/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Finanslovsforslag
Fra : Jens-Jørgen
Vist : 400 gange
20 point
Dato : 29-12-08 17:41

Hvad siger I til følgende 13 forslag? Er det en god måde at spare/hente penge på?

1. Højere skat på overskud fra Nordsøolien

2. Fjernelse af fradrag for pensionsindbetalinger

3. Besparelse på forsvaret (3/4 af udgifterne)

4. Arveafgiften sættes op

5. De multinationale selskaber skal betale mere i skat i Danmark

6. Selskabsskatten sættes op med 5 %

7. Genindførsel af formueskatten

8. Landbrugsstøtte nedtrappes

9. Annullering af skattelettelser i 2009

10. Tilbagerulning af skattelettelser i 2008

11. Regulering af energiafgifterne

12. Omlæggelse af Hjemmeværnet

13. Skattefradrag for sundhedsforsikringer skal fjernes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-08 17:49

Citat
Hvad siger I til følgende 13 forslag? Er det en god måde at spare/hente penge på?

Prøv dem - så vil det jo vise sig....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-12-08 19:39

Nej - måske på meget kort sigt, men på lang sigt er det en meget sikker måde at miste arbejdepladser og skatteindtægter på. Dette er dog en "gennemsnitsbetragtning" idet forslagene ligger inden for meget forskellige områder. Personligt har jeg ikke den mindste ide om hvad forslag 12 vil indbefatte.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 29-12-08 21:20

Det vigtigste i politik er at kunne tælle til 90, det bliver nok svært.

Men næsten endnu vigtigere, hvad skal de ekstra skattepenge bruges til?

Og hvad er konsekvenserne af forslagene, der hver for sig vel nok kan give ekstra skatteindtægter?

Proff. Michael Møller fra CBS skrev for 1-2 år siden en artikel om dit forslag 2, hvor han påpegede, at skattefradraget på pensionsindbetalinger, mod beskatning når pensionen udbetales, faktisk ikke giver nogen fordel for skatteyderen, men derimod for bankerne (gebyrer mv af dobbelt så mange penge) og ikke mindst, statskassen (15% beskatning af afkastet på dobbelt så mange penge).

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 29-12-08 21:25

Hvad vil Du så bruge alle pengene til. Er DU spindoktor for Naser Khader?

Kommentar
Fra : Jens-Jørgen

Dato : 29-12-08 21:47

Den med statskassen er jo netop meningen, vagnr.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-12-08 00:00

Det er en meget dårlig ide at puge pengene sammen i statskassen. De skal sgu ud og arbejde.
Du er helt gal på den.

Og ingen gider ikke de lange forslag.

Meld dig ind i en politisk vælgerforening.

Godkendelse af svar
Fra : Jens-Jørgen

Dato : 30-12-08 12:34

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-12-08 14:09

Selv tak og godt nytår