/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gældsbrev.
Fra : baben74
Vist : 5206 gange
20 point
Dato : 30-12-08 11:22

Jeg skal flytte fra kæresten og vores fælles lejlighed. Han bliver boende, men da jeg taber en del penge ved flytningen er vi enige om at få lavet et gældbevis.
Mit spørgsmål er: Er et brev formuleret i enighed mellem kæresten og jeg og med vitterlighedsvidner lige så gyldig som et gældsbrev oprettet hos en advokat?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-12-08 11:51

Hej med dig.
Jeg syntes du skal investere i dette gældsbrev. Så er du nogenlunde dækket ind.
http://www.familieadvokaten.dk/?gclid=CPXA1N2Y6JcCFQoi3godZXdrDQ

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-12-08 11:52

NEJ!!

Alle typer af sådanne dokumenter skal noteres af '''Notarius Publicus'''

(Notar eller Notarius Publicus er i Danmark en embedsmand på et dommerkontor, der bekræfter underskrivning af testamenter og andre retsgyldige dokumenter og andre notarialforretninger som bekræftelse af kopi af f.eks. eksamensbevis, kontrol af, at en lodtrækning går rigtigt til, og protest af veksler og checks.)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-08 12:03

Her er et gratis gældsbrev... en anelse ned på siden

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

og der står at det IKKE skal tinglyses

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-12-08 12:15

En mundtlig aftale eller for den sags skyld en aftale noteret på bagsiden af en bagerpose, er lige så gyldig som alt andet. Du tilrådes dog til at bruge en mere autoriseret model, da dit retskrav senere vil blive nemmere at håndhæve, hvis skyldneren ikke betaler.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-12-08 20:10

Et gældsbrev som I laver selv er nøjagtigt ligeså gyldigt som et, der er udarbejdet af en advokat, under forudsætning af, at I skriver det, der nu engang skal stå i et gældsbrev. Gældsbreve kan ikke tinglyses og det skal ikke forbi notaren.

Det er dog ikke nogen helt ukompliceret ting at opløse et samlig (af mange grunde, men her tænker jeg kun juridisk), og det ville måske være en god ide at spændere 1-2 timer sammen med en advokat for at få drøftet, om der er noget, som der skal tages hånd om i forbindelse med samlivsophøret. Det er jo ikke sikkert, at I har tænkt på eller er bekendt med de "faldgrupper", der kan være.

Er der for eksempel tale om en lejelejlighed, så hæfter den fraflyttede part stadig for husleje og indstandsættelse efter sin fraflytning, hvis der ikke foretages noget over for udlejer (det er lidt anerledes, hvis man er gift).

Kommentar
Fra : Kirsten_Dalum

Dato : 31-12-08 09:07

Hej,

Som andre allerede har nævnt, så kan man godt oprette et gældsbrev selv.

Ønsker I på trods af dette juridisk bistand i forbindelse med oprettelse af gældsbrev/rådgivning ifm. samlivsophævelse, er I velkommen til, at kontakte undertegnede.
Oprettelse af et gældsbrev kan af en jurist foretages relativt hurtigt og behøver derfor ikke være dyrt.

Du er velkommen til, at se mere om os på vores website.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum
Cand.jur.

Dalum Law Consulting s.m.b.a.
www.dalum-law.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-12-08 09:40

Kirsten_Dalum.........det der tangerer - reklame - det hører ikke hjemme på denne side

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 09:57

Nu sår det altså ingen steder, at man ikke må reklamere på Kandu, så vidt jeg ved. Det er faktisk noget Kandubrugerne stille og roligt har bestemt, uden at det i øvrigt har nogen konsekvenser for vedkommende som alligevel reklamerer. Det er en okay "beslutning, da ingen Kandubrugere kan være tjent med at Kandu oversvømmes af alskens tåbelige reklamebavl.

