/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Tilgodebevis udløb?
Fra : Dahab
Vist : 1589 gange
100 point
Dato : 30-12-08 11:20

Hej

Har et tilgodebevis til en forretning hvorpå der står det er gyldigt i 12 mdr.
Har der ikke været noget snak om at gyldigheden er mindst 2 år på tilgodebeviser ?

Godt nytår til alle herinde.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-08 11:27

Citat
Det er lovligt at aftale en kortere gyldighedsperiode for tilgodebeviser og gavekort end de 3 år, der følger af forældelsesloven. Fristen må dog ikke være for kort

Læs meget mere her om tilgodebeviser http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/17/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-08 11:27

Citat
Begrænsninger af tidsfristen
Det er lovligt at aftale en kortere gyldighedsperiode for tilgodebeviser og gavekort end de 3 år, der følger af forældelsesloven. Fristen må dog ikke være for kort. Da Forbrugerklagenævnet endnu ikke har taget stilling til tidsbegrænsninger for gavekort og tilgodebeviser udstedt efter den nye lov er trådt i kraft, er det umuligt at sige, hvor kort en frist, der vil være rimelig i forskellige situationer. Hvis du har et tilgodebevis eller et gavekort med en kortere gyldighed end 3 år, og nægter den erhvervsdrivende dig at bruge kortet efter udløbet af fristen, har du mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet, hvis kortet er på mindst 800 kr. Hvis tilgodebeviset eller gavekortet er til en butik, der handler med tøj eller fodtøj, er undergrænsen dog 500 kr.

Citat
Hvis du har spørgsmål om et tilgodebevis eller et gavekort, kan du tinge til forbrugerstyrelsens hotline på 70 13 13 30 på hverdage klokken 9-12 og om torsdagen desuden klokken 15-19.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/17/

Så ring og spørg forbrugerstyrelsen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-08 11:41

Der er en del snak om tilgodebeviser..........få det hellere brugt så hurtigt som muligt, for hvis forretningen krakker, er der ingen erstatning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 12:10

Det skal da vist være fra en ret speciel forretning hvis man ikke kan bruge det indenfor 12 mdr....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-08 12:21

Jeg vil nu også mene at 12 mdr. er en rimelig frist på et tilgodebevis.

Et tilgodebevis udstedes jo når en vare returneres og pengene ikke kan gives retur, det oplyses ved købet.

Men du kan jo ringe til forbrugerstyrelsen og spørge, hvis tilgodebeviset er på mindst 500,- kr.

Hvis du ikke selv kan bruge det, så køb gaver for det

Godkendelse af svar
Fra : Dahab

Dato : 30-12-08 12:23

Tak for svaret HelleBirgitte. Og ans, laver lige et spørgsmål til dig som tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-12-08 13:28

Tak skal du ha´ og godt nytår