/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørretumbler - aftræk
Fra : kb_nielsen
Vist : 4940 gange
100 point
Dato : 29-12-08 23:09

Hej

Min tørretumbler, AEG Lavatherm 37320, er stået af blot 4 år gammel! Har ingen idé om hvad der er galt, men efter en tørring er der pludselig ikke lys i nogle af lamperne når jeg drejer på programvælgeren = den er helt død! Har tjekket at den får strøm og har også skilt den og konstateret, at der er strøm til bl.a. lågekontakt osv. Jeg går derfor ud fra, at det er noget styring der er brændt af?

Eftersom fruen ikke mener vi kan vente til efter nytår med at få den gamle repareret, har jeg købt en ny aftrækstumbler (Siemens). Den skal jeg nu montere, men opdagede så da jeg tog aftræksslangen af den gamle AEG, at der var en del vand i både slangen og i bunden af maskinen. Med en del mener jeg, at vand løb ud af slangen og dannede en pøl på ca. 10x10 cm på gulvet, og i bunden af tumbleren ligger ca. 1-2 mm vand. Mit spørgsmål er nu, om det er normalt eller om der kan være noget galt med selve aftrækket?? Det er ca. 3,5 m. langt (i alt) og går op gennem taget på huset, hvor det slutter i en afdækket hætte. På vejen er 2 bøjninger på små 90 grader.

Håber én kan hjælpe....

/Kenneth

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-08 23:17

Det er jo en fysisk lov at opvarmet luft kan indeholde meget vanddamp, når det så føres op på et koldt loft, vil der fortætte en del vand, som løber ned i tumblerens aftrækshul.
Røret på loftet skal selvfølgelig være isoleret, men en del vil fortætte alligevel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kb_nielsen

Dato : 29-12-08 23:29

Tak for det hurtige svar Palle.
Aftræksrøret er ikke issoleret pt., men det vil jeg sørge for det bliver!
Er tilbageløbet af vand til nogen gene/skade for selve tumbleren?
/Kenneth

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 29-12-08 23:47

Ja hvis det i store mængder ender det forkerte sted vil jeg tro at det kan gøre skade.

Din luftafgang fra tumbleren må ikke være for våd. Det kan ske hvis der ikke kommer nok tørreluft igennem . Ofte skyldes for lidt luftgennemgang et stoppet fnugfilter.
døden for den gamle kan skyldes at i ikke rensede fnugfilteret tit nok.

Mankan få specielle lamelmåtter til at vikle om rørt . Fæstnes med tape eller ståltrå. Bedst er to lag med forskudte fuger.
du skal lave det der for ventillationskanaler i fagskroget hedder kondensisolering. Det er den slags isolering, du skal bede om. Mineraluld er bedst og lovligt.
Håber for dig at det lange træk er lavet rigtigt med spirorør eller tilsvarende. Plastslange er ikke det rigtige , bortset fra mellem maskine og kanal.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-08 09:30

Ja - du har faktisk selv svaret på dit problem .................for stor afstand og kondensering.

Isolering og evt. motor lige oppe under taget, kan sikkert hjælpe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-12-08 10:57

Vær lige obs på selve hætten. Er det er 10x10 cm DUKA er der for lidt lysning i denne. Skift den til en 15 x 15 cm Duka, eller bor låget af og løft det een popnitte. Kan indvendig kondens ikke undgås (det bliver svært med så langt et rør), kan du med fordel lave en vandfælde nederst. Lav det ved at føre det lodrette rør ned forbi tumbleren og afslut med en endebund. Tumblerens tilslutning ind på det lodrette rør bør være med et strøm-TEE, ikke et almindelig påklip.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 30-12-08 11:45

Hej Kenneth

Først den gamle tumbler:
Du har allerede fået et meget uddybet svar på hvad der var grunden til problemet..
At du så straks har købt en ny maskine, er vel i betragtning af den påståede "finanskrise" lidt et hastigt skridt..

Jeg ville nok, hvis jeg var dig, prøve at afmontere bagpladen på den "gamle" AEG, og se om ikke der er en overhedningstermostat med manuel reset på varmelegemet som er slået fra..? ( Termostat med sort eller rød knap i midten )

Der ud over skal det oplyses at div. fabrikanter af hvidevarer oplyser at de absolut IKKE kan anbefale mere end 3m. aftræksslange på en tumbler..

Derved er løsningen med aftræk op gennem taget absolut ikke det mest optimale.. - En afgang ud gennem nærmeste ydermur, med så få sving på røret som muligt ville langt være at foretrække, hvilket også ville kunne ændre pris / tid på en tørring.. ( Jo mere fugt maskinen kan få transporteret ud, uden det store modtryk, jo billigere er tørreprocessen..

Alternativt skulle du jo måske have tænkt på en kondenstumbler hvis føringsvejen ikke står til at ændre.. ( Eller en "hjælpeblæser/suger" i enden af røret som styres af tumbleren.. - men der skal du nok have hjælp af nogen af de der har knowhow på ventilation som allerede har hjulpet dig med dette spørgsmål.?)

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-08 21:35

Hej
Vi havde samme problem med tilbageløb af kondensvand- dog uden at tørretumbleren stod af, men skiftede dog ud til en Siemens kondenstørrer - og det er vi vældig glade for, selvom den er dyrere.

Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : kb_nielsen

Dato : 10-01-09 23:23

Tak for svaret transor.