/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Italiensk brød til div. retter
Fra : jesper.s
Vist : 1838 gange
200 point
Dato : 30-12-08 07:37

Hej.

Jeg skal lave en Nytårsmenü bestående af 6 forskellige retter + dessert. Jeg vil gerne servere Italiensk brød til de forskellige retter (ud over andet tilbehør), men hvilke slags brød skal jeg servere til de enkelte retter?

Fiskeruller (Torsk rullet om laks i tomatsovs).
Jomfruhummer.
Hjortemedaljoner.
Parmaskinke m. netmelon.
Fyldt kyllingefilet (persille, løg mv.)
Røget laks.

Hvis der er nogen der har gode forslag, ud over brødet, for hvad jeg kan lave af tilbehør, modtages dette med kyshånd.

Godt Nytår til alle.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 30-12-08 07:44

du kan bruge et langtidshævet rosmarinbrød. det kan passe til all de retter du beskriver.Kan købes hoe Emmeryes

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 30-12-08 07:47

til din røgede laks kunne du servere en peberrodscreme eller en washabiskum. Flødeskum, blandet med enten peberrod eller washabipasta. brug evt også lidt ørredrogn.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 30-12-08 08:17

Rosmarinbrød, helt bestemt. Også olivenbrød!!! UHM!!
Hvad med PESTO som tilbehør til bl.a. brødet
Godt nytår - gad godt sidde med ved det bord

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 200 point
Dato : 30-12-08 09:15

Det ser ud til at du har nok at styre med hele dagen Hvad med at lave en gang Facasia boller??
Du får købt et udmærket produkt fra maizena som er enkelt at lave og smager godt..Desuden ser det godt ud.
Lav i tillæg til de gode retter du har valgt en salatbar så folk selv kan vælge tilbehøret ..
mvh R

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 30-12-08 10:42

Ciabatta er ALTID godt, og passer til det meste. Bag det selv og lad det langtidshæve. Det giver en rigtig dejlig krumme og nogle flotte store lufthuller i brødet.
Læg dejen et døgns tid i forvejen, og brug ca. 10 g gær hvor du ellers ville ha´ brugt 50 g. Ælt dejen virkelig godt igennem, stil den i køleskabet i ca. 12-16 timer, tag den ud og lad den stå i skålen i 2-3 timer, slå dejen ned og form brødene og lad dem hæve 1-2 timer på bagepladen. Pensl med rigeligt vand, det gør skorpen sprød. Forvarm ovnen til 250 grader og bag brødene i 5 min ved den temperatur, og skru derefter ned til 200 grader. Bag endelig ikke gærbrød ved varmluft.

Du kan ud af den samme dej lave boller, flütes og brød.

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-12-08 11:33

ÅHHH prøv at bage den her.
Olivenbrød:

5 dl. vand
10 g. gær
lidt salt
lidt sukker
1 dl. olivenolie
600 g. mel

ekstra olivenolie
oliven
groft salt

opløs gær i vand og kom salt sukker og olie i.Lad det trække lidt.Kom lidt efter lidt melet i og rør det til en smidig dej.
Lad dert hæve et pat timerunder et viskestykke.
Ælt det igennem og tilsæt event. lidt mere mel.Det skal kun lige slippe fadet/skålen.
Læg det på bagepapir og pres det ud til det er rundt og fladt.
Lad det hæve yderligere en times tid.
Pres fingrene ned i dejen så der kommer nogle tydelige huller/fordybninger i dejen.
Hæld olivenolie over så det fordeler sig i hullerne , pynt med oliven og drys salt over
Bag det i ca 25 min. ved 200 grader . Det skal være gyldent.

Bræk stykker af og nyd det.
Godt nytår.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : guffilliguf

Dato : 30-12-08 16:58

Dette svar falder muligvis helt ved siden af, da du jo gerne vil servere brød, men jeg vil bare sige, at jeg synes at din menu ser så lækker ud at det næsten er synd at servere brød. Brød er jo egentlig oprindelig en billig hverdagsspise, beregnet til at fylde maven op så man ikke behøvede så meget af den "dyrere" mad. Brød svulmer jo op i maven, og gør at man ødelægger både smag og appetit for mere alsidige retter. I Italien har de også kun kuvertbrødet stående på bordet indtil den "rigtige" mad serveres, og du ser aldrig en italiener sidde og spise brød ved siden af den "rigtige" ret, det er kun turisterne der gør det Det er egentlig sjovt at italiensk brød er blevet så populært her i Danmark, for italienerne interesserer sig ikke for brød. Nå, alt dette bare for at forsøge at overbevise dig om, at du nok ikke behøver bruge så meget krudt på det brød, når din menu ser så perfekt ud!

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 30-12-08 18:04

Til piaskov: den opskrift vil jeg prøve. Eeeeellllllsssskkeerrr olivenbrød!!!
Godt nytår

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-12-08 23:08

Citat
Fyldt kyllingefilet (persille, løg mv.)

Kom til at tænke på hvis du kommer lidt småtskåret røget bacon i også så bliver det ikke tørt.
Og det smager himmelsk

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 30-12-08 23:12

det virker lidt meget også at servere brød til alt det, undtagen måske laksen........ jeg laver selv langtidshævede flutes.....

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 30-12-08 23:14

er det egentlig buffet, ellers bør du lave om på række følgen.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 31-12-08 08:11

Tak for svaret sverola. Og tak for alle indlæggene.

Godt Nytår til alle.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-12-08 09:26

Selvtak .....og et rigtigt godt og "velsmagende" nytår til dig også.