre end indgangseffekten på højtalere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 15:31

Snik snak granner. At udgangseffekten på forstærkeren er højere end den på højttaleren påtrykte max effekt input har ingen betydning.

To ting smadrer højttalere:

For lille forstærker der er skruet for højt op -> smadrer normalt diskant + evt mellemtone.

For stor forstærker der er skruet meget højt op -> Bassen smadres fysisk, spolen i denne afbrændes eller delefiltret brænder.

Den første er klart den der ses oftest.

Hvis du vil spille særdeles højt (og ikke lytter klassisk), kan boom-boxes som f.eks Cervin Vega være særdeles egnede. Med en strømstærk forstærker foran, med en god køling, skulle chancen for at blive kraftigt uvenner med omgivelserne klart være til stede. Lidt bedre er de for længst udgåede Cervin Vega DC12, der vha biwiring, en sok i det ene refleksrør (for at tune den lidt længere ned) kan bringes til at spille særdeles hæderligt. Men pga ret grimme impendansgange skal den have en ret strømstærk forstærker. F. eks. NAD, Proton, Cervin Vega's egen, diverse semiproff.

At rode med sub, er ikke specielt egnet, hvis dit krav er at spille højt. Hvis du vil have sub-området med op på øresønderivende niveauer kræver det ret meget i forstærkereffekt.

En anden mulighed kan være at bygge selv. Et kraftigt 3 1/2 vejs anlæg giver erfaringsmæssigt smæk for skillingen i ret voldsomt omfang. Og ved anvendelse af f.eks et par gedigne 15" i bunden + 6-8" mid og en bullit i toppen, får du et semiproff anlæg der kan klare en fest med 100 mennesker hvis du føder dem med 5 - 600 W. Mere betalbar kan være et kinasystem fra Eskildsen. De har ret kapable anlæg der spiller særdeles nydeligt højt (uden dog at lyde specielt godt).www.eskildsen.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 15:33

En oplistning af dine behov og dit budget ville hjælpe fælt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 16:00

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/cerwin-vega_cls-215_hoejttaler_sort.htm

+

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/cerwin-vega_a26kw2_effektforstaerker_sort.htm

= rablende vanvid og stangsure naboer. Risiko for regulære høreskader

alternativt

http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=27170

+

http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=18255

= Skingrende skørt, og de fire årstider lyder uden tvivl grimt på det. Men kan spille så højt at høreskaden skulle være sikret.

Pas på bygningsskader i begge tilfælde. Især CV'erne har en dybbasformåen der får ting til at falde ned, når de får klø.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-12-08 16:42

Hov 3773 !!!

Har lige kigget på den der Cerwin Vega forstærker, det ser fint ud, men strømforsyningen er godt nok ikke noget at prale med:

Citat
132.000 pF/126V kondensatorkapacitet

132.000 pF = 132 nF = 0,132 µF. Det er nok lidt mindre end der er i min MP3 afspiller, vil jeg tro.
Det var dog en usædvanlig lille kapacitet, til så stor en forstærker !!

Mon ikke de har skrevet forkert ???

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 17:52

LOOOL Viskinge.......Ja det var sølle!! Der er vist en reklamemand der skal have ryk i ørene.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-12-08 19:17

Forklaring på Surround/lyd i videoguide på Tape Connetion.
Se her: http://tapeconnection.dk/vids.aspx?video=5

Gør dig klar hvad du skal bruge anlægget til og hvor meget plads du har i forhold til højtaler.
Der er ingen grund til at købe de største højtaler hvis de er det eneste der kan være i rummmet..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-08 19:57

Kode
At udgangseffekten på radio er mindre end indgangseffekten på højtalere.

Der er noget vedkommende alvorligt har misforstået. Eller han har opfundet maskinen , der giver energi af ingenting.

Det er fysisk umuligt at effekten ind i højtalerne bliver større end hvad, der kommer ud af forstærkeren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-08 19:59

Til vatrt

Lad være med at gå så meget op i de opgivne effekter. Det er ren fantasi, de forskellige salgskataloger angiver. Der er for at sælge, til de troskyldige, som tror på det.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-12-08 20:27

Hvorfor 6 højtaler, når du kan nøjes med 1.....
http://www.harbosound.dk/shop/soundmatters-50c1.html

Receivere/forstærker: Pioneer VSXLX50
http://spar-momsen.dk/shop/pioneer-vsxlx50-2297p.html

Onkyo TX-SR806 Sort
http://spar-momsen.dk/shop/onkyo-tx-sr806-sort-2442p.html