Men i en konkret tråd, hvor der stilles et konkret spørgsmål synes jeg, at det er i orden at en anden kandubruger, som har den nødvendige autoriserede ekspertise, uagtet at den er af kommerciel karakter, til at løse spørgers problem, gør opmærksom på sig selv. Man kan jo ikke ligefrem sige at Kirsten Dalum spiller med fordækte kort, idet navn, adresse og firmanavn fremstår tydeligt for enhver. Min mening

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 10:05

Jeg kommer til at tænke på en case, hvor en Kandubruger søger hjælp i et medicinsk spørgsmål. Ville du have samme holdning, hvis der kom et tilsvarende indlæg fra en anden Kandubruger som underskrev sig:

Citat
Du er velkommen til, at se mere om os på vores website.

Med venlig hilsen

Armand Armandsen
Cand.med.

Privathospitalet Armandihealthcare A/S
www.armandihealthcare.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-12-08 10:16

Hvis man får brug for juridisk bistand, tror jeg godt alle kan finde ud af at finde tlf nr på google eller i telefonbogen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-12-08 10:20

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Nu sår det altså ingen steder, at man ikke må reklamere på Kandu, så vidt jeg ved

Det har du ret i, men er kandu ikke et "videns delings forum"??

RyeJensen... må vi også lige få dit tlf. nr??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 10:31

Citat
Hvis man får brug for juridisk bistand, tror jeg godt alle kan finde ud af at finde tlf nr på google eller i telefonbogen
Tjae formentlig, men det gjorde baben altså ikke
Citat
RyeJensen... må vi også lige få dit tlf. nr??
Rye har ikke reklameret for sig selv, så af hvilken grund skulle vi "dele" hans telefonnummer. I øvrigt giver han jo sine råd på Kandu, når han synes han har lyst og tid.

Jeg synes stadigvæk det er i orden, som Kirsten Dalum gør Vi kan jo ikke være enige om alting nordsted, og i dette tilfælde er der ingen af os to som får "ret", da der ingen regler er for det hihi

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 31-12-08 10:40

Jeg har ikke personligt noget imod, at folk tilbyder deres kommercielle bistand på kandu, så længe det er relevant og ikke bare spam.

Men jeg studser over, at Dalum reklamerer med, at virksomheden yder rådgivning inden for leje- og erhvervslejeret, så det er måske ikke så relevant at søge rådgivning om samlivsophævelse (med undtagelse af spørgsmålet om lejligheden).

Nu skriver du Klumme, at der er tale om autoriseret ekspertise. Det er ikke tilfældet. Man kan ikke, så vidt jeg ved, autoriseres som juridisk konsulent. Det er noget andet hvis man skal drive inkassovirksomhed eller beskikkes som advokat.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 10:47

Okay...med valget af ordet autoriseret ekspertise, mente jeg en relevant uddannet person. At man ikke er autoriseret som jurist når man er cand.jur, vidste jeg ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 10:49

Men jeg er enig med dig i dette
Citat
Jeg har ikke personligt noget imod, at folk tilbyder deres kommercielle bistand på kandu, så længe det er relevant og ikke bare spam.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-12-08 10:58

At jeg nævnte RyeJensen, var nu også kun fordi , RyeJensen giver yderst gode svar, netop uden
at reklamerer

Hvis Kirsten_Dalum endelig skulle nævne sit firma, så skulle det være fordi hun kunne give hjælpen til en favorabel pris e.lign

At baben74 spørger her og ikke hos en advokat, syntes jeg er logisk nok......hvorfor ringe til en advokat, når hun kan få svaret her

Så nu skriver jeg ikke mere i denne tråd (tror jeg)..........ka' i ha et godt nytår

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-12-08 11:43

Tjae for og imod og hvad ved jeg...jeg ved dog, at konen ikke i forhold til Kandu har gjort noget forkert, noget forbudt, noget ulovligt, så ud fra dette må det jo være ok.

Det kan sammenlignes med parkering i Kastrup lufthavn. Hvis du spørger en betjent, hvor du må parkere din bil, er svaret: "Alle de steder, hvor det ikke er forbudt" Hvor svært kan det være LOOOL http://www.gratisimage.dk/image-63CE_495B4FDC.jpg