/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Canon tilsluttes router?
Fra : mej4
Vist : 1176 gange
200 point
Dato : 29-12-08 16:18

Hvordan får jeg min Canon printer PIXMA IP 1600 tilsluttet min ASUS router.
Jeg har trådløs forbindelse gennem router til min bærbare PC.
Jeg har haft printer tilsluttet tidligere gennem router, hvor den er tilkoblet med USB stik, så der er trådløs forbindelse til min PC.

Pga printerproblemer har jeg af- og geninstalleret printer.
Nu kan jeg printe ved at printer direkte er tilsluttet PC, men kunne godt tænke mig at få den trådløs igen.

vh mej4

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-12-08 16:48

Er det en netværksprinter eller skal den tilsluttes routeren via et usb stik?

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 17:08

Det er IKKE en netværksprinter, og er tilsluttet router via USB stik.
vh mej4

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 210 point
Dato : 29-12-08 17:11

Opsætning af printer til trådløs router via usb (Denne fremgangsmåde virker på en D-Link router):

Printeren skal være installeret på din PC.
Printeren skal understøtte 3-parts printerserverer.
Printeren skal understøtte LPR print protokol.

Gå til komtrolpanel og printere.
Højreklik på din printer og vælg egenskaber.
Vælg fanebladet Porte.
Her vælges "tilføj Port"
Vælg standard TCP/IP port og tryk Ny port.
Printernavn eller IP-Adresse = Routerens IP adresse.
Tryk næste og vælg Brugerdefineret og tryk Indstillinger.
Her vælges protokol = LPR og navn på kø skal være lp1, og tryk OK
Vælg udfør og vælg printeren som standardprinter.
Til sidst udskrives en testside for at se at det virker.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-12-08 17:24

Citat
Printeren skal understøtte 3-parts printerserverer.
Printeren skal understøtte LPR print protokol.

Det skulle de fleste nyere Canon printere kune klare, jeg har installeret min Prixma IP6210D efter denne opskrift, det eneste der ikke virkede var tilbagemeldinger om blækniveu, og lignende.

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 17:32

Ja, det må den også kunne idet den har fungeret tidligere gennem routeren, fik dog en fagmand til at tilslutte den.

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 17:58

Jeg har både en "IP adresse til netværksforbindelsen" og en "netværksnøgle til routeren" ..hvilken en skal der tilføjes i port ( som routerens IP adresse) vh mej4

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 18:21

Hvis jeg trykker Konfigurer port istedet for vælg: tilføj port ..... kan jeg se at der står port IP_192.168.1.1 - det var denne port, som jeg havde sidst havde da printer var tilsluttet router og samme står som IP adresse, så det må jo være den jeg manuelt skal skrive igen?

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 18:30

Når jeg tilføjer denne IP adresse får jeg bare at vide at porten findes og kna ikke komme videre.
vh mej4

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-12-08 19:58

Det har jeg også været ude for, derfor prøvede jeg at følge den instalationsvejledning (se min første kommentar) som jeg har fået fra support teamet hos D-Link, og det virkede, og da jeg udskiftede min printer med en HP printer virkede det også med denne.
Mvh.
Bjarnebr

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 20:13

hej bjarnebr...jeg følger også anvisning i din første kommentar!

Men den virker måske ikke fordi min printer tidligere har været installeret og der så er in IP-adresse- port allerede?
Bare mærkeligt jeg ikke kan komme videre...
vh mej4

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-12-08 20:40

Prøv at slette porten og derefter starte forfra, så vidt jeg husker skulle det være muligt.

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 20:52

Kan ikke slette porten: "den anmodede port er i brug og kan ikke slettes" vh mej4

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-08 21:20

Du skriver at du bruger IP adressen 192.168.1.1 ??? ?
Det er jo din routers Gatway adresse for at komme ud på nettet.
Så enten optræder din printer/usb port som transparent eller også må der være en anden adresse til den.
Prøv at lade din printer være tændt og tilsluttet routeren, og gå så ind i routerens menu, her kan du måske se hvilken port og IP adresse denne USBport/printer har fået tildelt.
Da jeg ikke kender din router, så må du søge lidt rundt for at se hvilken IP adresser som routeren har uddelt, samt se i loggen, om der skulle være oplysninger, som du kan bruge!

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 22:05

Jeg husker at denne IP adressen 192.168.1.1 stod under tildelte porte da min printer virkede...for et par uger siden, så det MÅ jo vare den?

Men jeg af og installerede printer igen pga problemer med at printe i forbindelse med at jeg opdaterede mine programmer.

Jeg kan heller ikke finde nogen menu på Routeren.

vh mej4

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-08 22:19

Routeren har en intern menu, som er opbygget som hjemmesider. Du kommer ind på den med denne adresse http://192.168.1.1 hvor du skal indtaste adgangskode og password for at få adgang.

Hvis det er rigtigt at din printer har brugt GATWAY adressen, så må den køre som transparent, men du skulle gerne kunne se den i bl.a.loggen.

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 29-12-08 22:29

YES DETTE ER KORREKT!

Under loggen står 192.168.1.1 under LAN Interface

Og under WAN interface står en IP adresse, men det er IP adressen til Netværkforbindelsen.

Ellers står der ikke noget.

vh mej4

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 01-02-09 19:24

Jeg har opgivet at få min printer tilsluttet router, og har sat den direkte i PC med USB.
Men tak for velment hjælp!
vh Mej4

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 01-02-09 19:38

Hej mej4
Jeg har først lige set denne tråd igen, jeg havde det samme problem, og løste det ved at sette hak iud for porten og så kontrollere at indstillingerne var som i vejledningen, og så virkede det.

Godkendelse af svar
Fra : mej4

Dato : 02-02-09 19:49

Tak for svaret bjarnebr.