/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Tagpap på rockwool
Fra : jepser30
Vist : 1123 gange
50 point
Dato : 29-12-08 17:02

I et ældre hus vi lige har købt er der lagt et lag løst tagpap ovenpå den eksisterende rockwool isolering på loftet. Taget og stenene er i sig selv ikke isoleret. Tagpappen dækker alle fladerne med rockwool, da der formentlig har været en utæthed i taget. Da vi løftede tagpappen for at kigge under har der dannet sig en del kondens mellem rockwool og tagpap. Er der nogen der har tips omkring dette? Skal tagpappen blive hvor den er eller skal den fjernes så rockwoolen ligger frit?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-12-08 17:10

Jeg ville hurtigst muligt fjerne det og håbe på at isoleringen vil tørre, så der ikke kommer fugtskader eller råd og svamp (hvis det ikke er forsent).
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-12-08 17:18

Måske skal du have fat i en Fagmand til at se på det. Lyder til at Isoleringen ikke kan ånde, da den er spæret inde af tagpappen.... Fjern tagpappen, så isoleringen igen kan ånde frit..... Måske overvej at sætte dampspærre på hele loftet, hvis det ikke er gjort.....(holder vinden/kuldebro ude) Og måske læg en lag mere isolering på loftet....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-08 17:20

Er du sikker på at det er tagpap, og ikke bare noget der ligner. Vindtæt pap , som man lægger for at det ikke skal blæse ned i isoleringen kan ligne tyndt tagpap. Det kan også være en ukyndig, som har lagt rigtig tagpap, som han har fået for billigt.

Det vindtætte pap skal være mere fugtåbent end den fugtmembran, som skal ligge på den varme side. Ellers hober der sig fugt op, som hos dig.

Hvad har du på lofternes underside ?.

En meget almindelig fejl er at man har undladt membram eller ikke har den tæt. Typisk er den utæt ved gennemføringen af elledninger i lampesteder, og langs vægge.

Da det er bedre med lidt vind i isoleringen end svamp i konstruktionen skal du hurtigst muligt fjerne pappet helt eller delvist. Papirafdækning er nok.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-12-08 17:22

Det er vigtigt du finder utætheder i taget før du gør noget.... Frem med vandslangen eller vent til det regner og se om der løber vand ind på loftet......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-08 17:23

Kode
Måske overvej at sætte dampspærre på hele loftet, hvis det ikke er gjort.....(holder vinden/kuldebro ude)

Det er en misforståelse. Dampspærre skal hindre at fugtig rumluft skal trække op i isoleringen, og kondensere på den kolde side. Det hjælper hverken på vind eller kuldebroer.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-12-08 17:50

hej transor
Hvis det er vindpap burde der ikke være kondens. Jeg vil godt give dig ret hvis dampspærre mangler på undersiden mangler kan det komme derfra.

Annuller spørgsmålet
Fra : jepser30

Dato : 29-12-08 20:42

Jeg fik desværre ikke noget 100% konkret. Måske svært til et sådan spørgsmål.

Kontakter en byggesagkyndig og finder ud af det.